27 Jan 2013

SYABAS Guna RM700 juta Bukan Baiki Paip, Tapi Beli Kereta & Baiki Rumah Pejabat

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) didakwa mengunakan dana awam untuk kepentingan sendiri dan tidak untuk tujuan menjaga kepentingan rakyat dalam urusan membekalkan air secukupnya.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, ini menunjukkan kegagalan Syabas memberikan perkhidmatan kepada masyarakat berikutan tindakan sepatutnya dilakukan, tidak dilaksanakan.

Menurutnya, seharusnya Syabas memberikan perkhidmatan kepada rakyat termasuk memastikan semua peralatan dalam keadaan baik.

“Tiga tahun lepas, dia belanja hampir RM700 juta bukan membetulkan paip tetapi dia membeli kereta, membaiki rumah pejabat. Pejabat tidak boleh membetulkan paip.

“Jadi duit rakyat digunakan untuk perkara yang tidak sepatutnya,” katanya dalam ucapan meraikan jentera pilhanraya Ijok dan Bandar Tun Razak di sini malam tadi.

Menteri Besar berkata, Syabas juga sudah diberikan peruntukan secukupnya termasuk memperoleh hasil pendapatan tinggi daripada orang ramai.

Maka itu, katanya tindakan Kerajaan Negeri tidak menyalurkan perbelanjaan modal (Capex) tidak harus dipersoalkan.

“Kalau Syabas tidak ada duit untuk membaiki paip air, buat apa kita suruh dia buat kerja. Setiap bulan dapat beratus juta duit kutipan, ke mana duit itu pergi,” katanya.

Katanya, Kerajaan Negeri perlu diberi hak dalam perkara itu dan rakyat perlu bertindak membetulkannya dengan menukar pentadbiran negara.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cilaka punya syabas..duit kutipn ko sebat lg nk krjn negeri tnggung..baik krjn negeri je jg air..mmng haram jdh punya mnusia

Tanpa Nama berkata...

Pernah Rasullulah S.A.W memesen kita sebelum agar kita jangan beri jawatan kepada mereka yang tidak layak memegangnya. Sekarang nampak sudah logiknya kenapa Rasullulah memesen sedemikian. Pastikan PRU nanti parti UMNO ditumbangkan agar kita dapat bubarkan syarikat SYABAS dan digantikan kepada mereka yang pakar dalam bidangnya serta memastikan orang bodoh dalam SYABAS ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah kalau didapati terlibat dalam Rasuah.

Tanpa Nama berkata...

ganti pemerintah dengan orang beriman

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Selangor mesti kuat untuk menghapuuskan penyangak yg terus mengikis aset negeri Selangor.rakyat berkuasa menentukan pemimpin yg bijak dan amanah.

Tanpa Nama berkata...

Biasalah, sekim cepat kaya membuat anak bangsa bangga setanding Tycoon yang hidup siang malam kerja kuat untuk membantu rakyat, tanpa menyedari sekim cepat kaya menghina diri nya sendiri.

Kalau dah malas dan ngok, apa cara digunakan tidak dapat membantu anak bangsa maju kerana kelembapan otak dan tanpa kematangan jiwa, anak bangsa hidup bagai khinzir dalam kandang menanti di sembelih untuk Tahun Baru Cina bulan Februari ini.

Sedih, tapi benar.

Tanpa Nama berkata...

Ibarat beruk dapat bunga. Salah guna kuasa dan tak tahu guna kuasa. Malang sungguh SYABAS.

Tanpa Nama berkata...

SYABAS.....SYARIKAT YANG BINASAKAN AIR SELANGOR