12 Mac 2012

Pengarah NFC Bakal Didakwa Hari Ini

Pengarah kanan NFC dijangka didakwa hari ini

Seorang pengarah kanan National Feedlot Corporation NFC dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Menurut sumber, antara pertuduhan yang akan dikenakan membabitkan sejumlah wang yang besar, dan kes itu sedang didaftarkan di pejabat pendaftaran mahkamah jenayah.

NFC terpalit dengan dakwaan penyalahgunaan dana pinjaman mudah RM250 juta yang diberikan oleh kerajaan membangunkan projek ternakan lembu di negara ini dengan sasarannya memastikan bekalan daging dalam negara adalah mencukupi .

Pakatan Rakyat mendakwa, antara lain, bahawa dana itu digunakan sebagai membeli hartanah termasuk kondominium mewah di Bangsar, tanah di Putrajaya dan juga beberapa hartanah di Singapura.

Pengarah yang terbabit dalam skandal itu adalah ahli keluarga Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Ini termasuk pengerusi NFC, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail yang merupakan suami Ketua Wanita Umno itu. Selain itu, beberapa anak mereka juga menduduki lembaga pengarah syarikat berkenaan.

Shahrizat semalam mengumumkan peletakan jawatannya berkuat kuasa 8 April, sehari sebelum tamat perlantikannya sebagai anggota Dewan Negara berakhir. -mk

NFC’s Mohamed Salleh to be charged today?

KUALA LUMPUR: It is learnt that the police will be preferring several charges against several top officials from the National Feetlot Corporation (NFCorp) today.

The individuals are expected to be arrested first and then brought to court to face charges.

According to a deputy public prosecutor, NFCorps’ CEO Mohamed Salleh Ismail would be among those charged today.

Journalists have started gathering at the Jalan Duta Court Complex since early morning to wait for the matter to be brought before the court.

National Feetlot Centre (NFC) project, aimed at helping the country reduce beef import, has been embroiled in a controversy since opposition PKR blew the lid on the RM250 million contract scandal late last year.

NFC is managed by National Feedlot Corporation, a company run by Shahrizat Abdul Jalil’s husband Mohamed Salleh and children.

Shahrizat yesterday announced that she will step down as the Women, Family and Community Development Minister when her term as a Senator ends on April 8.

The police have been investigating the NFCorp directors for cheating and possible crimina breach of trust.
-FMT


2 ulasan:

Kak Mahh berkata...

Berita hangat sekeluarga.

hairan berkata...

wahhhh sah la tak lama lagik PILIHARAYA... tanda2 besar nya telah timbul! hahahahaha....