8 Mac 2012

Kereta Terjunam Dalam Lubang Besar Atas Jalan

Terjun lubang atas jalan

KUALA LIPIS: “Kalau treler yang mengekori kereta itu tidak sempat menekan brek, saya tak tahu apa berlaku kepada ketiga-tiga mangsa di dalam kereta itu,” kata seorang penduduk, Noor Anuar Ismail, 44.

Noor Anuar antara saksi awal kejadian sebuah Perodua Kancil dinaiki tiga buruh Indonesia terjunam ke dalam lubang besar di Kilometer 43, Jalan Benta-Jerantut berhampiran Kampung Terap, di sini, malam kelmarin.

Dia yang turut membantu mengeluarkan mangsa kemalangan itu berkata, persekitaran tempat kejadian gelap dan hujan lebat selama lebih dua jam menyebabkan aliran air banyak, sekali gus menjadi punca pembetung di bawah jalan itu pecah.

“Apabila pembetung itu pecah, berlaku mendapan yang teruk dan membentuk lubang besar, sekali gus membuatkan jalan itu putus. Ketiga-tiga mangsa itu memang bernasib baik,” katanya.

Dalam kejadian jam 9 malam kelmarin, ketiga-tiga warga Indonesia yang bekerja sebagai buruh di ladang sawit berhampiran itu dalam perjalanan pulang ke kuarters pekerja di Kampung Baru Jerkoh selepas membeli-belah di Benta.

Sebaik tiba di tempat kejadian, kereta mangsa tidak sempat mengelak lubang sedalam kira-kira dua meter yang terbentuk akibat mendapan sebelum terjunam hingga mengakibatkan penumpang depan parah manakala dua lagi cedera ringan.

Mangsa yang parah dikejarkan ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshah) Temerloh manakala dua rakannya menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Lipis dan sudah dibenarkan pulang.

Kejadian itu menyebabkan Jalan Benta-Jerantut ditutup kepada semua kenderaan dan dipercayai berpunca akibat hujan lebat, tetapi beberapa penduduk mendakwa kegagalan pihak berkuasa menyelenggara jalan berkenaan dengan baik menjadi punca utama.

Menteri Kerjaraya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor yang melawat tempat kejadian, pagi semalam mengarahkan JKR Pahang membina sebuah jambatan sementara dan dijangka siap tiga hari lagi.

Beliau mengarahkan JKR Pahang dan kontraktor yang menjalankan kerja menaik taraf Jalan Benta-Jerantut membuat pemantauan dan memeriksa kawasan mempunyai pembetung air di laluan sepanjang jalan itu. -HM


Kereta terjunam akibat jalan raya mendap

KUALA LIPIS - Seorang lelaki warga Indonesia cedera parah, manakala dua rakannya cedera ringan apabila kereta jenis Perodua Kancil dinaiki mereka terjunam ke dalam lubang akibat jalan raya mendap.

Kejadian di Kilometer 43 Jalan Benta-Jerantut berdekatan Kampung Terap itu berlaku kira-kira jam 9 malam mengakibatkan laluan terbabit terputus dua.

Pemandu, Herman, 27, berkata, ketika kejadian, dia bersama dua rakannya, Anuar, 30 dan Wan, 45, dalam perjalanan dari arah Benta menuju ke Jerantut.

“Kami tinggal di Taman Sama, Jerkoh. Ketika kejadian, kami dalam perjalanan menuju ke Jerantut. Ketika itu hujan lebat, manakala keadaan sekeliling gelap-gelita.

“Saya tidak perasan ada rekahan pada laluan terbabit. Ketika melalui jalan itu, kereta saya tiba-tiba terjatuh bersama mendapan tanah,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Herman berkata, dia hanya sedarkan diri selepas diangkat keluar pengguna lain yang kebetulan melalui jalan itu.

“Saya tidak ingat apa-apa dan hanya sedar ketika dibaringkan di tepi jalan. Selain itu, lutut dan dahi saya juga mengalami kecederaan dan terpaksa menerima beberapa jahitan.

“Saya juga dimaklumkan Anuar yang duduk di sebelah pemandu mengalami kecederaan parah di bahagian kepala dan menerima rawatan lanjut di Hospital Sultan Ahmad Shah, Temerloh, manakala saya bersama Wan dirawat di Hospital Kuala Lipis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan mengesahkan kejadian itu.

Kereta tiba-tiba hilang

Seorang saksi kejadian, Noor Anuar Ismail, 44, berkata, ketika kejadian, dia memandu dalam jarak 50 meter di belakang kereta Kancil dinaiki lelaki warga Indonesia terbabit.

“Saya dalam perjalanan pulang ke rumah di Jerangsang selepas selesai meronda sekitar kawasan Tanjung Besar yang dinaiki air akibat banjir kilat.

“Dalam jarak 50 meter di hadapan, saya lihat dengan jelas sebuah kereta Kancil tiba-tiba hilang. Saya segera berhenti dan terkejut apabila mendapati kereta terbabit terjatuh bersama mendapan tanah serta tar jalan,” katanya.

Noor Anuar berkata, dia bersama beberapa penduduk kemudiannya bertindak segera mengeluarkan mangsa daripada kenderaan dan menghubungi ambulans serta polis untuk mendapatkan bantuan.

“Kami bimbang seandainya aliran air makin deras menyebabkan kereta itu terjatuh ke dalam mendapan yang lebih dalam,” katanya.

Bina jambatan sementara

Sementara itu, Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor ketika melawat tempat kejadian berkata, jalan tersebut terputus dan tidak boleh dilalui semua kenderaan kerana mendap sedalam dua meter akibat hujan lebat dan dilimpahi air berikutan pembetung air bawah
tanah pecah.

Menurutnya, kementerian akan meminta Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri memasang jambatan Bailey untuk menghubungkan laluan Benta-Jerantut.

“Kementerian meminta JKR negeri memasang jambatan sementara (Bailey) untuk memudahkan orang ramai yang sering menggunakan laluan itu.

“Walau bagaimanapun, jambatan itu hanya boleh digunakan kenderaan ringan dan ia dijangka siap dalam tempoh tiga hari,” katanya.

Sehubungan itu katanya, pihaknya turut mengarahkan JKR dan kontraktor yang menjalankan kerja-kerja naik taraf Jalan Benta-Jerantut membuat pemantauan serta memeriksa kawasan mempunyai pembetungan di sepanjang jalan tersebut.

Menurutnya, kerajaan juga meluluskan peruntukan sebanyak RM14.5 juta untuk menaik taraf dan melebarkan jalan itu bermula Disember tahun lalu.

“Saya harap kontraktor terbabit dapat memberi keutamaan untuk membuat dan menggantikan laluan terowong berbahaya terlebih dahulu.

“Jalan Benta-Jerantut ini berusia lebih 40 tahun. Banyak terowong bawah tanah sudah usang dan tidak mampu lagi menampung jumlah air terlalu banyak serta deras terutama jika hujan lebat,” katanya.

Shaziman berkata, pemeriksaan itu penting untuk memastikan tiada lagi pembetung atau laluan air sepanjang jalan tersebut pecah di samping mengelakkan sebarang kesulitan. -SH


Tiada ulasan: