23 Feb 2012

Najib Kata ISA Mansuh Tetapi Mahkamah Jatuhkan Hukuman Kepada Penentang ISA

ISA: Tidak selaras dengan pengumuman Najib

KUALA LUMPUR, 22 Feb: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menyifatkan keputusan kepada 14 individu kerana terbabit dengan perhimpunan membantah ISA tidak selaras dengan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa ISA dimansuhkan.

"Perdana menteri sendiri sudah pun mengumumkan bahawa ISA dimansuhkan dan pada masa sama kerajaan telah membuat pindaan terhadap akta polis. Tapi mereka dijatuhkan hukuman di bawah seksyen 27 Akta polis," kata pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh ketika ditemui di luar kamar Mahkamah Sesyen Jalan Duta, hari ini.

Beliau juga berkata, kesemua mereka berjuang menentang akta yang zalim.

"Perjuangan mereka ini adalah satu perjuangan yang mulia iaitu untuk memansuhkan undang-undang zalim seperti ISA," katanya.

Kekesalan itu turut dikongsi Timbalan Dewan Muslimat PAS Pusat, Dr Siti Mariah Mahmud.

Beliau berkata, meskipun menghormati keputusan mahkamah, pihaknya tetap berpendapat ianya tidak wajar.

"ISA kini sudah dimansuhkan dan kita ada akta perhimpunan awam," katanya.

Sementara itu, Bad Latif, suami kepada OKT Nashita Md Noor pula berkata, hak rakyat untuk berhimpun secara aman seperti termaktub dalam Perlembagaan ternyat dinafikan.

Katanya, penghujahan peguam bela juga juga jelas menyatakan mereka ditangkap sebelum perhimpunan bermula.

"Kita menjangkakan yang terbaik, kalau boleh bebas tanpa penjara atau denda. Walau bagaimanapun, hukuman satu hari dan denda 2,000. Kita tak puas hati sebab hak kita untuk berhimpun seperti dalam artikel 10 Perlembagaan yang membenarkan perhimpuan menyuarakan pandangan dinafikan.

"Kita tak melakukan apa-apa kesalahan dan dalam hujah tadi peguam bela sebut mereka ditangkap bukan masa perhimpunan,"
katanya.

Terdahulu, 14 daripada 16 tertuduh dijatuhi hukuman penjara sehari dan denda RM2,000 oleh Hakim Ainul Shahrin Mohamad.

Manakala kes terhadap dua lagi yang tidak hadir hari ini akan diputuskan kemudian.

Waran tangkap dikeluarkan kepada tiga lagi yang tidak hadir hari ini. -HD

Kutipan derma kilat untuk sampaikan mesej: Mereka tidak keseorangan!

Sebaik sahaja keputusan mahkamah sesyen diumumkan, sekumpulan warga internet melancarkan kutipan derma kilat untuk membantu mereka yang disabit kesalahan kerana terlibat dalam perhimpunan Mansuhkan ISA pada 1 Ogos 2009. Antara yang melancarkan kutipan derma ini, Koh Wee Sun berkata, usaha ini sekadar untuk menyampaikan satu mesej, "Mereka tidak keseorangan!"

Secara terus terang, Koh Wee Sun mengakui bahawa dirinya tidak pasti sama ada mereka mampu untuk mencapai angka yang diperlukan. Bagaimanapun, usaha ini bukan sekadar kutipan wang semata-mata, tetapi untuk menunjukkan kepada mereka yang didenda, bahawa ramai lagi yang nampak dan menghargai perjuangan mereka.

Koh Wee Sun ialah seorang suri rumah tangga. Beliau pernah memberikan sejambak bunga kepada Muhammad Safwan Anang melalui Chua Yee Ling ketika aktivis siswa itu dimasukkan ke dalam wad kecemasan, lantaran kejadian pertembungan fizikal dalam satu perhimpunan pada awal pagi 1 Januari 2012, di luar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Mengapa saya terfikir untuk beri bunga kepada Safwan.

Koh Wee Sun terharu apabila membaca tulisan salah seorang tertuduh, Nashita Md Noor di MerdekaReview, semalam. Koh menganggap Nashita yang juga seorang ibu, telah ke depan untuk memperjuangkan isu-isu keadilan sosial, sedangkan dirinya masih selesa dalam zon yang selamat. Semalam, Koh yang berada di Johor Bahru, menyeru dalam laman sosial Facebooknya, agar rakannya hadir di mahkamah untuk memberi sokongan kepada Nashita, pada hari ini.

Sehingga jam 4 petang, Koh memaklumkan kepada MerdekaReview bahawa beliau telah berjaya mengutip lebih RM12,000, dan angka ini masih bertambah. 11 orang tertuduh dijatuhkan hukuman denda RM2000, dan penjara sehari. Mereka wajib menjelaskan denda RM2000 pada hari ini, atau akan dipenjarakan 7 hari. Untuk menangguhkan hukuman penjara, mereka perlu membayar wang jaminan RM500. -MR


Saya antara yang gagal gembira menyambut pemansuhan ISA

1 Ogos 2009. Kami ditahan selama tiga hari dua malam di Pusat Tahanan Sementara Bukit Jalil yang baru dibuka pada 27 Julai 2009, maka kami bernasib baik kerana tandas yang terbuka dan terdedah itu masih bersih. Kami hanya dapat mandi pada jam 1.00 pagi hari Isnin (3 Ogos). Dua hari tidak dapat mandi dan tiga hari menahan diri dari membuang air besar! Syukur dengan tidak memakan nasi selama tiga hari kami selamat dari menyimpan makanan berat di dalam perut untuk diproses menjadi bahan buangan. Kami hanya menjamah sedikit roti yang dikongsi bersama dan sedikit air kosong yang juga turut dikongsi.

Ini adalah sebahagian pengalaman yang berharga yang telah saya (gambar kanan, kanan) kongsikan pada tarikh 4 Ogos 2009 sebaik dibebaskan dari Penjara. Berpeluang menghuni sebuah penjara. Dipenjarakan kerana kami berani melawan.

Apa yang kami lawan hingga kami tertangkap pada tarikh tersebut 1 Ogos 2009? Apakah signifikannya tarikh tersebut yang berjaya menarik perhatian puluhan ribu rakyat turun memenuhi segenap jalan di Kota Raya tanpa ada rasa gentar walau amaran demi amaran diberikan oleh pihak Polis untuk tidak turun ke jalanraya pada tarikh tersebut.

1 Ogos 2009 adalah hari ulangtahun ISA digubalkan pada tahun 1960, maka tarikh tersebut telah dipilih oleh GMI, Gerakan Mansuhkan ISA untuk menjadi lambang kebencian rakyat yang membuak kepada sikap pemerintah yang masih mahu mengekalkan Akta Keselamatan Dalam Negeri yang zalim dan kuno.

Pada 1 Ogos 2009 dilaporkan puluhan ribu orang turun ke jalanraya di Kuala Lumpur walaupun pelbagai sekatan dijalankan dan amaran dikeluarkan. Himpunan dicadangkan bermula pada jam 2.30 petang, namun seawal jam 3 pagi telah berlaku tangkapan oleh pihak polis ke atas mereka yang dipercayai datang ke perhimpunan tersebut.

ISA Zalim. Saya tidak mempunyai ahli saudara yang pernah ditahan ISA, namun saya tetap berkongsi penderitaan mangsa kezaliman ISA khususnya yang menimpa para isteri tahanan ISA serta anak-anak mereka. Saya melihat dan berkongsi penderitaan mereka. Sebagai AJK Gerakan Mansuhkan ISA kami merancang pelbagai aktiviti seperti menghantar memorandum kepada SUHAKAM, Kementerian Dalam Negeri, PDRM termasuk cubaan mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri. Malah GMI juga membuat pertemuan dengan pihak Mufti setiap negeri di Malaysia bagai menjelaskan bahawa ISA juga adalah haram di sisi Islam dan mesti dimansuhkan. Semuanya gagal.

Maka dengan kefahaman rakyat tentang betapa zalimnya ISA dan menghayati penderitaan keluarga maka rakyat berani untuk meluahkan rasa mereka di secara terbuka bagi membuat desakan.

Pada hari tersebut sejumlah 589 orang telah ditangkap dan dikumpulkan di Pusat Gerakan Am Cheras. 489 orang telah dibebaskan pada tarikh yang sama, 91 orang dihantar ke Pusat Tahanan Bukit Jalil untuk dilokapkan. Akhirnya 29 orang telah didakwa di mahkamah dan dibicarakan. 16 orang didakwa menyertai perhimpunan haram dan 13 orang didakwa di bawah akta Pertubuhan.

Saya bersama anak lelaki, Ammar (gambar kanan, kanan), adalah antara yang ditangkap pada tarikh tersebut. Ammar yang ketika itu baru berusia 13 tahun telah dipenjarakan di Penjara Juvenil Sri Petaling bersama seorang rakannya yang berusia 16 tahun, Suhaib Mat Sah (gambar kanan, kiri), yang merupakan anak kepada seorang tahanan ISA yang masih meringkuk di dalam Kem Tahanan Kamunting ketika itu. Anak saya melalui pengalaman yang perit dengan mereka digari dan dipakaikan pakaian lokap. Dihalang dari berjumpa dengan peguam dan tidak diberikan makanan sehingga peguam menemui mereka pada jam 10 malam sedangkan kami ditangkap sejak jam 12.30 tengahari. Ammar dan Suhaib dibebaskan keesokan harinya setelah dibawa ke hadapan majistret.

Saya dan empat orang lagi wanita ditangkap ketika kami duduk-duduk di bangku di hadapan Pertama Kompleks. Perhimpunan dijangka bermula pada jam 2.30 petang. Pada jam 12.30 tengahari sekumpulan polis yang berpakaian preman datang menghampiri kami dan mengepung kami sehingga sekumpulan polis yang beruniform datang dan mengarahkan kami menaiki sebuah trak polis. Makluman awal mereka hanya mahu membuat sedikit dokumentasi ke atas kami.

Seterusnya kami dibawa dengan trak ke Cheras. Di sana kami melihat ramai pihak polis telah bersedia ada di sana di satu tempat yang sungguh besar. Proses dokumentasi dijalankan di sana. Walaupun berada di bawah kawalan polis saya dan empat orang lagi sahabat wanita tetap menjalankan tugas kami menyampaikan maklumat kepada semua yang ditangkap dan dibawa ke sana.

"Jangan beri apa-apa keterangan kepada polis. Kita hanya beri keterangan bila peguam kita ada bersama." Kami berusaha menyampaikan kepada seramai mungkin akan hak mereka untuk berdiam diri. Kami memberikan semangat kepada mereka. Kami lantang, kami melawan apabila polis gagal menunaikan permintaan asas kami iaitu hak kami untuk bertemu dengan peguam yang setia menanti kami di luar pusat tahanan.

Akhirnya kami 29 orang, 24 lelaki dan lima wanita dipenjara dan didakwa di Mahkamah. Perbicaraan berjalan hampir dua tahun. Pada November 2011 Hakim membebaskan 13 orang yang dituduh di bawah akta Pertubuhan dan 16 orang lagi termasuk saya dan empat wanita yang lain diperintah untuk membela diri.

Dengan membuat pilihan untuk memberikan keterangan dari kandang salah dan tidak boleh disoal balas kami memberikan kenyataan bela diri kami pada 16 Januari 2012. Kami bersyukur kerana ianya selesai dengan pantas. Tiada siapa yang suka didera terpaksa turun naik mahkamah berkali-kali bertahun-tahun lamanya. Kami berpendapat tujuan sebenar peserta perhimpunan aman ditangkap, dipenjara dan didakwa tiada lain selain dari mahu mendera dan menyusahkan rakyat yang berani bangun melawan.

Pada malam 15 September 2011, bagi meraikan sambutan Hari Malaysia, dengan bangganya Perdana Menteri Malaysia membuat pengumuman bahawa Akta ISA akan dimansuhkan, begitu juga Seksyen 27 Akta Polis. Ini memang satu pengumuman yang agak mengejutkan namun saya adalah salah seorang yang tidak menyambutnya dengan gembira dan bertepuk tangan. ISA masih wujud, masih ada yang ditangkap dan ditahan di bawah ISA, kini ada seramai 13 keluarga yang baru menjadi mangsa kezaliman ISA di Tawau Sabah.

22 Februari 2012, esok adalah tarikh yang ditetapkan oleh Mahkamah untuk menjatuhkan hukuman ke atas kami 16 orang bagi dakwaan di bawah Seksyen 27 Akta Polis. Ironi bukan? Ianya sudah diumumkan untuk dimansuhkan namun kami masih menjadi mangsanya.

Apakah hukumannya pula?

"Hukuman - Mana-mana orang yang melakukan satu kesalahan di bawah seksyen ini boleh apabila disabitkan dikenakan denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit tetapi tidak lebih daripada RM10,000 dan hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi satu tahun."

Kami? Pasrah kepada Allah Yang Maha Esa. Kami tidak bersalah, kami bertujuan berhimpun dengan aman dengan peruntukan yang ada di bawah Perlembagaan. Kami ditangkap sebelum perhimpunan berlangsung. Kami rakyat biasa yang mahu bangun menentang kezaliman atas rakyat.

Atas prinsip ini kami tidak pernah mengaku bersalah atau terlintas di hati untuk mengaku bersalah. Jika denda yang dikenakan atas prinsip perjuangan kami rela dipenjarakan demi sebuah perjuangan!

*Nashita Md Noor ialah ibu kepada empat orang anak, suri rumah, aktivis masyarakat, tiga kali ditangkap dan dua kali merengkuk dalam penjara. Kini dibicarakan untuk dua kes perhimpunan aman, PROTES kenaikan harga barangan dan himpunan Mansuh ISA.
-MR


Tiada ulasan: