18 Sep 2012

[PERLU TAHU] Mengapa Mereka Potong Subsidi Rakyat, Tidak Gaji Menteri?


Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri

1. Gaji Pokok RM18,000

2. Elaun Keraian RM10,500.00

3. Elaun Perumahan RM10,800.00 - Kebanyakan menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket mereka sajalah

4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 -

5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak kerja

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan,hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.

2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dll boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dgn talipon bimbit, satu driver, minyak percuma. Kalau pakai pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.

7. Semua pemberian derma spt kpd perkahwinan, kematian atau pemberian kpd badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan. -malique

18 ulasan:

Awanama berkata...

Tolong betulkan error. Bila masa kerajaan malaysia tanggung gaji dan semua elaun menteri,timbalan dan ahli parlimen? Semua emolumen tu ditanggung oleh RAKYAT malaysia. i repeat rakyat.....

Awanama berkata...

WWOOWWW!!!!!!

Amuraria berkata...

INILAH KERJA PENGKHIANAT-PENGKHIANAT NEGARA DISEBALIK SEGALA KELENTONGAN RETORIK HARAM JADAH KONON RAKYAT DIDAHULUKAN ! ABU JANGAN LUPA PENYELAMAT RAKYAT & NEGARA !

Unknown berkata...

lantik la aku jadi wakil rakyat...tiap2 bulan boleh anta parents aku p umrah wei~~~

Awanama berkata...

duduk rumah kerajaan kena bayar api air kepada kuli kuli batak rakyat dimufliskan

voltrex berkata...

bagai bumi dengan langit perbezaan pendapatan rakyat dan menteri-menteri... sangat mendukacitakan... inikah yang dikatakan rakyat didahulukan? lebih kepada mendahulukan diri sendiri nampak gayanya...

Alias Bin Hasan berkata...

Salam semua...

Patutla berebut nak jawatan...

Awanama berkata...

ini nama hasad dengki dan busuk hati .. agak-agaklah kalau PR memerintah semua benda tu depa nak potongkah..paling banyak pun nak tunjuk baik 5% aje yang lain sebat aje.. cuba lakukan kerja rumah sedikit dengan memeriksa mereka yang berjawatan pengurus kan syarikat swasta pun dah dekat 20k sebulan..

Awanama berkata...

itu x masuk lagi "duit belakang" dlm bentuk komisyen berjuta-juta dari syarikat2 yg dapat projek dan juga ahli keluarga yg kaut projek spt suami sharizat, anak Raja nongchik dll...

Awanama berkata...

rakyat tanggung melalui rodtax, cukai, bank amix sen2 snyap2, tnb amix snyp2 3 ,4,5 sen, dan mcm2 cara amix snyap2 yg tiada sape pun nak bising..

Unknown berkata...

Memang betol bodoh pencacai umno ni....yg pengurus syarikat tu gaji dia satu juta sehari pn lantak p la kat dia pn...yg bayar gaji dia boss dia pakai duit syarikat...yg mentrri n wakil2 rakyat ni gaji diaorg tu guna duit rakyat....apa la bodoh sangat puak2 umno ni...susah sangat ke nak faham..

bunbinban berkata...

tu la pslnya khairul ashraf...ada ke nak compare dgn gaji pengurus syarikat...hahaha...gua kadang2 tergelak dgn pencacai umno ni. Nak sgt komen tapi komen nampak sgt ke bodohnya. Xpe la, kita bersangka baik je kat dia...mungkin baru je abis upsr. Silap2 mlm tadi baru mimpi...hahaha

Udin berkata...

Ini namanya gaji menteri...

Siapa2 jadi menteri baik dari Umno-BN ke, Pakatan ke... akan dapat benda sama...

Awanama berkata...

Pengarah Syarikat Besar Gaji 20k sebulan kelayakan Degree/ Master/PHD + pengalaman 20-30 tahun dalam sesebuah lapangan specialist/TANGGUNG JAWAP MENJANA KEUNTUNGAN SYARIKAT....KALAU RUGI NESCAYA PASTI DIBUANG OLEH AHLI LEMBAGA PENGARAH SYARIKAT...

YB-YB/MENTERI-MENTERI UMNO -KELAYAKAN SPM (KEBANYAKA SPM JE BUKAN HEBAT SGT PUN)/ TANGGUNG JAWAB APE? MENGANGKANG KAT OPIS KOREK IDUNG...
MEMBUAT DASAR-DASAR KERAJAAN YANG MERUGIKAN NEGARA MALAYSIA...

KALAU DEPA NIE MAKAN GAJI KAT SYARIKAT KONFEM DAH LAMA KENE PECAT...TAKDA PRODUCTIVITY...

1 Malaysia berkata...

La ni kita nampak bukan saja BN-UMNO-APCO nak memperbodohkan rakyat, pencacai depa pun 2 x 5 juga.
Kita harus berfikir patutkah kita memberi sekali lagi mandat kepada depa? Kalau rakyat Malaysia semuanya macam Udin, dah tentu bankrap negara.
Buat perbandingan pun dengan pengurus syarikat. Gaji pengurus syarikat la ni bukan 20k, 50k pun depa sanggup bagi kalau pengurus dapat memberi pulangan yang bagus. Tapi apa yang kita nak hairan sgt? Tengok pendapatan CEO SYABAS? 400k beb? Kan giler tu? Dahlah tak dapat membekalkan air yang cukup, pengurusan pun ....
HARAMJADAH. HARAMJADAH. HARAMJADAH.

Awanama berkata...

Gaji pak menteri berjuta pun kita rakyat bukanya kisah sangat, ambik la sbb bukan senang tanggungjawap pak menteri nie. Tapi hak rakyat jangan la dilupakan, nie rakyat hutang keliling pinggang cukai sana sini barangan keperluan makin naik macam pak menteri tak buat keje tapi gaji gila-gila.

Awanama berkata...

apedaaaa bingai punya macai2 PR..dah la bingai..dengki pulak melantun2..tu pemimpin2 PR pun dapat jugak laa. kalau bukan menteri, tu ketua menteri hangpa..ketua pembangkang..semua dapat elaun..takkan nak tengok pemimpin kerajaan je? jangan jadi munafik la...camni ke mentaliti macai2 PR? adoyai...

Awanama berkata...

X suka jdlah menteri hehehe...sng citer....apa sj kerajaan sama je akhirnya.....tgk kerajaan di tanah arab....ada ker yg gaji serendah menteri di malaysia ni....walau tukar pun menteri yg baru akan buat perkara serupa....kecuali nik aziz....dia x mkn duit...hidup simple.....yg lain2 hampehhhh