14 Dis 2011

Najib Sudah Bersedia Untuk Bubar Parlimen, Tunggu Hakim Putuskan Kes Liwat

Anwar ramal PRU-13 sejurus selepas kes liwatnya selesai

KUALA LUMPUR, 13 Dis — Datuk Seri Anwar Ibrahim meramalkan pilihan raya umum ke-13 akan dipanggil sebaik sahaja kes liwat dihadapinya sekarang berakhir, sambil menegaskan ia sebahagian daripada usaha menamatkan kerjaya politik beliau.

Ketua Pembangkang itu memberitahu pemberita bahawa beliau bersedia untuk yang terbaik tetapi pada masa yang sama menduga keadaan paling buruk.

“Ini bukan secara kebetulan, akhir kes ini akan secara kebetulan (selari) dengan pilihan raya (umum),” katanya di pekarangan mahkamah.

Hujah penggulungan masuk hari kedua hari ini.

Ini kes liwat kedua membabitkan beliau.

Semalam bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meramalkan pilihan raya umum akan berlangsung awal tahun depan.

Mandat semasa hanya berakhir April 2013.

Menjawab hujah penggulungan pihak pendakwa yang menyerang keputusannya memberi keterangan dari kandang tertuduh, Anwar berkata beliau menggunakan perbicaraan untuk mengetengahkan keadaan sistem perundangan yang cacat.

“Saya mengambil kedudukan menerusi saksi-saksi yang kompeten. Satu-satunya usaha mereka ialah memusnahkan doktor-doktor yang ternama di dunia,” kata beliau lagi.

Perbicaraan akan disambung Khamis ini dengan pasukan pembela akan menjawab hujah pihak pendakwa.

Kemudian Hakim Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah akan memutuskan tarikh mengumumkan keputusannya. -TMI

Ulasan GB

Ramai yang berpandangan begitu. Tun Mahathir menyatakan awal 2012 - di mana seiring dengan telahan Anwar - pilihanraya dipanggil sebaik saja hakim menjatuhkan hukuman kepada Anwar.

Ramai juga yang meramalkan Anwar akan dijatuhi hukuman penjara - setidak-tidaknya itulah kehendak petualangnya, sekurang-kurangnya integriti Anwar lebur sebelum pilihanraya umum dipanggil.

Namun ramai juga berpandangan jika Anwar dipenjara, maka Pakatan Rakyat akan menang besar di dalam PRU nanti.

Hal ini dibuktikan di dalam pilihanraya 1999 dimana menurut Mahathir sendiri, isu mata lebam Anwar telah menyebabkan 300,000 pengundi telah lari dari menyokong BN kepada pembangkang ketika itu.

Justeru, samada Anwar didapati bersalah atau tidak, suka atau tidak suka - masa depan kerajaan Malaysia adalah untuk Pakatan Rakyat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nak tunggu keputusan kes anuar baru nak bubar Parlimen ?... nampak sangat bro...