1 Jun 2012

Tarian Haramjadah: Dah Terhantuk Baru Tengadah

KBS mohon maaf konsert K-Pop

PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan (KBS) memohon maaf sekiranya persembahan artis dikenali sebagai KPop dari Korea dalam Himpunan Jutaan Belia Ahad lalu, menyinggung perasaan mana-mana pihak di negara ini.

Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berjanji pihaknya akan lebih berhati-hati untuk memastikan perkara seperti itu tidak akan berulang.

“Saya memohon maaf kepada semua pihak sekiranya mereka tersinggung dengan persembahan K-Pop, yang dikatakan berpakaian kurang sopan,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas teguran Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria Selasa lalu, bahawa program belia itu tidak seharusnya dicemari dengan pemilihan artis dari luar negara yang kurang sopan dari segi aksi dan pemakaian.

Ahmad Shabery berkata, beliau menerima dengan baik teguran membina mana-mana pihak mengenai program yang diadakan sempena perhimpunan itu.

Menurutnya, sepanjang program lima hari itu, lebih 500 acara diadakan. “Mungkin ada beberapa acara perlu dilihat kembali. Saya amat terbuka, tetapi banyak perkara lain yang boleh dilihat.

Malah banyak program keagamaan dan modal insan turut diadakan," katanya.

Sebelum itu, Ahmad Shabery ke Hospital Putrajaya, melawat ketiga-tiga mangsa yang cedera ketika menyaksikan aksi drag, apabila sebuah kereta yang terbabit dalam perlumbaan itu terbabas dan merempuh penonton.

Ahmad Shabery berkata, kesemua mangsa kini berunsur baik dan kementeriannya bersama penganjur sukan itu akan menanggung segala kos perubatan mangsa.

“Perkara ini tidak akan dipanjangkan oleh pihak keluarga dan saya juga meminta agar ia tidak dipolitikkan.

“Kita tidak mahu menuding jari. Perkara sudah berlaku, dan kita akan pastikan ia tidak akan berulang lagi,” katanya.

Sementara itu, salah penonton yang menyaksikan kejadian dan mengalami cedera ringan, Mohd Norizam Mohd Rihani menyatakan, kemalangan itu turut berpunca daripada kecuaian mereka sendiri.

Menurutnya, sebelum perlumbaan itu berlangsung pihak penganjur memberikan amaran, tetapi ia tidak dianggap penting dan dipandang ringan oleh setengah penonton. -SH

KBS tubuh panel siasat insiden lumba drag

PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan akan menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat insiden kemalangan semasa sesi ujian perlumbaan drag sempena sambutan Hari Belia Negara baru-baru ini.

Menteri berkenaan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata jawatankuasa itu akan turut dianggotai wakil Persatuan Permotoran Malaysia.

"Perkara itu telah dibincangkan dan mendapat persetujuan Kabinet semalam jadi sehingga hasil siasatan dikeluarkan, saya tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu, beliau melawat untuk kali kedua tiga mangsa kejadian itu yang masih menerima rawatan di Hospital Putrajaya.

Dalam kejadian 27 Mei lepas, 17 penonton cedera termasuk empat parah apabila sebuah daripada kereta yang mengambil bahagian dalam acara itu terbabas semasa sesi ujian sebelum perlumbaan sebenar bermula.

Ahmad Shabery berkata, kementerian bersedia mengambil segala tanggungjawab walaupun banyak langkah keselamatan telah diambil termasuk penyediaan ambulans.

Ditanya mengenai pampasan yang akan diberikan, beliau berkata soal itu tidak timbul kerana tiada pihak bersalah dalam kejadian itu, bagaimanapun pihaknya serta penganjur perlumbaan akan membantu misalnya untuk kos perubatan serta kos lain yang berkaitan.

Sementara itu, katanya, mulai tahun depan Himpunan Jutaan Belia akan dijenamakan menjadi Festival Belia Putrajaya, bertujuan melonjakkan imej perhimpunan itu ke tahap baharu.

Berhubung teguran Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mengenai penganjuran konsert K-Pop yang disifatkannya sebagai kurang sopan, Ahmad Shabery berkata, pihaknya menerima teguran itu dengan positif dan akan memperbaiki kelemahan di masa akan datang.

"Saya minta maaf sekiranya ada satu dua perkara dirasakan tidak sesuai, dan pada masa sama, saya hendak menjadikan himpunan itu satu festival yang merangkumi semua aspek, bukan sukan dan hiburan sahaja, tetapi modal insan danpembangunan intelektual," katanya.
- Bernama


TERKINI


Menteri: Belanja besar K-Pop bukan isu jika ditaja

Bayaran untuk persembahan artis Korea sewaktu Hari Belia Negara 2012 lalu bukan isu sekiranya ia mendapat tajaan daripada pihak lain, kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

"Tak timbul asalkan ada yang sponsor (taja)," katanya ketika ditanya tentang dakwaan di blog bahawa kerajaan membayar RM2.4 juta untuk persembahan itu.

Ahmad Shabery Cheek berkata demikian sewaktu menjelaskan dakwaan berhubung bayaran kepada kumpulan pop Korea, Dal Shabet dan Teen Pop.

Bagaimanapun, Shabery tidak mengesahkan jumlah sebenarnya bayaran yang dibuat kerana menurutnya kementerian masih mengaudit perbelanjaan untuk acara itu.

"Makluman awal saya difahamkan jumlah tajaan sama ada tunai, in-kind dan program melebihi RM20 juta. Namun kementerian masih dalam proses pengauditan," katanya.
-mk


Ulasan GB

Tarian tu satu hal. Kemudian perbelanjaan yang besar kepada kumpulan tersebut sehingga mencecah lebih RM2 juta itu apa kisah? Belum ada pengesahan atau penafian. Kemudian syarikat StadiumFirst itu siapa punya? Rakyat perlukan penjelasan. Bagaimana tiba-tiba muncul sebuah syarikat yang menuntut jutaan ringgit wang milik rakyat dari kementerian. [JAHANAM] Belanja Hari Belia RM20 juta. "K-Pop" Dibayar RM2.04 juta Apa jaminan wang rakyat tidak diperhabiskan untuk perkara-perkara mungkar ini?

TERKINI: Daripada berita terkini yang tercatat diatas, apa ke jadahnya dah buat aktiviti kemudian baru nak cari penaja? Nak melembukan rakyat, pelbagai alasan diberikan, tak sedar diri sendiri yang lembu.

Laporan sebelum ini
klik untuk baca







8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

emm.. menteri lembu.. biasa la.. bodoh tak boleh di ajar.terlampau byk makan taik mami ijat lembu.. jadi bingai , tolol n bangang la.

Tanpa Nama berkata...

Biasa lah puak2 UMNO ni, dah buat baru minta maaf. Peegilah. Macam bayi yang baru lahir dah terkencing terberak baru nangis.Tapi bayi memang belum tau apa2 pun. Ini dah bertahun jadi menteri tapi otak sama macam lembu ,dah bertaburan taik melekat ke dubur baru menguek. Itu pun sebab mufti UMNO tegur. Kalau alim ulamak tegur, mahu tak agaknya dia minta maaf.

Tanpa Nama berkata...

BN dan UMNO tak suka agama, lebih suka konsert dan hiburan

Tanpa Nama berkata...

mintak ampun dengan tuhan la dah buat maksiat tu...

Tanpa Nama berkata...

Malaysiakini diserang UMNO?

Tanpa Nama berkata...

Nak lucah tanya UMNO?

Tanpa Nama berkata...

gi la minta wit kat aja johor,yg kaya raya tu

Tanpa Nama berkata...

tak pandai pulak buat duit untuk tolong rakyat...patutnya pau la RM1.4juta bagi kt rakyat

itupun tak berbaloi,6 org gadis kpop ~seluruh rakyat malaysia.pun tak boleh pikir

kalau pikir islam,ganti Aishah dan Bob Lokman lagi berbaloi-baloi,berkat pun berkat.

Menteri Belia ni spesis pala hangguk,bendul dan bongok nak mampos...umno

-Budak Putrajaya