17 Sep 2011

Zainal Kling Sudah Gigil, Kini Pusing Kata Kehadiran British Sebagai Penjajahan

Saya lihat kehadiran British sebagai penjajahan

“Ingin saya tegaskan bahawa saya melihat kehadiran British itu sebagai penjajahan (colonialism) juga dan telah membawa kesan dan natijah yang amat buruk terhadap bangsa Melayu dan golongan-golongan lain,” kata Prof Datuk Dr Zainal Kling.

Namun, jelasnya terdapat sedikit perebezaan antara penjajahan berbentuk 'colony' seperti berlaku di Negeri-Negeri Selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang), Canada, Australia ataupun malahan India, dengan penjajahan berbentuk 'protectorate' di dalam FMS dan UFMS.

Katanya, ada beza antara konsep 'colony' dan 'protecorate'.

Menurutnya, pada realitinya di zaman British itu, ada beza antara pentadbiran Singapura dengan Kelantan atau Trengganu.

“Bezanya cukup banyak dan jelas dari segi kuasa, pentadbiran dan hubungan luar,” ujarnya dalam tulisan yang diemel kepada Harakahdaily, petang ini.

Tambahnya, walaupun antara 'colony' dan 'protectorate' berbeza tetapi kesan dari pentadbiran 'protectorate' adalah juga penjajahan.

Oleh kerana itu, ujarnya para ahli undang-undang seperti Roland Braddell melihatnya sebagai 'breach of trust' (pecah amanah).

Katanya lagi, para ahli sejarah seperti R. Emerson, melihatnya sebagai 'idirect rule' (pemerintahan taklasung).

“Kedua-duanya penilaian itu adalah melihat kesan pentadbiran British sebagai 'penjajahan' (colonialism) juga,” jelasnya.

Berikut tulisan penuh beliau.

YBhg. Saudara Editor Harakah Daily,

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Doa agar saudara dan rakan-rakan di Harakah sentiasa dalam barakah dan sihat sentosa.

Sukacita saya merujuk kepada penerbitan Harakah, Edisi Jumaat, 18-20 Syawal 1432 bersamaan 16-18 September 2011 berkaitan pelbagai berita, ulasan dan pandangan pada halaman N1, N2, N4, N11, N13, N14, F3, F4, F11, F17, N21, N26, N29, yang terdapat di dalam penerbitan pada hari itu.

Saya amat berterikasih dan syukur jika Saudara dapat menyiarkan petikan dari apa yang dirakam dan diedarkan dalam 'Kenyataan Akhbar' dalam persidangan media Majlis Profesor Negara pada Hari Jumaat September 2011 itu. Tujuannya sekadar menjelaskan dan memaklumkan catatan sebenar agar perselisihan pandangan mungkin dapat dibetulkan. Saya akan mengutip edaran Kenyataan Akhbar yang dimaksudkan itu.

Berkaitan isu Tanah Melayu ukan Koloni tetapi Naungan, Kenyataan Akhbar itu ditulis, antara lain, seperti berikut:

"Negeri-negteri Melayu (B- FMS- atau tidak Bersekut - UFMS) tidak pernah menjadi colony atau tanah jajahan British .... Tanah Melayu tidak pernah terjajah (kecuali Pulau Pinang, Melaka dan Singapura) walaupun kesan pentadbiran itu merupakan satu bentuk 'penjajahan' (colonialism)...Penilaian pengkaji sejarah kolonialsme British terhadap perilaku 'penjajahan' British itu disifatkan sebagai 'Breach of trust' (R. Braddell) dan 'indirect rule' (R.Emerson)...Mereka melakukan penjajahan walaupun tidak sahih (illegitimate)."

Dua perkara yang ditegaskan di situ. Pertama, ada beza antara konsep 'colony' dan 'protecorate'. Pada realitinya di zaman British itu, ada beza antara penbtadbiran Singapura dengan Kelantan atau Trengganu. Bezanya cukup banyak dan jelas dari segi kuasa, pentadbiran dan hubungan luar. Kedua, walaupun antara 'colony' dan 'protectorate' berbeza tetapi kesan dari pentadbiran 'protectorate' adalah juga penjajahan. Oleh kerana itu, para ahli undang-undang seperti Roland Braddell melihatnya sebagai 'breach of trust' (pecah amanah). Para ahli sejarah seperti R. Emerson, melihatnya sebagai 'idirect rule' (pemerintahan taklasung). Kedua-duanya penilaian itu adalah melihat kesan pentadbiran British sebagai 'penjajahan' (colonialism) juga.

Dengan demikian, ingin saya tegaskan bahawa saya melihat kehadiran British itu sebagai penjajahan (colonialism) juga dan telah membawa kesan dan natijah yang amat buruk terhadap bangsa Melayu dan golongan-golongan lain. Namun terdapat sedikit perebezaan antara penjajahan berbentuk 'colony' seperti berlaku di Negeri-Negeri Selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang) , Canada, Australia ataupun malahan India, dengan penjajahan berbentuk 'protectorate' di dalam FMS dan UFMS. Singapura mempunyai Sultan Husin Syah tetapi kerana pulau itu sebuah colony maka institusi raja itu terhapus begitu sahaja. Sebaliknya, Kelantan adalah sebuah 'protectorate' maka institusi raja, keistimewaan Melayu serta pelbagai peruntukan perundangan Perlembagaan Persekutuan dan Negeri-Negeri itu dapat kekal hingga menjadi bentuk kerajaan pada masa ini. Perbezaan 'tipis' (seperti kata Profesor Aziz Bari) ini harus menjadi pemahaman oleh semua, bukan hanya oleh pakar yang bijaksana, kerana ia mempunyai makna dan implikasi yang amat asasi serta bernatijah dalam kewujudan warganegara, negara dan negeri masa kini dan akan datang.

Diharap sedikit penjelasan ini dapat mengurangkan jurang pendapat yang telah muncul. Salam bahagia dan terima kasih. Wabillahi taufik wal hidayah.


Profesor Datuk Dr Zainal Kling.


Pemuda PAS buat laporan terhadap Zainal Kling

Pemuda PAS hari ini membuat laopran polis terhadap Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosiobudaya, Majlis Professor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Zainal Kling berhubung kenyataannya bahawa Tanah Melayu tidak pernah terjajah.

Ketua dewan itu Nasrudin Hassan berkata, laporan itu dibuat pada jam 2.30 tadi di ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi oleh setiausahanya Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Menurut salinan repot yang dihantar kepada media, Pemuda PAS mendakwa kenyataan itu mengganggu-gugat kestabilan dan mengelirukan masyarakat yang sekian lama diajar bahawa British penjajah.

"Kenyataan ini juga sekaligus menafikan pengorbanan para pejuang-pejuang kemerdekaan tanahair yang telah mempertaruhkan nyawa seperti Tok Janggut, Mat Kilau, Dato' Bahaman, Dol Said, Rosli Dobi dan lain-lain," laporan itu dipetik.

Kenyataan ini juga sekali gus menafikan pengorbanan para pejuang-pejuang kemerdekaan tanahair yang telah mempertaruhkan nyawa seperti Tok Janggut, Mat Kilau, Dato' Bahaman, Dol Said, Rosli Dobi dan lain-lain.

Pemuda PAS juga mengesyaki terdapat agenda tersembunyi yang dirancang pihak tertentu di sebalik kenyataan itu, bertujuan menggugat keharmonian dan mewujudkan kegusaran masyarakat bagi mengalih perhatian terhadap isu-isu lain, tambah pengadu.

Sayap kanan PAS itu menuntut Dr Zainal disiasat dan didakwa di mahkamah kerana didakwa jelas melakukan kesalahan bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan.

Seskyen itu meliputi kesalahan mengeluarkan kenyataan atau berita menimbulkan kegusaran, kekeliruan dan mengganggu ketenteraman awam yang boleh mendorong dan/atau mengapikan mana-mana pihak untuk melakukan sesuatu kesalahan yang bertentangan dengan undang-undang.

22 ulasan:

ketuanancukong berkata...

aikkkk!!!!!!!!! U turn nampak,,pah ni musti ckp konar2 pulak.hahah...lawk..

Tanpa Nama berkata...

mungkin najib yg terpukul itu yang bagi kata dua pd kling.

ramliomar berkata...

Itu lah, orang-orang dulu kata kalau jumpa ular dan k---g, kita kena tangkap k---g dulu kamudian tangkap ular supaya k---g ini dapat tiup serunai dan main ular ini, dapat juga wang, kalau bunuh apa dapat.

Tanpa Nama berkata...

Prof Tikus baiki labu..kah..kah..kah.

Tanpa Nama berkata...

kesian anak kling lidahnya bercabang... cukuplah biawak yang bercabang lidahnya.. malu pada biawak lidahnya anak kling dah amik

Tanpa Nama berkata...

Cikgu Univ. nih jika dia 'gam' mulut dia dulu kan bagus. Ini nak tumpang minum semangkuk juga. Tapi terminum air kuala sg pahang... kan ke dah naya tuh....

Khairi berkata...

Zainal, gelaran yg anda dapat bukanlah satu keistimewaan utk anda perbodohkan rakyat, anda sudah hilang hormat rakyat terhadap ilmu yg anda ada, anda hanya bercakap senada dgn pemerentah walaupun tidak betul, pengajaran buat para Imluan yg lain, nyatakan pandangan anda berdasarkan fakta, bukan auta.

zairil berkata...

Nasihat kepada Prof-prof sekalian:

Berhati-hati lah apabila bercakap. Jangan ingat rakyat macam student-student you all yang menadah mangkuk nak lulus exam. Apa yang dikuliahkan tu "ya" saja.

Implikasi sejarah dan rentetan sangat tebal. Kalau tak pernah dijajah...Malaya tak pernah merdeka dan pembentukan Malaysia tak sah. Jadi semua negeri-negeri tak termaktub di bawah pentadbiran kerajaan Persekutuan. (Yang juga diperkenalkan oleh British).

Jadi secara langsungnya negeri-negeri di Malaysia adalah bebas untuk membentuk negara masing-masing. Abis kalau Kelantan, Trengganu, Sabah dan Sarawak nak keluar dari Malaysia macamana? Mungkin Prof Aziz Bari boleh jawab.

NC berkata...

Mampus klu dia ni jd lecturer gua! kompem gua pening. Exam gua kompem lingkup! Kalau orgtua ni jd Advisor Tesis Master gua kompem jahanammmm. Jahanammm wOooiiii... Wey orgtua kau jgn2 nk masuk mengajar UiTM ek hehehehehe... Lu jgn nk konfius kn member2 sekampus gua ok! Gua Warning nie! Ahahahhaaa :op

Tanpa Nama berkata...

memang kaki putar belit, selalu dengar komen dia dalam berita Radio RTM, kot mana pun mesti bodek punya.

mkk berkata...

woi!!! hampa kan tak tau perangai keling kot.memang macan tu

Tanpa Nama berkata...

Ada satu lagi Mamak yang kata Tanah Melayu tak pernah dijajah - tak lain,tak bukan Mamak Kutty.Agaknya semasa Raja Abdullah dibuang kePulau Seychelles tahun 1876 dan sewaktu Residen British,JWW Birch dibunuh oleh pengikut Dato Maharaja Lela pada tahun 1875 - keluarga Mahathir Kutty belum sampai lagi keKedah dari India.

Tanpa Nama berkata...

Org. ni mengajar kat mana? risau juga aku..Ni cakap belit2 ni apekebende..Secara teknikal lah, coloni lah , protektokratlah, bendanya sama saja, British nak kaut hasil bumi sesuatu negara nak untungkan negara mereka .Tak semua benda yang boleh menguntungkan mereka ada di England seperti getah , bijih timah ,rempah dan sebagainya.. Ada prof baca buku 'Churchill HIS LIFE AND TIME" oleh Malcolm Thomson..Bawah tajuk kecil Troubles in MALAYA and with MAU MAU(m.s.436/437) British masa tu(1952)menganggap Malaya seperti ini"ON 19 march he(SIR GERALD TEMPLER) announced a full Programme of reforms. including common citizenship,the creations of effective police force and federation army (recruited from all communities in the country), medical,social and education improvements,land settlement and economic measures to equip the country for it independence(KEMERDEKAAN).Perengganseterusnya" Malaya did not remain the only trouble centre in the overseas territories of THE BRITISH EMPIRE(Tanah jajahan/Empayar British). sekian

Tanpa Nama berkata...

Prof2, Jusa2, bos2 kerajaan esp yg mmg terang2 pro UMNO masa kerja2 dulu, bila dah pencen tu, duduk diam2 le..
Klu tak, haa.. kan dah memalukan diri sendiri..

Sebaliknya jadilah ahli2 surau/masjid yg ikhlas & komited dgn pengajian alquran & hadis yg semata2 kerana Allah, insyaAllah dibukakanNya pintu mata hati thdp ilmu Allah.

Lepas tu nak sokong terang2 kat pihak2 mana yg condong pada Islam, jgn le takut2, dah pencen, tak pe le kita 'buta', masa dulu2 .. jgn terus menerus 'buta'...

B

Tanpa Nama berkata...

Rambutpun atap zink dah...tak lama arwah le...beginilah kesudahan karier mereka dihina oleh masyarakat.

JAKA berkata...

prfo keling ni pernah dgr tak sejarah PENAMPAR JEPUN?

dia nk rasa ke,

kejap ckp tak dijajah kejap jajah

tak abis2 dgn perangai lidah bercabang

Tanpa Nama berkata...

hahahaha....hangpa punya komen mmg buat aku sakit perut tergelak...kesian si prof tu, mmg kena kaw2 punya...

Tanpa Nama berkata...

Cendekiawan seperti Prof kita tak boleh samakan pemikiran macam orang biasa, mereka melihat dr sudut ilmiah dan akademik yg. mungkin orang biasa tak faham juga selepas diberikan penjelasan. Manusia memang payah diajar, bila hati dah buta..

Tanpa Nama berkata...

Pengomen diatas memang sah macam orang tak mengaji. Tak usahlah dok mengata kat prof. tu, bukan taraf demo.

Tanpa Nama berkata...

dia ni kecik2 mak bapak dia tak kasi minum susu dugro..

Tanpa Nama berkata...

anon 10.33 PM

abis tu bagaimana pula prof-prof yang menetang prof zainal keling tu spt prof abd aziz bari dan lain?

kamu yg payah diajar dan telah buta hati, itu sebab ikut cakap prof zainal kling yang akhirnya terbelit dengan kenyataan sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Bila melayu tanya mamak hal sejarah..maka jawapannya jadi" nasi kandar" daa.kenapa tak tanya pakar sejarah.