28 Jun 2012

Isu Bakal Besan Penipu: Jika Berita Ini Benar....

Bakal besan Najib ditangkap di Dubai?

DUBAI 28 Jun: Maira Nazarbayev- bakal besan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipercayai ditangkap di Dubai ketika dalam perjalanan ke Eropah untuk satu percutian.
Free Malaysia-Today (FMT) yang memetik sumber, melaporkan ibu kepada Daniyar Nazarbayez itu ditahan Jumaat lalu oleh polis Dubai ekoran notis dikeluarkan pihak Interpol.

Gambar: Maira Nazarbayev (kanan) bersama anaknya, Daniyar dan bakal menantu, Nooryana Najwa Najib.

“Dia (Maira) ditahan di Dubai sekarang. Dia diwakili oleh tiga firma undang-undang AS dan dia memiliki firma hubungan Awam berpengkalan di New York untuk membantu pertahankan imejnya,” kata sumber itu kepada FMT.

“Dia ditahan di Lapangan Dubai pada 22 Jun,” kata sumber itu lagi.

FMT bagaimanapun tidak dapat mengesahkan secara rasmi penahanan tersebut daripada pihak berkuasa Dubai, manakala E-mail kepada jurucakap Maira, Ronn Torossian juga tidak berbalas.

Maira dilapor tiba di Dubai pada 18 Jun dari Amerika Syarikat, ketika dalam perjalanan menuju ke Eropah untuk bercuti bersama keluarga dan rakan-rakannya.
Anaknya, Daniyar- bertunang dengan anak perempuan Najib, Nooryana Najwa Jun tahun lalu.

New York Post sebelum ini melaporkan Daniyar menipu bapa tirinya, Bolat Nazarbayez seunit kondominum mewah berharga AS$20 juta (RM60 juta). Ia berdasarkan dokumen mahkamah yang difailkan Bolat, yang juga abang kepada presiden Kazakhstan di Mahkamah Agung Manhattan, Amerika Syarikat.

Akhbar itu juga melaporkan Maira dikehendaki pihak berkuasa kerana terlibat dalam kes jenayah termasuk penculikan dan peras ugut. -KD

Daniyar’s mom arrested in Dubai?

PETALING JAYA: Maira Nazarbayev, mother to Prime Minister Najib Tun Razak’s future son-in-law Daniyar Nazarbayev, is believed to have been arrested in Dubai as she was about to fly off to Europe for a vacation.

A source familiar with the investigation against the 50-year-old Kazakhstan native told FMT that she was arrested on Friday by the Dubai police based on a wanted notice issued by Interpol, acting on behalf of the Kazakhstan’s Ministry of Internal Affairs.

FMT could not officially confirm her arrest with the Dubai authorities. E-mails to her spokesperson Ronn Torossian also remain unanswered.

“She is being held in custody in Dubai now. She is represented by three US law firms and she has a New York-based PR firm to help her protect her image,” the source told FMT.

“She was arrested at the Dubai airport on June 22,” added the source.

Maira had landed in Dubai on June 18 from the US, on her way to Europe for a holiday with family and friends.

She had then released a media statement through Torossian, stating that she was free to travel and rejected claims that she was wanted by Interpol for various crimes.

She had said that American media reports about the Interpol “wanted” notice were completely inaccurate. Photographs of her in both the New York airport and the Dubai airport were also sent to media organisations to show that she was free to travel.

Her son Daniyar is engaged to Najib’s daughter Nooryana Najwa.

Maira had been in the news lately following a New York Post report which quoted her multi-millionaire ex-husband as claiming that she conned him out of their 4,000 square foot apartment and was wanted for a host of crimes by Interpol.

She, however, maintained that she and her former husband, Bolat Nazarbayev, were still married. Bolat is the brother of Kazakhstan President Nursultan Nazarbayev.

She also dismissed claims that she was wanted in Kazakhstan “for various crimes, including kidnapping, use of threats of physical harm to extract funds from a business associate, and using criminal threats to force another person to transfer real property to the name of a family associate”.

Until press time, there had been no confirmation from the Dubai police and Torossian on Maira’s status.
-FMT


Ulasan GB

Jika berita yang tersebar yang menyatakan bakal besan Najib itu telah ditangkap di Dubai ini bererti berita mengenai penafian, maka berita sebelum ini adalah salah dan dusta.


GB pernah mempertikaikan penafian yang diterbitkan sebelum ini kerana ia amat-amat tidak meyakinkan. Berikut ulasan GB sebelum ini. Petikan:

Penafian yang dilakukan oleh Maira, bakal besan PM Malaysia, Najib Razak nampaknya longgar dan kenyataan Maira itu dikatakan dipetik "melalui jurucakap perhubungan awamnya".

GB berpendapat kenyataan itu lemah kerana Maira sebenarnya kini sedang diburu oleh Interpol. Dan penafian mengenai dakwaan anaknya terlibat menipu bapa tirinya Bolat Nazarbayev sebuah kondominium bernilai AS$20 million (RM62 juta) juga tidak boleh diterima kerana sebelum ini beliau sudah menyatakan "isu tersebut juga tidak boleh diulas lebih panjang kerana masih berlarutan di mahkamah Amerika Syarikat."

Selain dakwaan menipu aset bapa tirinya, dokumen mahkamah itu juga menyebut bahawa Daniyar memalsukan dokumen untuk memasuki Columbia Universiti, di mana beliau bertemu Nooryana.

Daniyar didakwa memalsukan dokumen untuk memberikan gambaran bahawa dia berkelulusan daripada sekolah tinggi di Kazakhstan, menurut akhbar The New York Post.

Justeru itu jika ada penafian hendak dilakukan ia perlu dikemukakan dimahkamah bukan melalui media.

Apa yang memusykilkan kini:
kenyataan penafian itu daripada mana sebenarnya? dari Kazakhstan atau dari pejabat PM Malaysia untuk melindungi dan sekaligus membersihkan imej Najib?



Jadi jika benar bakal besan Najib itu ditangkap di Dubai, maka benarlah ulasan GB sebelum ini yang meragui berita penafian yang nama bakal besannya tersenarai di dalam WANTED LIST pihak Interpol.

p/s Tidak mustahil selepas ini ada berita penafian lagi dari pejabat "perhubungan awam" yang tak diketahui dimana tempat sebenarnya (samada di Kasazhstan atau Malaysia)Dan jangan lupa, Menteri Luar kita memang pandai memainkan bab-bab "nota diplomatik" ini!

2 ulasan:

wonder why berkata...

Dahlah bakal besan, ditahan Interpol, Bila pula bakal besan dimalaysia hendak ditahan Interpol,ada telor pergilah ke Perancis.Ada berani keh?

Tanpa Nama berkata...

padan muka najib!

haramjadahkan lagi rakyat dan orang2 miskin!!!

terus Allah bayar CASH!