14 Nov 2011

Jenayah Di Kalangan Polis Menjadi-jadi Kerana Menteri KDN Kata Jumlahnya Kecil

9 anggota polis terbabit dalam rompakan akan dihadapkan ke mahkamah

KUALA LUMPUR: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, sembilan anggota polis yang terbabit dalam kes jenayah rompak di Johor Bahru baru-baru ini akan dihadapkan ke muka pengadilan dan bakal berdepan tindakan selanjutnya.

Beliau berkata, siasatan sedang dijalankan supaya anggota yang terbabit dalam jenayah itu dihadapkan ke mahkamah.

"Walaupun hanya segelintir yang terbabit dalam kegiatan jenayah, ia tetap menjejaskan imej PDRM sebagai pasukan yang menjaga kestabilan dan keamanan negara," katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Polis/Ketua Polis/Komander dan Komandan di Maktab Polis Diraja Malaysia Cheras, di sini, sebentar tadi.

Bagaimanapun, katanya, anggota polis yang terbabit dalam kes jenayah seumpama itu hanya sebilangan kecil berbanding jumlah anggota PDRM keseluruhannya. -BH


Ulasan GB

Inilah senario yang hodoh berlaku di dalam KDN & PDRM.

Kejadian jenayah menjadi-jadi di kalangan anggota PDRM kerana ada menteri yang membelanya - bahawa bilangan anggota polis yang melakukan jenayah adalah kecil berbanding jumlah anggota PDRM keseluruhannya.

Sindrom memberikan alasan sedemikian amat-amat tidak wajar kerana ia persis menggalakkan lagi perbuatan jenayah dan salahlaku polis yang sepatutnya bertindak membenteras jenayah - tetapi kini, mereka sebenarnya penjenayah.

Sebelum ini GB sudah ulas di dalam kes seorang anggota polis ditahan kerana merogol pelajar tingkatan 5 di dalam balai polis. Petikan:

Semakin banyak kita temui kisah polis merompak, mengugut, membunuh, merogol dan melakukan hal-hal mengejutkan yang menyebabkan jenayah terus berleluasa kerana ia dilakukan oleh orang yang ada pistol...

Dalam balai polis pun boleh berlaku kejadian rogol. Apakah ini juga bererti perempuan jangan dekati balai polis?

Atau semua balai polis perlu letak signboard besar-besar, "KAMI JAMIN TIADA PEROGOL & PENJENAYAH DISINI!" supaya orangramai berani ke Balai Polis?


Sekali lagi ingin GB tegaskan, kita tidak bermaksud untuk orang membenci polis, tetapi perbuatan polis itu sendiri mengundang kebencian rakyat terhadap mereka.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dah naik gaji pun jadi perompak.Tak boleh salahkan mereka sebab ada "perompak-perompak" yang lebih besar baham berjuta-juta wang rakyat.

Tanpa Nama berkata...

tanya rakyat,siapa suka makan rasuah?