16 Feb 2013

Semseng UMNO Pekan Terajang Siswa, Rentap Tudung Siswi, Bukti UMNO Bakal Berkubur


Najib biar samseng UMNO Pekan terajang siswa, rentap tudung siswi Ahli Parlimen Pekan merangkap Perdana Menteri Najib Razak digesa memohon maaf kepada kumpulan mahasiswa yang diserang oleh samseng-samseng UMNO di Pekan, Pahang semalam.

Penolong Setiausaha Publisiti DAP, Zairil Khir Johari dalam kenyataannya hari ini meluahkan rasa kesalnya dengan tindakan ganas pihak-pihak tersebut ke atas mahasiswa yang secara tiba-tiba diserang sekumpulan samseng ketika sedang mengedar risalah.

Wakil Gerakan Mahasiswa PRU ke-13 (GM-13), Ekhsan Bukhari, dilaporkan berkata “tiba-tiba kumpulan 100 samseng di kalangan ahli-ahli Umno Bahagian Pekan mengepung kami. Ada yang kena sepak, tampar, terajang. Mahasiswi pula kena tarik tudung.

” Zairil menyifatkan budaya politik samseng yang dilakukan itu adalah amat keji dan memperlihatkan didikan dan kapasiti minda yang dangkal.

“Apatah lagi apabila ia berlaku di Pekan, iaitu kawasan Parlimen Perdana Menteri sendiri. Tidakkah ini memalukan Perdana Menteri, apabila siswa-siswi yang tidak bersalah telah disepak terajang malah ada siswi yang dilaporkan ditarik tudungnya?

“Sebagai Ahli Parlimen Pekan, Dato’ Sri Najib Tun Razak sepatutnya bertanggungjawab untuk mendidik anak-anak buahnya untuk berhujah dengan akal. Sebaliknya, mereka hanya mampu menganiaya sekumpulan anak muda dengan kekerasan,” ujar beliau.

Menurut Zairil lagi, DAP menghormati hak mahasiswa yang ingin menyertai proses demokrasi secara langsung, serta hak mereka untuk menyuarakan sebarang bantahan dan tuntutan melalui apa cara sekalipun selagi ia tidak melanggar undang-undang.

“Lagipun, pindaan terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti di Parlimen tahun lalu tambah mengabsahkan hak mahasiswa untuk berpolitik,” katanya.

Zairil berkata budaya politik samseng UMNO ini amat ketinggalan zaman dan mewajarkan lagi kejatuhan mereka daripada persada politik tanah air.

“Budaya politik samseng ini mesti ditolak, dan UMNO wajar mendidik penyokong-penyokongnya untuk menghormati demokrasi dan berlawan politik secara beradab. Cabaran politik harus disahut dengan hati dan dada yang lapang dan bukan dengan keganasan,” tambah beliau.

“Saya menyeru kepada Ahli Parlimen Pekan, Dato’ Sri Najib Tun Razak, supaya memperbetulkan kesilapan anak-anak buahnya dan meminta maaf kepada para mahasiswa yang telah dianiaya dengan keganasan yang melampau.” – Roketkini


100 samseng Umno kepung, sepak mahasiswa di Pekan


PEKAN 15 FEB: Lepas diserang ketika mengedar risalah Selasa lalu, diikuti serangan dengan parang pada Rabu, kumpulan Gerakan Mahasiwa PRU-13 di Pekan, Pahang petang ini dikepung pula kira-kira 100 samseng Umno untuk menghalau mereka pulang.

Bercakap kepada Keadilan Daily, wakil mahasiswa terlibat, Ekhsan Bukhari berkata, serangan tersebut bermula semasa sekumpulan 30 mahasiswa mengedar risalah ‘Harapan mahasiswa untuk rakyat Pekan’ di sekitar kawasan itu.

“Kami sedang edar risalah, tiba-tiba kumpulan 100 samseng di kalangan ahli-ahli Umno Bahagian Pekan mengepung kami. Ada yang kena sepak, tampar, terajang. Mahasiswi pula kena tarik tudung. Polis hanya tengok serangan berlaku.

“Daripada situ, kami terus balik ke tempat penginapan, di Madrasah Husna yang tidak jauh dari lokasi kejadian,” katanya dihubungi ketika beliau dalam madrasah berbincang untuk mencari jalan penyelesaian.

Menurut Ekhsan, kumpulan samseng itu kemudian mengepung madrasah tersebut memberi amaran supaya mereka beredar.

Jika ingkar, kumpulan itu mengugut untuk melakukan ancaman, kata Ekhsan lagi.

“Samseng-samseng itu masih di luar madrasah. Mungkin mereka bimbang dengan kehadiran kami di sini kerana Datuk Seri Najib (Razak) akan ke pekan Chini esok,” kata Ekhsan.

Sebelum ini, pelajar Universiti Selangor (Unisel) itu dan dua lagi mahasiswa diserang samseng Umno di Kampung Datuk Keramat, Ganchong ketika mengedarkan risalah kepada pengundi di kampung berkenaan.

Kumpulan siswa itu mendakwa ditumbuk dan disepak di kepala dan badan oleh lelaki tidak dikenali dalam kejadian pada kira-kira jam 1 petang itu.

Manakala, kira-kira jam 11 pagi kelmarin, dua siswa dan dua siswi pula diserang dengan parang oleh samseng Umno di Felda Chini 4.

Gerakan Mahasiwa PRU-13 menggerakkan anggotanya untuk mengedarkan risalah berkenaan selepas mengumumkan untuk meletakkan calon di kawasan yang diwakili Perdana Menteri itu.
-KD



Pukul mahasiswa berkempen bukti kelemahan pentadbiran Najib


Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Selangor hari ini membidas tindakan pengecut ahli Umno di Kampung Datuk Keramat dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau ManiS dalam Parlimen Pekan yang bertindak ganas dengan memukul mahasiswa Ekhsan Bukhari, bekas Timbalan Presiden Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi) ketika selesai mengedarkan risalah ‘Harapan Malaysia’ semalam.

AMK Selangor melihat insiden keganasan terbaru ini sebagai satu lagi siri kegagalan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri, dan juga Ketua Umno Bahagian Pekan yang tidak mampu melakukan transformasi terhadap ahli parti di bahagian sendiri.

Kegagalan Najib Razak ini juga dilihat sebagai satu simbol kelemahan pentadbiran beliau yang semakin ditolak oleh rakyat Malaysia.

AMK Selangor mempersoalkan sekiranya benar Najib Razak diterima oleh majoriti mahasiswa seperti yang didakwa dalam satu kajian, mustahil Perdana Menteri itu goyang apabila berhadapan dengan kempen demokrasi yang dilakukan oleh lima orang mahasiswa sahaja?

Jelas ada kegusaran sebenar yang disembunyikan Najib Razak selaku orang nombor satu Umno yang bukan sahaja goyah di peringkat Nasional, tetapi juga mungkin merasa bahang dibenci di bahagian sendiri.


Najib perlu minta maaf & bertanggungjawab

Najib Razak seharusnya bersikap positif dalam isu ini dan meminta maaf secara terbuka kepada kumpulan mahasiswa ini khasnya dan rakyat Malaysia umumnya atas insiden yang tercetus dalam kawasan Parlimen beliau.

AMK Selangor menuntut Perdana Menteri itu bertanggungjawab sebagai Ketua Bahagian dan Perdana Menteri untuk mengelakkan kejadian seumpama ini berulang lagi.

AMK Selangor percaya sekiranya kawasan Parlimen yang diwakili Perdana Menteri sendiri tidak selamat untuk satu kempen demokrasi yang bebas, apakah nasib individu atau kumpulan lain yang cuba menjual idea dan hujah terutama ketika bahang PRU 13 semakin hampir.

Atau menurut pemikiran AMK Selangor, adakah ini isyarat penolakan dan sabotaj ahli Umno Bahagian Pekan sendiri terhadap Najib Razak, kerana mustahil mereka yang melakukannya tidak sedar akan impak negatif yang akan terpalit pada imej Najib Razak berikutan insiden ini. Najib Razak harus segera menyiasat apakah wujud ‘gunting dalam lipatan’ di bahagian Umno Pekan sendiri.

Namun yang jelas, AMK Selangor bertegas kejadian ganas terbaru ini sama sekali tidak seharusnya berlaku ketika Umno Barisan Nasional mencanang mereka berada pada tahap terbaik untuk menang 2/3 majoriti kerusi di Parlimen dan berada di tahap paling kuat sejak 2008.

AMK Selangor memberikan sokongan padu kepada mana-mana inidvidu dan kumpulan yang ingin terus melibatkan diri dalam proses demokrasi demi masa depan negara yang lebih baik.

AMK Selangor juga memberi jaminan tidak akan wujud kekasaran dan provokasi terhadap mana-mana kumpulan pembangkang dan Umno di Selangor yang turun berkempen, sama seperti kebebasan yang mereka kecapi sejak 2008 kerana Keadilan wujud atas citra anak muda bebas dan cintakan keamanan.

Azmizam Zaman Huri
Ketua AMK Selangor
Naib Ketua AMK Malaysia





Ulasan GB

Gejala samseng UMNO yang kian menjadi-jadi mutakhir ini membuktikan bahawa UMNO kini di dalam ekadaan cukup terdesak.

Ia sekaligus membuktikan bahawa UMNO itu sebuah parti yang dianggotai oleh para samseng dan orang yang tidak berilmu atau di dalam kata lain BANGANG dan BEBAL.

Mereka tidak patuh kepada undang-undnag, meletakkan undang-undang di tangan sendiri dan pihak polis seperti merelakannya.

Hukum kebenaran dan keadilan akan mengambil tempatnya dimana akibat tindakan dan perbuatan samseng-samseng UMNO ini, UMNO sudah tidak layak wujud lagi, dalam erti kata lain, dikuburkan!

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Giler betul samseng UMNO. Buat apalah pi rentap tudung siswi Muslimah PR??

Kdg2, aku terfikir, punyalah byk filem dan drama dlm TV3 dan TV lain yg ajar penonton supaya romantik, berkasih syg dgn pompuan, tak aniaya pompuan, suami jgn abaikan isteri sebab terlalu sibuk bekerja, pakwe jgn tak pedulikan awek sebab terlalu sibuk bekerja, jgn jadikan wanita sebagai pemuas nafsu, tapi inikah produk yg TV arus perdana lahirkan?? Macai UMNO rentap tudung muslimah???

Harap, media arus perdana yg dicontrol kerajaan especially TV3 mengecam perbuatan macai2 UMNO yg 'romantik dan penyayang' tersebut secepat muungkin. kalau tak, korg dasar ckp tak serupa bikin, hipokrit lebih, buat drama filem setakat mnak kaut duit je.

Macai2 UMNO, apa yg korang belajar dari tgk filem romantik, filem dan drama yg bertemakan cinta kasih apabila korg mengaplikasinya dgn merentap tudung Muslimah???? Macai UMNO dan TV arus perdana dua2 hipokrit....

Tanpa Nama berkata...

Semoga allah hancurkan dan tumbangkan UMNO/BN kerana kezaliman mereka

Tanpa Nama berkata...

Lain kali kalau terjadi kes-kes macam ni cal terus polis.Cakap samseng nak pukul orang. Jangan layan haramjadah2 umngok tu semua. Biar polis setelkan. Tu semua gangster taik kucing, ramai2 berani kalau sorang dia dulu cabut.

JarHead berkata...

"Atau menurut pemikiran AMK Selangor, adakah ini isyarat penolakan dan sabotaj ahli Umno Bahagian Pekan sendiri terhadap Najib Razak, kerana mustahil mereka yang melakukannya tidak sedar akan impak negatif yang akan terpalit pada imej Najib Razak berikutan insiden ini. Najib Razak harus segera menyiasat apakah wujud ‘gunting dalam lipatan’ di bahagian Umno Pekan sendiri."

atau samseng ini dibayar oleh satu organisasi.

p/s: post comment ini kalau berani

BaDiN berkata...

Org org inilah yang akan menghuru harakan negara jika PAS.PKR.DAP memerintah negara kelak selepas PRU 13 . InsyaAllah.
Seperti yg berlaku di Mesir dan Tunisia sekarang apabila BN negara itu hilang kuasa.Lantik org org yg pro PR menerajui Agensi & Jabatan Kanan Kerajaan supaya tiada yg sabotaj pentadbiran kerajaan PR.
Yg pasti semua mesti berwaspada & menjadi benteng kpd Kerajaan PR dari angkara puak puak celaka ni.

Tanpa Nama berkata...

bebudak umno ni dh terpengaruh dgn filem. ini lah jdnye bila wayang kita asyik tunjuk cite rempit, hantu, samseng jalanan dan mcm2 lg cite bodoh! salute n respect pd student2 tu, diharap jgn takut dan patah semangat. teruskn usaha.

kg senduk bg berkata...

ya allah kau hancurkan saki baki tali barut penjajah nee.. kita sebagai umat yg sygkan malaysia bersatulah utk hidupkan semangat pejuang pejuang negara utk nyahkan anutan penjajah nee.. wahai mahasiswa yg berilmu sebarkan lah segala ilmu yg berada difikiran mu..utk menyedarkan mereka2 yg buta sejarah

Tanpa Nama berkata...

Dgr cite dari org rompin..jj akn bertanding dkt pekan..

Tanpa Nama berkata...

sedih sungguh melihat kehancuran kaum sendiri.sampai bila2 pun orang melayu tidak akan bersatu.seharusnya orang hanya hanya mempunyai satu parti supaya kuasa autonomi tetap berada di tangan orang melayu.
YA ALLAH BERILAH PENTUNJUK KEPADA SEMUA KAUM MELAYU ISLAM SUPAYA BERSATU
YA ALLAH SUPAYA SYARIAT MU AKAN DI TEGAKKAN.AMIN

Tanpa Nama berkata...

Bukit gantang bukit jenalik,
Kg pelet dekat penanti,
Bagi brim kita ambik,
Pangkah bn jangan sekali.

Tanpa Nama berkata...

tak betui depa dengan kertas, bukannya bawa bom ke pekan , cuma risalah aje pun dah takut . kesian . takut betui puak -puak pekan .lagak macam gentel , padahal pegecut .

Hansley Arnaz Hawana berkata...

Perangai samseng UMNO ni memang macam babi hutan. Tak tau undang-undang. Memalukan umat Islam aje. Dah dasar munafik. UMNO MUNAFIK!

Tanpa Nama berkata...

Ini lah anjing-anjing UMNO yang sanggup membuat apa saja demi seketul tulang yang dibaling UMNO untuk dikongsi beramai-ramai...walhal tuan-tuan mereka sedang bergembira bermewah-mewahan dengan wang dan harta yang diamanahkan oleh rakyat kepada mereka...

Unknown berkata...

Badan besar otak kosong...habiskan beras je budak2 ni...tu la kalau blaja takat spm je

Tanpa Nama berkata...

Tempat nama Pekan tapi perangai orangnya macam duduk kat hutan. Lihat muka samseng tai kucing UMNO dan anak buah Najib ni kita nampak macam orang yang tak ada pendidikan dunia apa lagi agama.
Najib canang nak jadi negara maju tapi orang parlimen Pekan sendiri lebih mundur dari orang asli. Kesian kat Najib yang tak didik orang Pekan dan anak buahnya.
INSYAALLAH UMNO akan hancur sekali dengan samseng2 UMNO Pekan dan anak buah Najib.

Tanpa Nama berkata...

kita terajang UMNO dari Parlimen PRU13

Tanpa Nama berkata...

Mahasiswa balik kempen tempat masing-masing supaya rakyat tolak UMNO

Tanpa Nama berkata...

Bpuluh taun siswa keja kt bn x pa pun. Baru nk tlng.pr skali dh jd cam ni. Bkan nk tanya sapa ganas tp nk tau ada lg ka org bengong nk sokng bn khasnya umno.