22 Mac 2013

Tukar Kerajaan Untuk Pulihkan Wibawa Polis - Mantan Pengarah SB Sabah

Kerajaan sedia ada perlu ditukar jika rakyat benar-benar serius mahu mengembalikan kewibawaan pasukan polis, kata seorang bekas pegawai kanan polis, malam tadi.

Mantan pengarah polis Cawangan Khas Sabah Mohd Yousoff Babjee berkata, pasukan polis kini menerima terlalu banyak campur tangan politik sehingga mengganggu tugas-tugas mereka.

"Untuk memulihkannya saya rasa kita tukarlah kerajaan. Saya rasa jangan (ada) masuk campur tangan politik (dalam polis).

"Kalau campur tangan politik jadi susah kita nak laksanakan (tugas). (Ada arahan) Orang ini boleh tangkap, orang ini tak boleh tangkap. Orang ini boleh tuduh, orang ini tak boleh tuduh," kata dalam forum "Bicara Kedaulatan dan Keselamatan Negara" di Kuala Lumpur malam tadi.

Forum melibatkan 700 peserta itu dimudah cara oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli dan dianjurkan oleh Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin.

Sementara itu, beliau turut menyatakan rasa kesalnya dengan pasukan polis yang kini dilihat bersikap pilih kasih dalam menjalankan tanggung jawab mereka.

'Kenapa bacul bertindak?'

Menurutnya, polis dilengkapi latihan secukupnya namun menjadi bacul kerana "menerima arahan" sehingga gagal bertindak terhadap keganasan pada ceramah politik dan serangan terhadap ibu pejabat parti politik.

"Saya tertanya-tanya kenapa polis tidak bertindak. Siapa yang bagi arahan? Ini satu perkara yang tidak adil, dan pasukan polis terbawa-bawa (kepatuhan menerima arahan) seperti pejabat PKR yang dibaling batu, telur dan sebagainya.

"Balai polis sebelah sahaja (tetapi) saya malulah (mereka tidak bertindak). Mesti ada satu arahan kalau tidak mereka tak akan begitu.

Mereka ini ada latihan dan ada pelajaran.

"Kenapa boleh jadi sedemikian sehingga mereka ini bacul hendak ambil tindakan?" katanya.

Menurutnya lagi, keberkesanan polis membanteras jenayah juga sepatutnya diukur daripada persepsi orang ramai terhadap tahap keselamatan mereka, dan bukan berdasarkan statistik yang dikeluarkan kerajaan.

"Kejayaannya (pengurangan kadar jenayah) sepatutnya dirasai masyarakat sendiri sama ada kita , anak-anak kita dan keluarga kita berasa selamat atau pun tidak.

"Kalau kita ada perasaan selamat, barulah polis itu berjaya, bukan polis yang cakap," katanya.

Dua hari lalu, Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (PEMANDU) Jabatan Perdana Menteri dalam laporannya mengumumkan kadar jenayah berjaya diturunkan sebanyak 27 peratus dalam masa tiga tahun Program Transformasi Kerajaan (GTP) dilaksanakan.

'Tentang Komunis, bawa batalion ke Namibia'

Laporan sama juga menyatakan persepsi pengurangan jenayah semakin meningkat walau pun sesetengah rakyat mendakwa sebaliknya.

Menurut Yousoff, perasaan selamat masyarakat terhadap persekitaran mereka sebenarnya tidak banyak berubah di antara dahulu dan sekarang.

Sebaliknya, masyarakat kini kurang yakin dengan keupayaan polis mengurangkan kadar jenayah.

"Perasaan selamat dahulu dan sekarang tak banyak beza.

"Hanya kepercayaan terhadap polis (yang berbeza), sama ada kita yakin (terhadap) mereka atau pun tidak," katanya.

Seorang lagi ahli panel, mantan timbalan panglima angkatan tentera, Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghaffir Abdul Hamid membidas kenyataan pihak yang mempertikai kritikan beliau terhadap cara kerajaan menangani pencerobohan Lahad Datu.

"Semasa saya menjadi pegawai pemerintah, saya berkhidmat menentang pengganas komunis di kawasan hutan Perak.

"Paling istimewa sekali, saya membawa satu batalion tentera ke Namibia," kata Ghaffir merujuk kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dilapor menolak kritikannya atas alasan beliau sendiri tiada pengalaman berperang.

Ghaffir sebelum ini berkata pencerobohan Sulu boleh ditamatkan lebih awal jika terdapat arahan jelas dari kerajaan. -mk

7 ulasan:

Awanama berkata...

TUKAR itu sudah semestinya perlu di lakukan. Is tidak boleh lagi di nafikan.

Ianya bagai 'seluar dalam yang penuh najis, harus di buang terus ke tong sampah' lebih lebih lagi ada banyak yang boleh diganti dengan jenama berkualiti.

Yang benggap , bahalol , sembab , dan ngok tahap poyo tak seharusnya di lantik sebagai pemimpin walaupun untuk menerajui sekawanan Keldai.

Rakyat harus sedar...

Awanama berkata...

zahid hamidi sebenarnya mengakui dirinya tidak pernah berperang..org umno klu cakap,biasanya kan terbalik.

Awanama berkata...

memang rakyat dah bersedia utk bersama PAKATAN RAKYAT dan tukarkan Kerajaan Bebal yg ada kini kepada Golongan Politik yg boleh diharapkan utk kebaikan Malaysia dan anak2 cucu cicit kita.

Awanama berkata...

Tukar jgn tak tukar....jika kita tukar kerajaan, dpt lah bersihkan najis2 rasuah, salah guna kuasa serta kerakusan dlm kerajaan sekarang....

Awanama berkata...

Bila orang ramai kata PDRM tu cawangan UMNO dan dikudakan UMNO,ada yang marah.Nah! sekarang bukan sahaja beliau ni yang kata malah bekas IGP Musa Hassan pun dah kata.Bukan sahaja UMNO campur tangan dalam PDRM, juga diJabatan Immigresen,Pendaftaran Negara dan juga Kehakiman.

Awanama berkata...

Satu perkara lagi yang menyebabkan pentadbiran negara rosak adalah kuasa mutlak yang ada di tangan pejabat peguam negara iaitu kuasa mendakwa. Hanya berani mendakwa ikan bilis dan penyokong pembangkang manakala yang pro BN/UMNO tidak didakwa secara umumnya.

Sekali lagi ditegaskan bahawa hanya menukar kerajaan dalam pilihan raya PRU ke 13 sahaja akan dapat menyelamatkan Malaysia dan menuju ke arah jalan yang betul.

Awanama berkata...

umno dah banyak merosakkan negara kita kerana ketamakan pemimpin2 nya dan terus manipulasi rakyat