20 Feb 2012

Isu Hudud Sudah Tidak Laku Bagi Kaum Cina

Kuala Lumpur, 19 Feb: Isu hukum hudud diakui sebagai isu yang sudah tidak laku lagi bagi masyarakat Cina jika digunakan oleh Umno, MCA dan BN dalam kempen mereka bagi menghadapi sebarang pilihan raya di negara ini.

Sebaliknya, semakin meluas isu itu dimainkan, semakin meningkat pula sokongan masyarakat Cina kepada PAS dan Pakatan Rakyat sehingga menyebabkan BN akan mengalami kekalahan teruk.

Pensyarah di sebuah pusat pengajian tinggi tanah air, Ong Kian Ming berkata, realiti itu terbukti pada Pilihan Raya Umum Ke-12 tahun 2008 lalu, apabila Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memainkan isu tersebut dalam kempennya di kawasan Parlimen Bukit Gantang dan Dun Pasir Panjang, Perak yang ditandingi Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin bagi pihak PAS.

Menurutnya, disebabkan isu tersebut, pengundi-pengundi Cina di kawasan itu bukannya memberikan undi kepada BN, tetapi semakin menyokong PAS sehingga menyebabkan Nizar mencapai kemenangan besar.

Katanya, perkara itu perlu dijadikan pengajaran oleh MCA dan BN agar tidak terperangkap dengan kesilapan mereka sendiri dalam memilih isu dalam kempen mereka dalam pilihanraya termasuk untuk menghadapi PRU Ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

"Isu hudud sudah tak patut ditimbulkan lagi oleh Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. Isu hudud sebenarnya dah tak laku bagi orang Cina sekarang," katanya ketika menjadi ahli panel bagi mengulas debat antara Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang disiarkan secara langsung di Astro Awani semalam.

Pada program debat selama dua jam yang bermula jam 4.30 petang itu, seorang peserta turut membangkitlkan mengenai isu hukum hudud untuk dijawab oleh Lim, dengan mengkritik keras DAP kerana menjalinkan kerjasama dengan PAS yang ingin melaksanakan hukum itu jika Pakatan Rakyat memerintah Malaysia pada PRU Ke-13 akan datang.

Bagaimanapun, persoalan itu tidak dijawab dengan panjang lebar oleh Lim disebabkan kesuntukan masa, sehingga Soi Lek juga turut menyuarakan kekesalannya terhadap Lim kerana tidak memberikan respon yang baik terhadap soalan itu ketika tiba giliran beliau berhujah sejurus selepas itu.

Ketika program ulasan mengenai debat itu berlangsung yang diadakan sejurus selepas tamatnya debat yang julung-julung kali diadakan itu, Kian Ming berkata, sikap Soi Lek yang turut membangkitkan isu hudud pada program tersebut ternyata usaha yang sia-sia.

"Apabila Soi Lek bangkitkan isu hudud, ia tak menguntungkan MCA atau BN lagi. Malah tak guna. Rakyat perlukan isu-isu penting, bukannnya isu yang sudah tak laku lagi seperti itu," katanya.

Beliau dan dua orang lagi panel bagi mengulas debat tersebut, Markus Lim dan Wan Firdaus, yang juga disiarkan secara langsung menerusi saluran tersebut turut menyarankan agar program debat seperti itu diadakan lagi pada masa akan datang kerana ia memberikan kesan cukup baik kepada rakyat.

Menurut Markus Lim, pemimpin-pemimpin kerajaan tidak seharusnya takut untuk berdepan dengan pemimpin-pemimpin pembangkang menerusi debat jika masing-masing jujur untuk berbakti kepada rakyat.

Manakala Wan Firdaus pula menyarankan agar program debat seperti itu diadakan dengan melibatkan audien dari kaum yang berbeza dengan pemimpin terbabit jika mahu program tersebut menjadi lebih menarik dan memberikan kesan yang lebih baik kepada rakyat.

"Kalau pemimpin yang terbabit itu sama ada dari pembangkang dan kerajaan adalah dari kaum Cina, audiennya mestilah dari kaum Melayu. Kalau pemimpin Melayu, audiennya dari kaum Cina. Jika pemimpin itu dari kaum Indian,
audiennya mestilah dari kaum Melayu," katanya.

Sementara itu, Naib Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pusat bagi kaum Cina, Vincent Lee dalam satu temubual dengan Harakahdaily baru-baru ini turut mengakui isu hukum hudud sudah semakin difahami oleh masyarakat Cina di negara ini.

Malah, katanya, sokongan kaum Cina terhadap PAS atas kesedaran mereka sendiri dengan posisi PAS dalam politik tanah air selaku satu-satunya parti yang berasaskan agama di negara ini.

"Semua agama menekankan kepada sikap bertanggungjawab, keadilan dan ketelusan. Selaku parti yang berasaskan agama, PAS juga pasti menekankan kepada ketelusan dan keadilan kepada semua kaum.

"Kaum Cina di negara ini yakin PAS pasti akan memberikan ketelusan dan keadilan kepada semua kaum termasuk kepada kaum Cina jika diberikan peluang memerintah negara ini bersama Pakatan Rakyat pada PRU Ke-13 ini, malah diyakini jauh lebih baik berbanding Umno atau BN,"
ujar beliau. -HD

2 ulasan:

Awanama berkata...

Pada pendapat aku, melihat fenomena skrg, majoriti/kebanyakan org2 bkn Islam kat Msia & dunia ni tolak hukum Islam sbb tak diterangkan secara mudah .. mereka diprovok dgn ditebuk2 tanpa penjelasan jelas & terperinci, & ditakut2kan pula oleh org Islam sendiri (& kafir yg mmg jahat/zionis), yg menolaknya sbb kuasa/tamak.

Tapi tak apa, kebenaran itu milik Allah, sapa2 & mana2 pihak yg mempertahankannya akan diberi kemenangan, klu tak di dunia pastinya di akhirat yg kekal abadi.

Di dunia, paling tidak akan diberi ketenangan di jiwa wlu harta tak melimpah, diancam, difitnah dll, atau kemenangan lum dicapai sepenuhnya (sunnah para Nabi & pendakwah mmg begitu).

Masih ade peluang utk kembali pada Allah, kpd org2 bkn Islam, ucaplah 2 kalimah sahadah --> sembah Allah yg Esa bukan sembahan ikut datuk nenek moyangmu. Kepada yg Islam (kerana keturunan esp) yg belum faham betul2 isi quran, kembalilah/sokonglah kepada hukum Allah --> selagi Allah beri peluang menyedut udaraNya di dunia ni.

Klu dah dicabut nyawa, tiada gunanya kamu bertaubat & menyesal ... (dinyatakan dlm banyak ayat2 Allah, baca lah & fahami maksudnya dgn seikhlas2 hatimu kerana Allah).

Mereka (org bkn Islam & Islam yg ingkar klu ditanya sapa yg jadikan langit bumi & siisi alam, akan menjawab 'Allah', tapi mereka berpaling kerana samada tak tau camne nak abdikan diri padaNya, atau sengaja ingkar.

Carilah guru2 yg boleh mengajarmu. Jgn segan, malu & takut pada manusia. takutlah hanya pada Allah yg menjadikanmu & yg Maha Kuasa, Maha segala2nya.

Awanama berkata...

Yang paling takut pada PAS(Parti Islam) adalah Chua Soi Lek,Presiden MCA sebab dia bintang video lucah.Soi Leklah Presiden MCA yang pertama tidak menjawat jawatan menteri sebab bintang video lucah tak ada kredibiliti nak jadi menteri kabinet.Itu pun tak sadar diri.