29 Apr 2012

Tindakan Kejam Polis Conteng Arang Kepada Pemerintahan UMNO BN Pimpinan Najib

Pertembungan mungkin tangguhkan pilihan raya

Polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air dalam pertembungan dengan ribuan peserta yang membantah reformasi sistem pilihan raya hari ini, meningkatkan risiko tindak balas politik yang mungkin menyebabkan pilihan raya umum yang dijangka pada Jun ditangguhkan.

Polis pencegah rusuhan bertindak balas terhadap sesetengah peserta - sekurang-kurangnya 25,000 orang - daripada cuba merempuh penghadang ke Dataran Merdeka mendapat perintah larangan mahkamah daripada dimasuki. Mereka melepaskan berpuluh-puluh gas pemedih mata dan mengejar peserta di jalan raya.

Peserta juga bertindak balas dengan membaling botol dan kerusi kepada pegawai polis. Malah, kereta polis diterbalikkan peserta yang marah selepas ia melanggar peserta perhimpunan. Kebanyakan peserta bersurai awal petang tetapi pertembungan tetap berterusan sekali sekala.

"Mereka (polis) minta peserta bersurai tetapi tidak memberikan amaran yang cukup," kata Aminah Bakri, 27, dengan air mata mengalir disebabkan gas pemedih mata.

"Mereka tidak kisah."

Reaksi polis boleh memberi risiko kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najin Razak, yang jika dilihat terlalu keras mungkin memaksanya menangguhkan pilihan raya umum yang mesti diadakan sebelum Mac tahun depan. Pemerhati menjangkakan ia diadakan pada Jun. - Reauters/mk

Ulasan GB

Sehari sebelum Perhimpunan BERSIH 3.0 iaitu pada 27 April, GB sudah mengingatkan pihak polis bahawa BN Sah Keluar Dari Putrajaya Jika Polis Teruskan Tindakan Halang BERS✔H 3.0.

Ia menjadi kenyataan! Polis tidak belajar dari kesalahan masa lalu, meneruskan tindakan zalim dan kejamnya terhadap rakyat, terhadap peserta BERSIH 3.0.

Apabila kezaliman diulangi dan bermaharajalela, itu PETANDA JELAS bakal tumbangnya kerajaan UMNO BN.

Itu sunnatullah.

Salah satu sebab yang menyumbang kepada tumbangnya kerajaan Pusat UMNO BN nanti adalah kerana kezaliman mereka menganiaya rakyat sendiri yang mahu berhimpun secara aman...


Semalam juga GB telah menulis satu entri di blog ini: [Gambar & Video] Kezaliman Polis: Tembak Gas Pemedih & Rempuh Orang Awam Di Sogo

Video di bawah ini adalah salah satu bukti nyata kekejaman itu. Seorang peserta BERSIH yang tidak melawan, dibelasah, di tendang dan diterajang oleh beberapa anggota polis yang sempat dirakam oleh seorang peserta lain yang bersembunyi di dalam bangunan tingkat atas.



Itu baru satu.

Dan diberitakan beberapa kamera para wartawan, termasuk wartawan Al-Jazeera telah dirampas oleh pihak polis. Mengapa? Takut aksi terlampau terdedah? Namun tindakan merampas kamera para wartawan itu apa tah lagi wartawan antarabangsa seperti Al-Jazeera menjadikan satu dunia kini memandang jijik terhadap polis Malaysia. Dan apabil ada tanggapan negatif terhadap polis semacam tu, salah siapa?




10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tindakan polis yang tidak profesional antara yang menyebabkan keadaan di masjid jamek semalam . Dalam situasi ribuan pendemo semalam ,MANA MUNGKIN untuk bersurai dengan cepat dilaksanakan, difahamkan rakyat talah mula bersurai , tetapi orang2 suruhan UMNO ini telah bertindak dengan tidak menggunakan akal yang waras. "Akal yang dapat membezakan hak dengan bathil". Maka dengan BANGGANYA , polis melepaskan pancutan air dan gas asap. Bagi para pendemo , " jika polis2 ini orang Islam , didoakan mudah2an Allah akan membalas perbuatan didunia dan di akhirat.

Tanpa Nama berkata...

lepuk orang sedap tapi kalau diri sendiri kena lepuk apa rasanya?...anggota polis yang kena lepuk depan sogo pun diselamatkan oleh puak2 bersih. Apa nak kata....janganlah mencipta permusuhan. Peserta dah nak bersurai kau orang p sembur maka itulah sebabnya jadi kemarahan dan kebencian.

Tanpa Nama berkata...

KEKEJAMAN POLIS TIDAK AKAN AKU LUPAKAN.....

ORANG YANG TIDAK BERSENJATA DI BELASAH DI HADAPAN AKU DGN TIDAK BERPERI KEMANUSIAAN.

POLIS KINI MEMANG KEJAM...ZALIM
MEREKA MENGANGGAP RAKYAT SEPERTI ORANG BODOH.

MEMANG SIAL PADA POLIS2 BERKENAAN.
ITULAH DOK MAKAN RASUAH KUAT SANGAT. PERANGAIPUN MACAM ANJING.

kampong lad berkata...

'jika polis2 ini orang Islam'

mai aku nak habaq kat hangpa kalau masih tak tau....agama depa 'polis' bangsa depa 'polis'...depa ni robot, dosa pahala takdak dlm kamus depa. bila pencen (dah hilang kuasa) ada yg sedaq & ada yg masih tak sedaq dok korek harta karun. masa ada kuasa dok sebok kumpul 'harta rampasan perang'.

Tanpa Nama berkata...

nak kenal musang jadian dan serigala sejati:
rujuk gambar2 http://bloglistpolitik.blogspot.com/
pakai jaket senang nak sorok..
tak pakai bj BERSIH @ kuning..
jalan sorg2 bukan dlm grup..
provoke lebih sambil org lain buat dek je..
tak pun tetibe jadi tukang kebun..cleaner..pekerja TNB..
pakai beg sandang n mencurigakan..
tetibe mendekati grup tah dr mana dtg buat ramah..reppo technique..
once we response slowly they will penetrate you..beware

Nota : H&K sebesar tapak tangan senang nak sorok..boh dlm poket pun org x sedar..kontigensi plan..

Tanpa Nama berkata...

najib & hishamudin yg perlu bertanggung jawab jika ini bukan arahannya kpn yg harus letak jawatan..dan kpd berok2 umngok klau hangpa sumua tak ada kat situ baik diam hang pi sibuk dlm kain rosmewah.sapa yg ada tahu apa yg sebenarnya terjadi! dan aku cabar pdrm supaya menangkap berok yg melompat & mengemekkan bumbung kereta polis di hadapan pertama & houz depot spt mana yg terpangpang di akhbar sinar jika tidak ditangkap bermakna ini adalh satu provokasi yg tlh dirancang.buktui jelas dah ada.

Tanpa Nama berkata...

Aku salah seorang peserta bersih 3.0 yang duk depan (depan kolam air terjun kat bawah line lrt tu)... polis tiba2 lepas gas pemedih mata dan disebabkan orang terlalu ramai dan mampat,maka kami x leh gerak selagi orang belakang yang lambat perasan polis dah mulakan serangan (tanpa amaran)....aku terjun kolam nak bernafas....bila dah reda,aku lari ke belakang ikut yang lain...aku cuba lalu lorong kecik kat belakang tu (kiri kolam jika mengadap kolam) dan aku nampak sorang peserta bersih pakai baju kuning dan berkopiah pegang botol gas pemedih mata,aktifkan botol tu (sbb lepas aku perasan baru botol tu start berasap), dan campak bawah kete kat lorong sempit tu...klu polis da tembak botol tu ke situ aku mesti da perasan tp x.....aku rasa dia sb

Tanpa Nama berkata...

PROVOKASI AWAL POLIS & DBKL MEMBANGKITKAN KEMARAHAN PENYOKONG BERSIH 3.0.

SAYA TERPANGGIL UNTUK MEMBERIKAN SEDIKIT ULASAN TENTANG PERISTIWA BERSIH 3.0 YANG MENGGONCANG BUMI MALAYSIA.

PERTAMANYA ADALAH PROVOKASI AWAL PIHAK POLIS & DBKL TERHADAP PENYOKONG BERSIH 3.0. ANTARA POVOKASI AWAL YANG DILAKUKAN ADALAH SEPERTI:

i) POLIS & DBKL DAPATKAN LARANGAN MAHKAMAH BERHIMPUN DI DATARAN MERDEKA.

ii) MEMBUAT HADANGAN BARICADE & PAGAR KAWAT UNTUK MENGHALANG PENYOKONG BERSIH MASUK KE DATARAN MERDEKA.

iii) MENUTUP JALAN-JALAN DI KUALA LUMPUR UNTUK SUSAHKAN PENYOKONG BERSIH BERHIMPUN.

SEMUA PERKARA DI ATAS ADALAH PROVOKASI AWAL PIHAK POLIS & DBKL. SOAL SEKIRANYA PIHAK KERAJAAN BERLINDUNG DI BELAKANG PIHAK BERKUASA, ITU ADALAH SOAL LAIN.

SOALNYA MENGAPA MENGHALANG PENYOKONG BERSIH BERHIMPUN? MENGAPA PIHAK POLIS & DBKL MELAKUKAN PROVOKASI AWAL SEMATA-MATA UNTUK MENGGAGALKAN HIMPUNAN BERSIH?

HIMPUNAN INI TELAH LAMA DIRANCANG DAN DIISYTIHAR. PARA PENYOKONG DATANG DARI JAUH SEMATA-MATA UNTUK MELUAHKAN RASA TIDAK PUAS HATI TERHADAP SISTEM PILIHANRAYA YANG TIDAK ADIL. PABILA PIHAK POLIS & DBKL MEMBUAT PROVOKASI AWAL UNTUK MENYUSAHKAN PENYOKONG BERSIH, PASTILAH MENYEBABKAN PENYOKONG MENJADI MARAH.

SEKIRANYA PIHAK POLIS & DBKL MEMBERIKAN KERJASAMA DAN TIDAK MELAKUKAN PROVOKASI AWAL, PASTINYA HIMPUNAN INI TIDAK AKAN TIMBUL SEBARANG KEKECOHAN.

HARAP TUAN BLOG BOLEH SIARKAN TULISAN SAYA INI.

~RADZUAN

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.. rakan2 semua, jgn kita terlalu risau kalau pilihanraya masih lagi tertangguh... sbb semalam, menantu sy bercerita tentang ibu dan ayahnya peneroka felda yg selama ini menyebelahi bee end telah mula menyedari yg selama hari ini mereka telah ditipu oleh najib dengan pembelian saham.. kononnya dimna kebanyakan peneroka telah menandatangi perjanjian pembelian saham berkenaan.. tp nasib mereka agak baik.. sbb belum sempat menandatangi kontrak pembelian saham berkenaan... inilah peluang kita untuk berkempen difelda2.. supaya selepas ini mereka tidak lagi menyokong bee end...

mat din berkata...

tengok sudah melihat pun sudah mendengar pun sudah.Justeru apakah iktibar dari semua kejadin ini.Ingat wahai muslim!rukun iman yg keenam,HARI KEBANGKITAN/HARI PEMBALASAN.