4 Nov 2011

Isu AUKU: Nazri Boleh Dikenakan Tindakan Hina Mahkamah

Param: Nazri hampir menghina mahkamah

Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz bahawa penghakiman mengenai Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971 belum muktamad dan ia kekal sebagai undang-undang, menghampiri tindakan menghina mahkamah.

“Apa yang dibuat adalah keputusan majoriti bukan orbiter dictum (semata-mata pendapat mahkamah),” kata bekas pelapor khas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu berhubung Kebebasan Hakim dan Peguam, Datuk Param Cumaraswamy.

“Sebagai orang terpelajar dalam bidang undang-undang, Nazri sepatutnya mengetahui perkara ini. Ataupun Nazri jahil undang-undang?” soal Param yang adalah juga seorang peguam veteran dan bekas presiden Majlis Peguam.

“Nazri, sebagai jurucakap kerajaan tidak sepatutnya membuat kenyataan seumpama itu kerana beliau boleh dikenakan tindakan menghina mahkamah berhubung penghakiman Mahkamah Rayuan itu,” katanya memberi amaran.

Nazri membuat kenyataan itu di Dewan Rakyat ketika menjawab soalan semasa perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 peringkat Jawatankuasa kementeriannya - yang memberikannya imuniti.

Ulasan GB

Apa yang GB ulas semalam mengenai isu tersebut bertepatan dengan apa yang disampaikan oleh Param Cumaraswamy di atas. Petikan ulasan GB:

Kedua-dua menteri berkenaan (Nazri Aziz & Khalid Nordin) sepatutnya sudah boleh dikenakan tindakan MENGHINA MAHKAMAH.

Setiap keputusan mahkamah adalah "undang-undang" yang mengikat dan perlu dipatuhi di bawah Common Law, iaitu sistem undang-undang yang digunapakai di negara ini. Keputusan mahkamah BUKAN sekadar pandangan.

Dua menteri berkenaan juga adalah contoh menteri yang bermentaliti kolot yang masih ingin mempertahankan kuasa melalui pengenaan undang-undnag yang tidak demokratik.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nazri teksi ni, harapkan botak aje. tapi akai takda.
penjaga pintu parlimen ni juga, antara beberapa menteri gua tak nak lihat ada dalam kabinet selepas pru13.
3m - muak, meluat dan menyampah.

Amuraria berkata...

SAMSENG BOTAK CHIN NI MEMANG KURANG AJAK DARI DULU ! SAPA DIA TAKUT ? TARAK SAPA PUNYA ,MAHKA MAH PUN DIA TATAK HELAN !