24 Jan 2013

NGO India Kecam Mahathir: Dia Terlupa Ayahnya Jugak India Mari...


Jika Tunku Abdul Rahman tidak memberikan kerakyatan kepada bukan-Melayu semasa Merdeka, Dr Mahathir Mohamad bukanlah seorang warganegara Malaysia hari ini, dakwa sebuah NGO.

Pengerusi Pertubuhan India Progresif Malaysia - Malaysian Indian Progressive Association (Mipas) A Rajaretinam mendedahkan hal ini di dalam satu protes di Brickfields terhadap gesaan Mahathir untuk menyiasat warganegara yang diberikan semasa kemerdekaan.

Bekas Perdana Menteri itu mengeluarkan kenyataan tersebut sebagai balasannya terhadap pmbongkaran pemberian IC sewaktu RCI Sabah berlansung, yang mendedahkan pentadbiran administrationnya terlibat di dalam memberikan kewarganegaraan kepada rakyat asing di Sabah.

Rajaretinam memberikan gambaran mengenai latarbelakang keindiaan Mahathir, dimana ayahnya ialah seorang imigran India Muslim.

Rajaretinam berkata Mahathir bukan saja menghina Tunku dengan kenyataannya tetapi menghina seluruh rakyat India di negara India.

beliau menambaah kaum India di Malaysia ini memperolehi kewarganegaraan dengan mengorbankan darah, keringat dan airmata untuk tujuan pembangunan negara, bertentangan dengan apa yang berlaku di Sabah.

“Orang-orang tua kami bukan pendatang.

Kita dibawa oleh kerajaan British ke Malaya untuk membangunkan negara ini.

“Apabila anda bercakap mengenai perladangan, landasan keretapi dan pembinaan jalanraya, anda akan melihat pengorbanan orang-orang tua kamu berkorban untuk negara,” kata Rajaretinam.

Laporan Polis

beliau juga mengingatkan mahathir dengan kerana undi bukan-Melayulah yang telah menyelamatkan beliau dari tercampak keluar dari kerusinya pada penghujung 80an dan 90an, apabila berlaku krisis beliau dengan, Tengku Razaleigh Hamzah dan Anwar Ibrahim.

Rajaretinam berkata beliau akan membuat laporan polis terhadap Mahathir di Balai Polis Travers pada sebelah petang dan mendesak Mahathir untuk meminta maaf terhadap kenyataannya dalam tempoh seminggu.

“Kami juga meminta Presiden Umno Najib Tun Razak untuk menjelaskan pendirian beliau terhadap hal ini,” tambahnya.

Turut hadir di dalam demo selama, yang disertai oleh 20 orang, ialah ADUN Sungkai A Sivanesan dan Setiausaha Angkatan Warga Aman S Barathidasan.

Sivanesan berkata kenyataan Mahathir berupa hasutan kerana beliau mempersoalkan har kewarganegaraan bukan-Melayu dan juga mempersoalkan kelayakan (merits) kemerdekaan kita.

Rajaretinam menjelaskan Mipas dan 20 NGO yang lain sedang merancang untuk mengadakan satu lagi protes pada Feb 27.

6 ulasan:

Andre Irwan berkata...

Mana mungkin Che Det masih ingat bahawa asal usul dia tu India? Hangpa sedarkah waktu dia berucap? Cuba lihat lidah dia, bercabang tak?
Dari dulu lagi, aku sedar akan muslihat munafikun ni tapi nak buat macamana, Melayu kat BODOH. Melayu tu BODOH sebab hanya suka dengar hal-hal yang sedap di dengar walaupun bohong.
Sekarang dah jelas temberangnya. Munafikun ni sanggup "jual negara" semata-mata untuk berkuasa. Tau apa maknanya? Munafikun ni dah jual "Melayu" sekaligus semasa dia memberi taraf kerakyatan pada PATI untuk memboleh PATI mengundi.
Satu lagi hal yang amat melucukan ialah Melayu yang tidak suka UMNO-BN dianggap sebagai PENGKHIANAT BANGSA, JUAL NEGARA, ..... dan berbagai tuduhan yang amat menggelikan hati. Sekarang dah jelaslah siapakah yang mengkhianati bangsa Melayu kalau bukan UMNO-BN? Kalaulah UMNO-BN sayang akan Melayu, depa tak akan ajar Melayu rasuah? depa tak akan jual "Melayu"? ... banyak lagi nak sebut.
Apa-apa pun, kita orang Malaysia, terutama orang Melayu harus sedar bahwa dengan kehadiran PATI sebagai RAKYAT MALAYSIA yang SAH mungkin akan meng"hakis"kan HAK ISTIMEWA MELAYU kerana hak-hak itu dah dirampas oleh PATI seperti mana yang dilakukan oleh Che Det dan konco-konconya yang berani mengaku dan mengisytiharkan diri mereka Melayu semata-mata berkehendakkan HAK ISTIMEWA ITU.
Akhirnya, Melayu akan jadi bangsa PAK KADOK iaitu Menang Sorak Kampong Tergdai.
HARAMJADAH PUNYA CHE DET.
HARAMJADAH PUNYA CHE DET.
HARAMJADAH PUNYA CHE DET.

Tanpa Nama berkata...

memang haramjadah...siapa pengkhianat negara sekarang...AlMaunah ke?..dia org ni setakat rompak senjata..tetapi yg ini hak rakyat asal di nodai...kesian melayu..hidup che det...

Tanpa Nama berkata...

Melayu diajar berhutang (seperti PTPTN), maknanya diajar bergantung kepada orang lain iaitu seperti UMNO/BN. Maka senanglah nak memeras undi Melayu dan generasi baharu.

Tanpa Nama berkata...

Mahathir Kutty dah mengaku dia beri kerakyatan kepada ribuan PATI diSabah.Dia pulak tuduh Tengku beri berjuta kerakyatan kepada Cina dan India sebelum Merdeka.Dato Onn semasa jadi Presiden UMNO beri juga kerakyatan pada Cina dan India tahun 1948 penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.Siapa Mahathir,Tengku dan Dato Onn - semua pemimpin UMNO.Sah dan soheh - sejak dulu lagi UMNO pengkhianat kepada bangsa Melayu dan Tanah Melayu.

XUMNO berkata...

Eloklah rakyat bukan melayu terutama kaum India sedar watak jahat Mahathir dan Umno.Yang tak sedar2 lagi ialah orang2 Melayu bengap yang masih totok dengan Umno, sedangkan merekalah yang paling rugi akibat pengkhianatan yang dilakukan oleh Umno dan Mahathir. Melayu jenis ini betul2 Pak Kaduk dan Pandir moden.

Tanpa Nama berkata...

Mahathir dah jadi KhorThell....

Lawak bila Melayu Melayu bahalol sanjung si KhorThell hingga sanggup beri nya kuasa menjual Melayu dan Tanah Melayu.

Apakah bangsa Melayu itu bahalol bak si Keldai ? Tengok aje muka muka Melayu yang rata rata kayu dan layu bagai KhorThell.