19 Apr 2012

[Bongkar] Apa Tujuan Akhbar NST Besarkan Najib Dari Agong

Siapa Paling Besar?

Kuala Lumpur: "Siapa paling besar yang hendak ditonjolkan oleh akhbar ini?"

Inilah mesej yang diterima Harakahdaily merujuk kepada gambar muka depan sebuah akhbar harian hari ini.

"Tengok, gambar (Datuk Seri) Najib naik sampai ke atas begitu sekali...gambar Tuanku hanya terperosok ke bawah," tulis mesej itu lagi.

"Kalau gitu, siapa sebenarnya yang menghina Raja Melayu dan Yang Dipertuan Agung," tulis mesej itu.

Mari kita nilai sendiri. -HD

Ulasan GB

Di dalam keadaan di mana akhbar-akhbar media arus perdana menghebohkan isu kononnya MP Pakatan mempersendakan raja, kini hukum kebenaran dan keadilan menyerlahkan: media massa perdana yang bernama New Straits Times dengan gahnya menyiarkan gambar yang ternyata mempersenda dan merendahkan Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong di mana gambar (Datuk Seri) Najib naik sampai ke atas begitu sekali...gambar Tuanku hanya terperosok ke bawah!


Satu lagi persoalan apakah Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev ini merupakan bakal BESAN Najib dan Rosmah?

Ini kerana menurut laporan portal Eurasia, Najib bakal mendapat menantu anak seorang pembesar Kazakhstan bernama Daniyar Nazarbayev.

Najib dan Rosmah telah ke Kazakhstan, di mana lawatan mereka itu pernah dipersoalkan samada atas urusan rasmi negara atau untuk menguruskan perkahwinan anaknya, Nooryana Najwa?



Nooryana Najwa, 22, pada 22 Mei lalu menerima ijazah Bachelor of Science in Foreign Science dari Universiti Georgetown, Washington, selepas empat tahun belajar di School of Foreign Service, universiti berusia 222 tahun itu.

Nama akhir Daniyar iaitu Nazarbayev adalah sama dengan nama President Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev. Setakat ini belum ada penafian dari Najib dan Rosmah mengenainya sekalipun ia telah hebao diperkatan sejak tahun lalu lagi.

Dan dengan kaitan gambar beliau dibesarkan lebih dari Agong dan Sursultan Nazarbayev tadi, apakah Najib hendak menunjukkan kepada bakal besannya itu bahawa di Malaysia jawatan Perdana Menteri lebih besar daripada Agong, sama seperti Presiden?

Siapa Presiden Kazakhstan?

Kazakhstan Larang Surau Dalam Pejabat Kerajaan

Almaty: Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev semalam meluluskan undang-undang ketat yang melarang surau dibina di dalam bangunan kerajaan, langkah yang dilihat bertujuan menyekat pengaruh militan tetapi dikecam ulama negara itu dan Barat.

Nazarbayev, 71, memerintah Kazakhstan lebih 20 tahun sebagai pemerintah kuku besi sekular. Sehingga tahun ini, negara yang didiami seramai 70 juta penduduk Islam berusaha mengelak daripada keganasan yang dilihat berlaku di tengah Asia, negara bekas Soviet seperti Uzbekistan dan Tajikistan.

Bagaimanapun, pengeboman bunuh diri pada Mei dan penahanan kumpulan yang didakwa merancang keganasan pada Ogos meningkatkan kebimbangan kemunculan militan menyebabkan Nazarbayev melaksanakan undang-undang baru untuk mengekang kelompok ekstremis.

Undang-undang yang diluluskan itu mencetuskan perdebatan hangat. Artikel 7 melarang bilik solat di semua institusi negeri.

Mufti Kanan Kazakhstan, Absattar Derbisali, berkata undang-undang ini akan mencetuskan kemarahan di kalangan umat Islam dan meningkatkan kegiatan militan.

Undang-undang turut mensyaratkan semua institusi dakwah di negara itu mendaftar dengan pihak berkuasa setiap tahun.

Kumpulan hak asasi di Barat termasuk Organisasi untuk Kerjasama dan Keselamatan di Eropah, melahirkan kebimbangan mengenai sekatan kebebasan agama.

Antara langkah terbaru yang diambil untuk mengekang golongan militan ialah menyekat sementara laman web asing pada Ogos selepas mahkamah memutuskan yang mereka menyebarkan propaganda pengganas dan menyuntik kebencian agama.
– Reuters


Najib bakal berbesan dengan pembesar Kazakhstan?

...... “Seorang jejaka dengan nama Daniyar dengan nama akhir yang pelik, dilihat tidak kurang kontroversinya daripada ibunya dalam hal perkahwinan. Terdapat khabar bahawa beliau telah menawan hati Nooryana Najwa, anak perempuan Perdana Menteri Malaysia, dan akan mengahwininya tidak lama lagi,” tulis Leonid Komarovskiy, seorang “wartawan” daripada New York di bawah artikel bertajuk “Borat is out of competition.”
Keseluruhan artikel Leonid menyentuh tentang latar belakang Daniyar, yang didakwanya mempunyai kehidupan yang serba mewah dan penuh kontroversi kerana nama akhir “Nazarbayev” yang diberi ibunya selepas penceraiannya dengan suami terdahulu D. Kesikbayev sebelum berkahwin dengan Bolat Nazarbayev, seorang ahli kerabat Presiden Kazakhtan.

“Pada Oktober 2006, New York Post telah melaporkan Daniyar Nazarbayer, yang dinamakan di dalam tulisan mereka sebagai ‘anak kepada President Nursultan Nazarbayev’, telah membeli beberapa apartment di 55 Wall Street.

Salah satu apartment dengan dua bilik bernilai $2.9 juta dan satu lagi dengan satu bilik bernilai $2.1 juta. Saya tak tahu ia benar ataupun khabar angin, tapi akhbar melaporkan bahawa ‘President Nazarbayev telah melawat rumah tersebut sendiri semasa menghadiri UN Summit (Persidangan PBB) dan memberikan kebenaran untuk pembelian tersebut. Ia nampaknya melibatkan banyak duit,” tulis Leonid lagi.

Dalam tulisannya lagi, Leonid berkata Daniyar patut berterima kasih kepada emaknya Mayra Kurmangaliyeva untuk nama akhir beliau dan segala transformasi yang berlaku kerana nama akhir tersebut.

“Beliaulah yang dapat menawan Bolat Nazarbayev ke jaringannya – satu saudara tulen (ada yang mengatakan ialah adik-beradik) kepada President Kazakh – dan berkahwin dengannya, supaya dapat cepat-cepat melupakan suami dulu D. Kesikbayev, yang nama akhirnya dimiliki Daniyar sebelum menerima surat lahirnya yang kedua dengan nama akhir Nazarbayev,” dakwa Leniod lagi.

Disebabkan itu, Leonid dalam tulisannya turut menyuruh Najib untuk berhati-hati dan menyiasat latar belakang Daniyar sebelum apa-apa berlaku.

“Mengapa tidak (untuk berkahwin dengan Daniyar)? Seorang jejaka terkenal, penuh adunan dan dengan nama akhirnya yang cukup menawan… tapi, jika saya ialah bapa Malaysia, saya akan semak dulu takut-takut: adakah Daniyar sudah berkahwin semasa zaman muda? Buah epal adalah dari pokok epal, seperti yang kita tahu… dan Alma-Ata (ibu kota Kazakhstan) ialah bandar buah epal dan pokok epal,” nasihat Leonid.

Najib kini dalam lawatan ke Kazakhstan yang dikatakan untuk lawatan rasmi selama dua hari ke negara bekas Soviet Union itu.

Lawatan rasmi pertama Najib ke Kazakhstan selepas menjadi Perdana Menteri ini adalah antara lain bagi memenuhi jemputan Presiden Nursultan Nazarbayev.

Ketika lawatan itu, Najib dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Nazarbayev dan mengadakan rundingan dua hala dengan rakan sejawatannya, Karim Massimov.

Lawatan rasmi Najib ke Kazakhstan dan penyertaan beliau dalam WIEF ke-7 akan mengukuhkan hubungan politik yang akrab selain merintis laluan ke arah kerjasama lebih erat antara Malaysia dan Kazakhstan demi manfaat bersama.

Jika benar laporan Eurasia, tahniah diucapkan kepada keluarga Perdana Menteri atas berita gembira perkahwinan anaknya.

Sekiranya ini betul berlaku, sudah tentu pilihanraya umum ke 13 tidak akan diadakan dalam masa terdekat.
-harakahdaily



Laporan sebelum ini
klik untuk baca




4 ulasan:

Amuraria berkata...

BILA AKHBAR MEDIA HAPRAK PENGAMPU & PEMBODEK MENGHINA TANPA MALU DENGAN KELICIKAN,SAMA JUGA MACAM YANG LAIN-LAIN PEMFITNAH TERSOHOR UTUSAN MELOYA,BERITA HAIRAN,TV3SUKU DAN GEROMBOLAN YANG LAIN-YANG JADI PECACAI PARTI SEKUTU APCO ! BIASALAH BILA SUDAH TEGAL BIASA ;)

Tanpa Nama berkata...

Benar kata GB, kini hukum kebenaran dan keadilan mula menyerlah.

Tanpa Nama berkata...

merendahkan kedudukan agong secara licik patut diambil tindakan atau diberi kata dua supaya perkara seperti ini tidak berulang.

Tanpa Nama berkata...

merendahkan kedudukan agong secara licik patut diambil tindakan atau diberi kata dua supaya perkara seperti ini tidak berulang.