1 Jan 2012

Polis Mengaku Pukul Mahasiswa Di Insiden UPSI, Gambar-gambar Mahasiswa Dibebaskan

Polis Perak hari ini mengaku telah memukul beberapa aktivis mahasiswa dalam kejadian ketika demonstrasi awal pagi tadi dengan alasan perkara sedemikian tidak dapat dielakkan.

Anggota polis telah menyerbu lokasi demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim apabila pelajar melakukan demonstrasi aman menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

“Sewaktu insiden tersebut, pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Perkara ini tidak dirancang, dan semasa kejadian itu keadaan mungkin berada di luar kawalan,” menurut pegawai penyiasat yang hanya mahu dikenali sebagai Fazli kepada The Malaysian Insider.

“Ini isu lama, masyarakat selalu cuba menjadikannya isu, sama seperti perhimpunan Bersih 9 Julai lalu,” katanya merujuk kepada perhimpunan Bersih yang menuntut pilihan raya yang bersih.

Awal pagi tadi, aktivis mahasiswa yang mengadakan demonstrasi aman menuntut kebebasan akademik mendakwa telah dipukul dan ditahan polis berikutan ingkar arahan bersurai daripada pihak berkuasa.

Lanjutan daripada insiden berkenaan, seorang pelajar terbabit Muhammad Safwan Anang, Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) dilaporkan berada di wad di Hospital Slim River ekoran tidak sedarkan diri. Safwan dipercayai patah beberapa batang gigi dan patah tulang ketika insiden berkenaan.

Dikatakan 17 daripada mereka telah ditahan sekitar jam 2 pagi tadi, mahasiswa terbabit masih lagi berada dalam tahanan polis di Balai Polis Tanjung Malim.

Berita keganasan anggota polis dalam insiden awal pagi tadi itu mula mendapat liputan meluas di media sosial termasuk Twitter dan Facebook yang mengecam tindakan anggota polis menggunakan keganasan terhadap mahasiswa berkenaan.

Bagaimanapun, pegawai polis berkenaan menafikan dakwaan peguam tidak dibenarkan berhubung dengan mahasiswa yang ditahan oleh anggotanya.

“Peguam tidak pernah dihalang daripada berjumpa pelajar terbabit, N. Surendran sekarang ada bersama pelajar yang ditahan,” katanya merujuk kepada peguam yang juga Naib Presiden PKR itu.

Fazli walaubagaimanapun tidak pasti tindakan selanjutnya yang akan dikenakan terhadap mahasiswa terbabit.

“Biar pihak atasan yang tentukan selepas keterangan mereka diambil.” -TMI

Insiden UPSI: Kesemua mahasiswa dibebaskan

KUALA LUMPUR, 1 Jan: Kesemua mahasiswa yang terlibat dalam Himpunan Kebebasan Akademik (BEBAS) di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) malam tadi dibebaskan petang ini.

17 mahasiswa ini ditahan kira-kira jam 4 pagi tadi dan dibawa ke balai polis Tanjung Malim untuk disoal siasat, sebelum dibawa ke balai polis Slim River.

Mereka dibantu oleh peguam daripada Lawyer of Liberty (ILF).

Insiden malam tadi menyaksikan Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik Muhammad Safwan Anang patah tulang rusuk, seorang lagi Amar Rasyidi cedera di kepala manakala 20 mahasiswa ditahan.

Mereka ditahan secara kasar oleh polis ketika sedang mengadakan protes pada Himpunan Kebebasan Akademik (BEBAS) di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) malam tadi.

Difahamkan, setakat ini, Safwan masih terlantar di Hospital Slim River. -HD


Demo Upsi: Peguam timbang tindakan undang-undang

SHAH ALAM - Peguam mewakili mahasiswa yang mendakwa berhadapan dengan kekerasan polis ketika mengadakan perhimpunan di pekarangan Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) awal pagi tadi bercadang mahu mengambil tindakan undang-undang.

"Saya akan ambil tindakan undang-undang, kita tak tahu, saya pun tengah ikuti perkembangan mahasiswa, ada yang ditahan, ada yang di hospital," kata peguam Fadiah Nadwa Fikri dari Lawyers for Liberty.

Ketika dihubungi Sinar Harian Online petang ini, Fadiah Nadwa berkata seramai 17 mahasiswa, kesemuanya lelaki, telah dibebaskan pukul 5 pagi tadi. Mereka ditahan polis sekitar 2.30 pagi.

Laporan terdahulu menyebut perhimpunan sekumpulan mahasiswa menuntut pembebasan Adam Adli Abdul Halim, yang dikaitkan dengan isu menurunkan 'bendera' Datuk Seri Najib Tun Razak pagi tadi bertukar menjadi kekecohan.

Difahamkan lebih 100 pelajar menyertai perhimpunan telah ditahan dan dibawa ke balai polis berdekatan. Antara yang ditahan ialah Adam Adli, Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional Mohd Syahid Mohd Zaini,

Fadiah berkata, pihaknya amat kesal jika kekecohan yang berlaku awal pagi ini dicetuskan oleh pihak tertentu. Bagaimanapun menurut beliau, semuanya akan diputuskan setelah pihaknya berbincang serta mendengar serta mendapatkan laporan sepenuhnya dari semua mangsa yang terlibat dalam demostrasi tersebut bagi memberi gambaran sejelasnya berhubung kejadian berkenaaan.

"Kita akan berbincang dengan pelbagai pihak malah, akan mendengar cerita mahasiswa yang terlibat dalam insiden tersebut sehingga menyebabkan tercetusnya kekecohan tersebut.

"Setelah berbincang dan laporan lengkap diterima. pihak saya tidak teragak-agak mengambil tindakan kerana insiden ini telah menlibatkan imej mahasiswa yang memeperjuangkan hak mereka," kata beliau.

Menurutnya, pihaknya juga kini sedang mengikuti perkembangan mahasiswa yang dilaporkan telah ditahan dan juga telah memyebabkan Pengerusi Gerakan Penuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Safwan Anang mengalami kecederaan serius dan kini sedang dirawat.

Fadiah Nadwa menambah, pihaknya akan mengumumkan tindakan susulan mereka dalam masa yang terdekat.

Dalam pada itu, Naib Presiden PKR N. Surendran pula berkata, pihak polis dan Jabatan Peguam Negara perlu mengambil tindakan tegas terhadap anggota polis yang dipercayai menggunakan kekerasan dengan menumbuk dan menendang mahasiswa ketika hendak meleraikan perhimpunan di pekarangan Upsi.

Menurutnya, tindakan anggota polis tersebut telah menyalahi undang-undang kerana mahasiswa terbabit dikatakan hanya mahu menghantar memorandum kepada pihak Upsi dan oleh itu, pihak polis tidak sepatutnya bertindak ganas.

"Di pihak saya, pihak polis dan Peguam Negara perlu mengambil tindakan sewajarnya terhadap anggota polis yang melakukan kekerasan ke atas mahasiswa seperti yang dilaporkan, Safwan Anang telah ditendang dengan menggunakan lutut, mengenai rusuk mahasiswa tersebut yang kini terlantar di hospital," katanya ketika dihubungi.

Surendran yang juga seorang peguam berkata, Safwan sedang berbincang dengan pihaknya bagi mengambil tindakan undang-undang.

Sehubungan itu kata beliau, kesemua mahasiswa yang terlibat dalam perhimpunan tersebut akan membuat laporan polis. -SH



ADAM ADLI bersama rakan Mahasiswa serta Jingga 13 dibebaskan

Saifudin selaku setiausaha Jingga 13 terus berucap selepas dibebaskan...
foto-foto ehsan blog sharpshooter



Laporan sebelum ini
klik untuk baca




7 ulasan:

Awanama berkata...

"Dipercayai patah beberapa batang gigi dan patah tulang ketika insiden berkenaan" macam pernah dengar aje ayat ni.,macam keadaan seorang peserta bersih 2.0 yg meninggal tu je !!apa cter kes tu ya.....diam begitu aje ke..?? ada info.....

Jiwa Islam berkata...

Tok mengaku bakponyo saksi rama...bukenyo buleh blawok mugo hok tere-tere...

Awanama berkata...

Pengakuan menghampiri tahap profesional, tapi tindakan memukul tidak profesional, malah menggambarkan situasi jahiliah. Ingatlah anda, polis dibayar gaji bagi mengawal ketenteraman bukan mengambil tindakan sewenang-wenangnya!

Awanama berkata...

Pelajar tidak membawa apa-apa senjata dan tidak menyerang sesiapa atau polis. Jadi polis tidak perlu 'menyerang' pelajar sehingga mendatangkan kecederaan parah. Demonstrasi ini tidak mengancam nyawa dan mendatangkan kecederaan kepada sesiapa termasu polis.

Oleh itu wajarlah polis disaman atas tindakan mereka demi mepertahankan hak demokrasi pelajar.

Awanama berkata...

UMNO semakin mengganas tepat2 masuk 2012... apabila ditiup semboyan perang oleh najib razak maka polis slh fhm dengan memerangi stdnt yg dtg berdemo... demo sblm nie xde yg smpai patah tulang rsuk pun... jelas UMNIO sudah takut... tolong jgn dok ngadap TV media arus perdana dan paper kerana dgnnya anda sbnrnya diracuni... diorg dh berkempen sblm pembubaran parlimen, berkempen sblm tarikh kempen PRU13... sedarlah!!!!!!

Awanama berkata...

susah2, try jadi polis 2-3 bulan.. try mengendali situasi org yg mengganggu ketenteraman awam cmana... menyusahkan btl la....

Awanama berkata...

x salah law mnuntut hak sndiri..kitakan negara demokrasi..law bg ape yg drg nak,bnde gney xkan jd...