5 Sep 2011

Pelbagai Alasan Kelab Putera 1Malaysia, BERNAMA Pula Tak Hiraukan Kematian Jurukameranya

Jaket kalis peluru tak mampu selamatkannya'

Pemakaian jaket kalis peluru tidak dapat menjamin keselamatan jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor kerana saiz peluru yang digunakan adalah besar dan mampu menembusi jaket tersebut, kata ketua pasukan perubatan misi bantuan kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia ke Somalia Datuk Dr Alwi Abdul Rahman.

Beliau berkata peluru yang mengenai Allahyarham adalah besar, dan menjejaskan dua organ penting mangsa iaitu jantung dan paru-paru.

"Walaupun pakai vest tapi masih boleh tembus. Peluru itu memasuki grey area... masuk dari armpit dan tembus ke bahu. Selepas terkena tembakan itu dia langsung tidak sedarkan diri," katanya kepada pemberita selepas tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), di Subang, hari ini.

Dr Alwi merupakan salah seorang daripada 55 anggota misi kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia ke Somalia termasuk Allahyarham Noramfaizul yang maut Jumaat lalu akibat terkena tembakan curi semasa membuat liputan di Mogadishu.

Beliau berkata pelbagai usaha dilakukan untuk menyelamatkan jurukamera tersebut termasuk bantuan awal oleh pasukan paramedik Australia yang berada di hotel penginapan Allahyarham.

Dr Alwi berkata beliau tiba dari tempat penginapannya kira-kira tiga minit sebaik dimaklumkan, dan mengambil alih tugas merawat mangsa yang kritikal dari pasukan paramedik tersebut.

"Kita beri bantuan pernafasan dan lakukan apa saja untuk menyelamatkan Allahyarham sedaya-upaya, tetapi peluru itu telah menembusi paru-paru dan jantung. Kita juga menerima kerjasama yang baik daripada paramedik Australia," katanya.

Semasa rawatan, Allahyarham langsung tidak memberi sebarang respons dan tidak bergerak, katanya.

"Dia tidak sedarkan diri dan hilang banyak darah. Kita dah sedia nak derma darah jika perlu sebab kita dah kenal pasti jenis darah anggota misi. Peralatan kecemasan yang kita ada di situ pun mencukupi tapi kita memang tidak dapat buat apa-apa," katanya dalam nada sebak.

Katanya usaha menyelamatkan Allahyarham berlangsung dalam suasana pilu memandangkan arwah adalah sahabatnya dan mereka pernah mengikuti beberapa misi kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia sebelum ini. - Bernama


Abdul Azeez: Saya masih trauma, bagi saya masa

SERDANG, 4 Sept — Ketua Kelab Putera 1 Malaysia, penganjur misi kemanusiaan ke Somalia, hari ini enggan memberi sebarang komen berhubung tragedi yang meragut nyawa jurukamera Bernama TV Noramfaizul Mohd Nor malam kelmarin.

Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, yang juga Ketua Putera Umno berkata, beliau mahu sedikit masa kerana masih trauma dengan tragedi itu.

“Nanti, nantilah... saya tengah trauma lagi,” katanya.

“Mungkin nanti saya akan buat sidang media,” katanya kepada The Malaysian Insider ketika ditemui selepas majlis pengebumian jenazah Noramfaizul di Tanah Perkuburan Islam Universiti Putra Malaysia di sini.

Jenazah Noramfaizul selamat dikebumikan kira-kira pukul 2.10 petang.

Dalam kejadian kelmarin, kenderaan yang dinaiki Noramfaizul, 39, dan petugas media Malaysia lain yang diiringi tentera kerajaan Somalia, ditembak ketika mereka dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan.

Insiden itu turut menyebabkan jurukamera TV3 cedera di lengan.

Noramfaizul meninggalkan seorang isteri, Norazrina Jaafar 37, dan dua orang anak lelaki Mohd Irfan, 8 dan Mohd Naufal 3.

Sementara itu Ketua Misi Bantuan Perubatan Kelab Putera 1 Malaysia, Datuk Dr Alwi Rahman berkata Noramfaizul menerima rawatan kecemasan daripada paramedik Australia sebaik sahaja ditembak.

Jelas beliau, insiden yang menimpa Noramfaizul tidak akan dilupakan.

“Pada ketika itu, kami berada di hotel penginapan, dan dimaklumkan arwah Noramfaizul telah ditembak.

“Arwah diberikan rawatan oleh paramedik dari Australia, sebelum kami mengambil alih, namun gagal,” katanya.

Dalam pada itu, keluarga Noramfaizul menyifatkan kematian Allahyarham sebagai mati syahid kerana meninggal dunia semasa berkhidmat untuk negara.

Ibunya, Naemah Abd Majid berkata, gelaran wira negara wajar diberikan kepada anak sulung daripada enam adik-beradik itu kerana khidmatnya di Somalia berbentuk misi kemanusiaan.

“Sepatutnya (dianggap wira negara), baguslah, Noramfaizul berkhidmat untuk negara dan kerana Allah. Noramfaizul amat dedikasi terhadap tugasnya sebagai jurukamera selama ini yang sanggup mengetepikan apa sahaja hata keluarganya untuk melunaskan tanggungjawabnya sebagai jurukamera.

“Walaupun (kami sekeluarga) bersedih dengan pemergiannya, kami bersyukur kerana Noramfaizul pergi dalam syahid, insya-Allah,” kata Naemah kepada pemberita.

Masih bersedih, Naemah bagaimanapun berkata beliau bersyukur dengan pemergian Noramfaizul kerana masih sempat menatap wajah anaknya buat kali terakhir.

“Saya sempat menyaksikan dan mencium wajahnya walaupun Noramfaizal sejuk kaku (di situ).

“Mak cik sayang anak dan bertambah cantik wajahnya walaupun telah dikembumikan,” katanya.

Sementara itu bapanya, Mohd Nor Mat Yasin berkata, Noramfaizul sempat memesan sambal ikan bilis kegemarannya untuk dibawa bersama ke misi kemanusiaan Somalia.

“Sambal ikan bilis adalah kegemarannya dan beliau memesan untuk membawanya sebagai bekalan di sana,” katanya.

Mohd Nor berkata, Noramfaizul tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda pelik sebelum berangkat ke Somalia pada 28 Ogos lalu.

“Beliau juga sempat menelefon kami sekeluarga pada malam raya dan memberitahu keadaannya yang baik semasa di sana,” katanya. -TMI


Ulasan GB

Alasan. Apakah kerana saiz peluru yang terkena allahyarham Noramfaizul adalah besar dan mampu menembusi jaket kalis peluru maka tidak perlu untuk memakai jaket berkenaan? Apakah tidak perlu lansung sebarang langkah keselamatan dan latihan perlu diberikan kepada peserta sebelum misi bertolak pergi?

Analoginya, jika demikian penunggang motorsikal tak perlu pakai topi keledar kerana kemungkinan kemalangan adalah dasyat dan kepala boleh pecah juga sekalipun pakai topi keledar? Penumpang bot tak perlu guna jaket keselamatan kerana mereka boleh tenggelam juga kerana ombak besar? Bangkai punya alasan!

Semata-mata kerana hendak menutup kesalahan dan kelemahan, pelbagai alasan yang tidak logik diberikan oleh Kelab Putera 1Malaysia. Asyik nak memperbodohkan rakyat sepanjang masa.

Bernama pula menyiarkan kenyataan-kenyataan yang nampaknya "membela" Kelab Putera 1Malaysia bukan kenyataan yang membela jurukameranya yang telah terkorban.

Jika demikian halnya dipersilakan BERNAMA hantar wakil-wakilnya yang terdiri dari wartawan dan jurukamera untuk mengikuti misi-misi anjuran UMNO tanpa perlu persediaan kepada langkah keselamatan dan latihan di masa muka!

Entri penting sebelum ini:

Kenyataan Tidak Bertanggungjawab Najib - Ambil Mudah Aspek Keselamatan Misi Somalia

Wartawan Tak Dibekal Jaket Kalis Peluru & Tiada Latihan, Mahathir Turut Selar Tiada Persediaan

Isu Kematian Noramfaizul: Kelab Putera 1Malaysia Perlu Dipertanggunggjawabkan

10 ulasan:

Batupelangi berkata...

Bantuan yang diberikan adalah baik
untuk penduduk Somalia tapi niatnya
adalah untuk menunjuk yang UMNO
perihatin dengan masalah Somalia
tanpa menghiraukan aspekx keselamatan
pada anggota misi.Ingat ini misi
bantuan banjir ke???Bahalul punya
puak UMNO.

Beruk Ketawa berkata...

Pergi misi sana misi sini, REMBAT duit daripada mana?

Kalau ikutkan bahaya, misi NGO ke Palestin lebih bahaya tapi tak ada pun yang mati yang cedera.

Memang Malaikat Maut dah benci sangat dengan UMNO nih...kah kah kah..kah kah

Tanpa Nama berkata...

masalah pergi sana tiada kajian. komen otai2 yg selalu pergi misi luar negara jangan sesekali attach dgn army yg beruniform. mudah jadi sasaran serta senang kena ambush.

otaklunyai berkata...

niat arwah tu baik tapi tersalah join kumpulan yg gila glamor, gila nama... kelab tu pergi kerana nakkan nama, nak menunjuk2 kununnya dah berkhidmat utk negara... nilai pada ketua kumpulan tu pun dah cukup... geng gila bab*...

Lagipun tempat yg dikunjungi tu tempat perang... jadi takkan nak harap bintang dan bulan pula bila tiba disana... kalau pergi tempat perang, mati bukan isu... kalau pergi kerana Allah utk dapatkan Syahid.. pergi tu adalah utk berkorban demi agama Allah... bukan nak menunjuk2 sana sini... sampai sati alam tahu geng2 gila bab* tu dah berkhidmat di somalia... bila dah berlaku bencana semua nak berkokok... kalau kata arwah dah syahid kenalah tunjuk reda dgn Qadha Allah... apa nak heboh2... sampai org naik meluat... jurukamera lain pun ramai yg dah mati...

jakun berkata...

Mati kat somalia wartawan kita baru sorang TV3, RTM gempak satu dunia, mentang-mentang klab UMNO. Tak gempak ke yang mati dah lebih 200 orang masa hari raya ni? Adakah pak menteri bagi takziah, ziarah, beri bantuan -agaknya ni mati katak. Menteri pengangkutan, polis bhg trafik serta yang berkaitan sila letak jawatan, sebenarnya anda telah gagal!!!!!.

Tanpa Nama berkata...

Sekarang Ketua Misi dah kantoi...Malu nya. Nak buat ibadah tapi niat tersasar.Itulah nak menunjuk-nunjuk. Aku pun hairan dari mana datangnya peruntukan Misi ini? Sedangkan DR M, nak hantaq bantuan ke Pelestin pun ada juga dengar minta bantuan sana-sini, tapi ini senyap2 saja depa pi, siap bagi bantuan bertan-tan makanan dan ubatan. Ini bukan soal ungkit? Tapi sekiranya atas nama Rakyat Malaysia saya tak kisah tapi menggunakan nama Pemuda UMNO? Yang ini saya cukup hairan??
Minta Jawatan kuasa kira-kira wang Negara siasat dan hebahkan pada umum.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju ulasan GB.Pasukan recce yang pergi keSomalia sebelumnya memberi lapuran ianya selamat? Kalau negara itu berperang saudara macam mana nak mengenal kawan atau musuh?Kalau nak hantar bantuan makanan ketempat merbahaya yang berperang akan datang kirim saja melalui tentera kita. Tak payah nak publisiti lebih-lebih...meluat. Dah mati seorang barulah tersedar nak kaji kaedah keselamatanlah.. Sudahlah Abdul Azeez Abdul Rahim.. utamakan rakyat kita dulu...jangan cari publisiti nak naikkan nama...

Tanpa Nama berkata...

mamak bodoh ni mmg menyusahkan....elok kau pikir dulu masalah dlm negara ko sendiri baru sibuk nk jaga negara org lain...dkt malaysia ni ramai yg miskin,yg duk dlm pondok buruk...yg perlukan air,elektrik mkn pakaian semua....BODOH BINGAI....HARAP PANGKAT JE DATO TP BODOH MCM LEMBU!! UMNO BODOH DAN TETAP BODOH SELAMANYA....

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah pecacai tuh, pecacailah jugak. Walau orang satu dunia kata tahi itu najis dan busuk lalu elok dicuci jika terpalit, lain pulak dengan mereka yang bersindrom UMNGOK tuh. Taik itulah yang paling wangi dan menyelerakan mereka.

Kita pula teruslah berdoa dan berusaha moga berlaku jugak satu masa kita semua dapat hidayah dan taufik untuk berada dalam satu saf yang haq. Saf kepimpinan umat akhir zaman seperti yang Nabi saw hadislkan itu.

Tanpa Nama berkata...

ini semua macha umno punya kerja...pastu nak amik anak angkat somalia bawah permata...anak malaysia yang tak boleh sekolah sebab miskin PERMATA tak mau tolong plak...bagero