5 Dis 2011

Apa Mahu Jadi? Gadis Tempatan Dicekup Bersama Warga Nigeria

Dia kekasih saya’

MANTIN: Seorang pelajar perempuan sebuah kolej swasta (gambar) dicekup dalam keadaan separuh bogel bersama teman lelaki warga Nigeria dalam bilik di tingkat lima sebuah apartmen yang disewa dan dikongsi mereka bersama sekumpulan lelaki warga Afrika, awal pagi semalam.

Ketika serbuan jam 4 pagi itu, selain pasangan terbabit, sembilan lagi lelaki warga Nigeria berada dalam rumah berkenaan berpesta arak di ruang tamu kononnya sempena meraikan sambutan hari jadi seorang daripada mereka.

Sumber berkata, ketika serbuan penguat kuasa Jabatan Imigresen terpaksa mengetuk pintu bilik penuntut itu yang berkunci dari dalam lebih 30 minit, namun tidak dibuka menyebabkan pintu dipecahkan.

“Sebaik pintu terbuka, seorang perempuan warga tempatan berada di atas tilam dalam keadaan separuh bogel bersama seorang lelaki warga Nigeria yang turut berbogel.

“Apabila disoal siasat, dia (pelajar perempuan) yang berusia 20-an mengaku lelaki Nigeria itu kekasihnya dan mereka rakan sekelas ketika belajar di kolej itu,” katanya. -hm

"Kita Tak Boleh Hukum 20,000 Pelajar Afrika Hanya Kerana 66 Orang Buat Hal" - Menteri

KUALA LUMPUR: Penglibatan pelajar asing terutamanya dari benua Afrika dalam kegiatan jenayah dan masalah sosial di negara ini adalah rendah dan terkawal, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Katanya, terdapat 66 kes membabitkan pelajar warga Afrika atas pelbagai jenis kesalahan jenayah daripada kira-kira 20,000 pelajar dari benua itu di Malaysia pada masa ini.

"Kita tidak boleh menghukum pelajar Afrika yang betul-betul mahu belajar hanya kerana beberapa rakan mereka melakukan jenayah, itu tidak adil.

"Kita sepatutnya memberi peluang kepada mereka untuk menuntut ilmu di sini bagi memajukan negara mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Syarahan Kepimpinan Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin di sini, Khamis.

Beliau diminta mengulas laporan media berhubung peningkatan pelajar asing di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) terutamanya dari benua Afrika dalam kegiatan jenayah selain tinggal melebihi masa ditetapkan di negara ini.

Mohamed Khaled berkata, Kementerian Pengajian Tinggi menetapkan peraturan bagi pengambilan pelajar asing di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan IPTS untuk memastikan pelajar yang tulen sahaja dibenarkan mengikuti pengajian.

Beliau meminta IPTA dan IPTS supaya sentiasa memberikan maklumat dan data terbaru mengenai pelajar asing kepada kementerian bagi memantau sama ada mereka komited untuk belajar atau sekadar membuang masa.

Mengulas cadangan mewujudkan kuota lepasan matrikulasi ke IPTA bagi mengelak berlakunya keciciran, Mohamed Khaled berkata perkara itu perlu dikaji secara menyeluruh.

Menurutnya, sistem meritokrasi masih relevan pada masa ini kerana pengambilan pelajar ke IPTA dinilai melalui 90 peratus pencapaian akademik dan 10 peratus pencapaian kokurikulum.

"Kemasukan ke IPTA dinilai melalui sistem merit dan kelayakan seseorang pelajar dan bukannya dari mana pelajar itu datang," katanya. -mstar 20/10/2011


Ulasan GB

Kes di atas bukan satu yang ditemui, sedangkan gejala tersebut sudah banyak berlaku semenjak negara didatangi gagak hitam menuntut di negara ini. Malangnya, Menteri Pengajian Tinggi memandang isu ini kecil dan terpencil.

Di apartmen-apartmen di mana pelajar-pelajar IPT ini duduki, senario pasangan remaja perempuan tempatan dengan lelaki Afrika sudah menjadi lumrah.

Budaya Afrika menular ke sini dan tidak mustahil selepas ini segala penyakit di Afrika terutama AIDS akan merebak dikalangan remaja IPT.

8 ulasan:

Awanama berkata...

Tunggulah balasan dari Tuhan jika tidak diambil tindakan segera.

Awanama berkata...

Saya suka menyarankan agar hanya pelajar-pelajar yang beragama ISLAM sahaja dibenarkan belajar di kolej-kolej di Malaysia.
Saya pernah berurusan dengan mereka dan saya dapati ada diantara pelajar-pelajar yang beragama Islam hafaz Quran.

Awanama berkata...

satu hari nanti akan ujud satu bangsa dinamakan malayria.

Awanama berkata...

TAK BOLEH HULKUM 20,000 PELAJAR HUKUMLAH 66 ORANG ITU DENGAN SABEREAT2 HUKUM.
MEREKA PEROSAK AQIDAH ORANG MELAYU, PEROSAK PEREMPUAN MELAYU, PEROSAK BUDAYA MELAYU. ITUKAH YANG DIKATAKAN UNDANG2 MALAYSIA MEMBENTERAS MAKSIAT SUDAH MENCUKOPI??????????????

Awanama berkata...

tu la suruh laksana hudud ,banyak alasan diberi.... perempuan ni mmg kita x kenal dan buleh kita kata bukan ahli keluarga aku....tp kalau kena batang hidung sendiri nanti...nak salah siapa?

Awanama berkata...

Warga Afrika mmg besar.. kasar perlakuan.. kdg2 mcm nak mncabar kita pulak bila kita brsama mareka. Tapi kalau dilayan sangat mmg akan jd maksiatlah.

Awanama berkata...

isu kat sini bukan shj org afrika tetapi foreigner yg tak menghormati undang2 dan agama Islam yang ada kat Malaysia.. pemimpin sangat2 lemah...sy sendiri dapat maklumat drp org2 dalam di sebuah IPTA international yg mengatakan foreigner ni mmg x beradap, menipu, tak menghormati agama Isalm yang kita amalkan...isunya dimana undang2? tak kan undang2 hanya untuk org melayu je berani nak diambil...org luar dilepaskan...

Awanama berkata...

hee...sakit nya hati baca kenyataan menteri tu..nanti anak kau yg jadi mangsa afika tu baru tau..kenyataan paling bodoh dan bangang..tak ada untungnya m'sia ni dengan pelajar2 org hitam jahat tu!!!