11 Mac 2012

[SAH] Shahrizat Letak Jawatan Sebagai Menteri 8 April

Kuala Lumpur, 11 Mac – Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini mengumumkan beliau akan meletak jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat bulan depan tetapi akan kekal sebagai Ketua Wanita Umno.

“Pada 8 April, apabila tamat tugas saya sebagai senator, saya akan berundur sebagai menteri,” dia berkata di Desa Water Park di sini.

Perletakan jawatan beliau itu dilihat selepas empat bulan setengah pendedahan demi pendedahan dibuat terhadap diri dan juga keluarganya berhubung dakwaan penyalahgunaan dana awam untuk projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) bernilai RM250 juta oleh syarikat keluarganya Pusat Fidlot Corporation (NFCorp).

Projek penternakan lembu itu diketuai oleh suaminya, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail, dan tiga anak mereka.

Mereka menjalankan projek Pusat Fidlot Nasional yang terletak di Gemas, Negeri Sembilan pada 2006, ketika Shahrizat (gambar) pada masa itu merupakan menteri Kabinet.

Bekas Ahli Parlimen Lembah Pantai itu sebelum ini menolak gesaan supaya beliau meletak jawatan oleh pemimpin-peminpin Umno dan menegaskan dirinya tidak mempunyai sebarang kaitan terhadap proijek berkenaan kerana beliau hanyalah merupakan isteri kepada Salleh.

NFCorp mula mendapat perhatian setelah Laporan Tahunan Ketua Audit Negara melaporkan projek penternakan lembu berkenaan gagal mencapai sasaran.

Sejak dari itu, pembangkang mula membuat beberapa siri pendedahan syarikat mereka menyalahgunakan dana projek berkenaan untuk perkara yang tidak berkaitan dengan penternakan.

Ini termasuklaj pembelian condominium bernialai jutaan ringgit di Bangsar dan Singapura termasuk lot tanah di Putrajaya.

Polis malah telah mencadangkan kepada Peguam Negara supaya mendakwa pengarah-pengarah NFCorp kerana telah melakukan kesalahan pecah amanah, namun Peguam Negara mengarahkan pihak polis untuk menjalankan siasatan lebih lanjut berhubung dakwaan berkenaan.

Shahrizat dilantik sebagai Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat pada 2001 dan mengekalkan jawatan selepas Pilihan Raya Umum 2008 walaupun beliau tewas ketika pilihan raya tersebut.

Beliau kemudiannya dilantik sebagai penasihat khas Perdana Menteri berhubung hal ehwal wanita dan pembangunan sosial sebelum menyambung portfoli Kabinetnya. -TMI

Shahrizat sah undur bulan depan

Selepas kontoversi panjang isu Perbadanan Fidlot Nasional (NFC), Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini mengumumkan akan berundur sebagai menteri selepas tempoh pelantikannya sebagai senator tamat bulan depan (April).

Menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu bagaimanapun akan kekal sebagai ketua Wanita Umno.

Beliau mengumumkan keputusan itu dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam dilaporkan berkata, beliau akan mengumumkan kedudukan Shahrizat pada waktu yang sesuai ekoran pelbagai khabar angin mengatakan senator itu akan meletakkan jawatan.

Dalam progam di Pasir Gudang, Shahrizat kelihatan berbincang dengan Najib beberapa ketika sebelum perdana menteri memberitahu perkara itu akan diumumkan tanpa mahu mengulas lanjut soal berkenaan.

Shahrizat yang dilantik sebagai senator pada 9 April 2009 akan tamat tempoh penggal sebagai Senator pada 8 April ini.

Isu peletakan jawatan timbul apabila beliau terpalit dalam isu National Feedlot Corporation yang diterajui suaminya Datuk Dr Mohamed Salleh Ismail yang terlibat dalam projek lembah daging di Gemas, Negeri Sembilan.

Selain desakan pembangkang, beberapa individu dalam Umno seperti bekas ketua Wanita Tan Sri Rafidah Aziz dan Ketua Umno Cheras Datuk Syed Ali Syed Abas Alhabshee juga menggesa Shahrizat melepaskan jawatan untuk mengelakkan menjadi bebanan parti.

Malah, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga dilaporkan menasihatkan bekas anggota parlimen Lembah Pantai itu agar "jangan sayang kepada jawatan."
-mk



Ulasan GB

Kebenaran tetap kebenaran yang akhirnya tidak boleh disangkal lagi.

Pendedahan demi pendedahan yang akhirnya Shahrizat sudah tidak berupaya untuk menutupnya lagi walaupun cuba menafikan perletakan jawatannya berhubungkait dengan skandal NFC.

GB sudah menyatakan sebelum ini bahawa perletakan jawatan Shahrizat adalah satu kemestian tetapi BELUM CUKUP lagi. Suruhanjaya Siasatan Diraja perlu diwujudkan bagi menyiasat segala penyelewengan wang milik rakyat.


Sudah banyak ulasan GB mengenai isu lembu Fidlot ini. Diantaranya, petikan:

Singsing lengan depan orangramai...Sudah buang tabiatkah? Marah sehingga sanggup tunjukkan aurat di khalayak ramai!

Hanya untuk menutup isu, untuk menutup dimalukan dengan isu lembu, berlagak gagah bersinsing lengan.... aparaahhh....

Nanti betul-betul Allah tanggalkan baju dan tanggalkan kain baru tahu...



Satu Siasatan Diraja perlu ditubuhkan untuk menyiasat NFC sepertimana yang di cadangkan oleh PAC.

Jika Najib enggan mendengar tuntutan penubuhan Suruhanjaya itu, ia bererti satu petanda bahawa Putrajaya akan bertukar tangan. Hukum "kebenaran dan keadilan" akan mengambil tempatnya dimana UMNO BN sudah tidak layak untuk menduduki Putrajaya dan akan digantikan dengan parti lain.

Kami peringatkan: Jangan main-main dengan Tuhan!





8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sekor lembu tumbang tak dak maknenye.. sebab TAIK2 LEMBU yang bertaburan masih banyak dan busuk.

Sekarang mau cari ini lembu2 macamana boleh terlepas sambil membuang najis merata2. and telah Kasi rakyat sekeling susah.

Macamana lembu boleh beli kondo.
Macamana lembu boleh beli bangunan..
Macamana lembu boleh dapat duit mudah...

Ini kes mesti siasat.... sebab kasi rakyat jadi susah.

Tanpa Nama berkata...

GB,
8 April ini tamatlah lantikan senatornya untuk penggal pertama, dan secara automatiknya tamatlah jawatan menteri yang disandangnya, dan bukannya dia meletakkan jawatan sebenarnya. Ini semua nak menipu rakyat.

Dan yang lebih penting adalah mereka yang buat keputusan menyalurkan peruntukkan itu. Siapa dia?, kalau bukan Najib, Muhyidin, Noh Omar juga yang cuba menyembunyikan perkara sebenar. Ini cuma satu, kes lain yang terlibat yang melibatkan UMNO-BN perlu terus dibongkarkan.

Dan yang lebih terpenting sekali jangan sesekali lupa manipulasi Daftar Pengundi untuk PRU 13 akan datang.

Tanpa Nama berkata...

bila tak jadi senator memang tak boleh jadi menteri, jangan tipu rakyat hidup-hidup

Tanpa Nama berkata...

dalam UMNO bukan shahrizat saja tak betul, ramai lagi....kalau nak tahu ganti pemerintahan BN PRU13

Tanpa Nama berkata...

Bila BN dah terbungkang, baru dapat dedah segalanya, bukan kes lembu je, ribu2 kes lagi boleh dibongkar, oleh itu undi lah PR.....

Tanpa Nama berkata...

letak JAWATAN je, tapi JUTAWAN tu tetap......

Tanpa Nama berkata...

Dah kaya xkisah ya mek ijat? berenti pun dah bnyk aset2 xyah krja lg....senang lenang lah dema

Tanpa Nama berkata...

BEKUKAN ASET2 BELIAU.KALAU BETUL NAK SIASAT