5 Sep 2011

Wartawan Tak Dibekal Jaket Kalis Peluru & Tiada Latihan, Mahathir Turut Selar Tiada Persediaan

Wartawan Bernama TV Khairulanuar Yahaya yang turut menyertai misi kemanusiaan ke Somalia hari ini mendedahkan wakil media yang menganggotai misi terbabit tidak dibekalkan dengan jaket kalis peluru sepanjang berada di negara berkonflik itu.

Misi anjuran Kelab Putera 1 Malaysia, yang sepatutnya kembali ke tanah air pada 8 September nanti terpaksa pulang pagi ini ekoran kematian jurukamera Bernama TV Noramfaizul Mohd Nor, akibat terkena tembakan curi semasa membuat liputan di Mogadishu kelmarin.

Jenazah Noramfaizul dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Universiti Putra Malaysia pada pukul 2.10 petang tadi.

Kira-kira 500 orang hadir untuk memberi penghormatan terakhir.

“Kami memang tidak diberikan dengan baju kalis peluru, kalau media negara asing, ada antara mereka yang pakai baju kali peluru (semasa buat liputan).

“Saya tidak tahu mengapa kita tidak dibekalkan, dalam misi-misi sebelum ini juga kami tidak dibekalkan dengan baju kalis peluru,” kata Khairulanuar, yang sudah empat kali menyertai misi kemanusiaan, kepada The Malaysian Insider.

Jelas beliau, sepanjang berada di Somalia sejak 28 Ogos lalu keadaan di negara itu selamat dan tidak diserang oleh sesiapa.

Bagaimanapun, Khairulanuar yang masih trauma dalam kejadian yang meragutnya nyawa rakannya mengakui terkejut apabila diserang sekumpulan pengganas.

Katanya, kejadian berlaku yang berlaku dalam sekelip mata dan hanya mengetahui Noramfaizul ditembak selepas seorang wartawan lain menjerit.

“Saya dengar dua das tembakan tapi tidak tahu ditembak ke mana, saya hanya tahu Noramzul ditembak selepas seorang wartawan lain yang turut berada dalam kenderaan menjerit.

“Bunyi tembakan itu sangat dekat... berdesing telinga,” katanya menambah kematian Noramfaizul tidak sia-sia kerana bapa dua anak itu berkhidmat untuk negara.

Sementara itu wartawan Astro Awani Tan Su Lin berkata, mereka tidak diberikan latihan awal untuk berada di zon tidak selamat.

“Kami diberitahu ia sangat bahaya, mengancam nyawa,” katanya kepada pemberita di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia, Subang.

“(Tetapi kami tidak dapat) baju kalis peluru... kenderaan kami tidak ditampal dengan tanda media,” katanya.

Wartawan berusia 27 tahun ini berkata misi ke Somalia adalah tugasan pertamanya di zon perang.

“Banyak askar... anda boleh lihat orang membawa AK47 dan anda tidak akan rasa apa-apa. Malam pula anda akan dengar bunyi tembakan,” kata Tan.

Melissa Ong, 27, wartawan NTV7 berkata pasukan misi akan sentiasa diiringi kenderaan bersenjata.

“Sebuah kenderaan akan mengikuti kami dengan M16, AK47. Ada antara kami yang berada dalam kenderaan kalis peluru, kami tukar-tukar,” katanya.

Turut tercedera dalam serangan itu adalah jurukamera TV3 Agi Saregar Mazlan yang cedera di lengan.

Kejadian itu berlaku ketika kru Bernama TV, TV3, Astro Awani dan RTM bergerak dari pusat operasi ke asrama tempat mereka tinggal kira-kira satu kilometer, selepas membuat liputan memberi bantuan kepada mangsa kebuluran di sekitar Mogadishu.

Noramfaizul yang cedera parah di bahu kanan dan paru-paru meninggal dunia pada pukul 11 malam waktu Malaysia selepas menerima rawatan.

Dalam pada itu, laporan Bernama Online menyebut, Bernama akan meneliti semula beberapa prosedur operasi standard (SOP) dalam menghantar wartawan untuk tugasan di luar negara, terutamanya di zon kritikal atau dilanda konflik.

Pengurus Besarnya Datuk Hasnul Hassan berkata selain menyediakan wartawan dengan latihan secukupnya, pertubuhan itu akan turut meneliti aspek keselamatan.

“Kami berkemungkinan perlu melihat bagaimana petugas kami dapat dilindungi dengan sebaik-baiknya. Sekiranya SOP perlu diubah, kami akan mengubahnya selepas berbincang dengan jawatankuasa pengurusan,” katanya.

Hasnul berkata Bernama tidak akan berhenti daripada menghantar wartawan untuk tugasan di luar negara, sambil menambah pertubuhan berkenaan sering menghantar wartawan berpengalaman ke luar negara.

“Ini adalah dasar kami. Bagaimanapun, jika membabitkan keadaan yang sukar, keputusan dibuat atas dasar sukarela,” katanya. -TMI


Misi keamanan perlu ambil kira risiko yang bakal dihadapi: Tun M

SERDANG: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menasihati penganjur misi kemanusiaan supaya mengambil kira risiko yang mungkin dihadapi anggotanya di tempat yang bakal mereka bertugas, terutama di negara seperti Somalia, yang tidak mempunyai kerajaan yang kukuh.

"Sebelum pergi, anda kena sedar bahaya yang mungkin dihadapi," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Aidilfitri beliau di sini.

Dr Mahathir berkata demikian bagi mengulas kematian jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor, 39, akibat terkena tembakan ketika dalam perjalanan dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda bersama beberapa anggota media lain dari Malaysia di Somalia pada Jumaat.

Mereka ke Mogadishu untuk membuat liputan misi bantuan kemanusiaan anjuran Kelab Putera 1Malaysia di negara yang dilanda kebuluran itu.

Dr Mahathir berkata keadaan di Somalia tidak stabil kerana rakyatnya berperang sesama sendiri.

Sambil menyifatkan kejadian yang menimpa Noramfaizul sesuatu yang malang, beliau mengucapkan takziah kepada keluarga jurukamera itu.

Majlis rumah terbuka itu dihadiri pelbagai lapisan masyarakat, termasuk naib pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia Tan Sri Lee Lam Thye dan penyanyi popular Datuk Siti Nurhaliza Tarudin. -- BERNAMA


4 ulasan:

Awan Network berkata...

lain kali hantar najib sendiri pergi sana tanpa baju kalis eluru..tengok apa dia nak kata..

Entri Terhangat!! :
HOT!!Apa Kata Artis Kita Tentang Aurat!!
Identiti SebenarMakcik Hajjah Sitt Al-Wuzara Dibongkarkan !!

Tanpa Nama berkata...

pada pendapat saya, satu sebabnya ialah bendera malaysia serupa dengan bendera amerika.

Tanpa Nama berkata...

mmg takde latihan pun dgn persediaan. mcm g jepun baru nie takboleh masuk.Tu sebab mereka lebih advan dari negara kita dlm misi bantuan kecemasan. selalu la buat kajian serta tanya org2 lama yg selalu pergi hantar bantuan di palestine, bosnia, khasmir serta negara2 yg ada perang saudara.

Tanpa Nama berkata...

Pak jib pi holiday dengan lady gajah kat perth...macha UMNO yang duk suka menyalak sana menyalak sini...pi nak dapat nama...bangang punya melayu UMNO...bagi semua kat macha azeez n geng merican...pandy kutty