28 Sep 2011

Maklumat Terkini Letupan Di Empire Gallery, Cuai Bukan Sabotaj

Polis: Letupan Empire Gallery tiada kaitan kerja sabotaj, pengganas

SUBANG JAYA, 28 Sept — Polis menolak unsur sabotaj dan keganasan sebagai punca letupan yang menggegarkan kompleks membeli-belah Empire Gallery di sini awal pagi ini.

Sebaliknya, pihak berkuasa itu mengesahkan letupan disebabkan kebocoran gas yang kemungkinan ada kaitan dengan elemen kecuaian.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A. Thaiveegan memberitahu pemberita di tempat kejadian, kompleks itu akan dikosongkan sehingga diberitahu kelak.

Kompleks itu menempatkan menara pejabat 12 tingkat, pusat membeli-belah lima tingkat, ruang pejabat kecil sembilan tingkat dan hotel 10 tingkat.

“Ramai yang menghubungi saya untuk bertanya sama ada kejadian ini disebabkan oleh kerja-kerja sabotaj atau keganasan. Hasil siasatan awal, tiada bukti kerja khianat dalam kejadian ini.

“Bermakna tiada (unsur) sabotaj dan tiada kaitan dengan keganasan, bermakna kemungkinan disebabkan kecuaian,” katanya lagi. -TMI



MB: Kerajaan Selangor siasat letupan Empire Gallery

SUBANG JAYA 28 SEPT : Kerajaan Selangor memberi jaminan akan menyiasat kejadian letupan di kompleks beli belah Empire Gallery dengan rapi termasuk meneliti kekukuhan struktur bangunan tersebut.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata siasatan rapi akan dilakukan pakar industri binaan dan juga agensi kerajaan negeri.

Khalid berkata demikian selepas melawat tapak kejadian di sini dengan diiringi exco kerajaan negeri Dr Xavier Jeyakumar, Ronnie Liu, Teresa Kok dan ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh.

Siasatan awal mendapati letupan 3.45 pagi yang merosakkan sebahagian besar kompleks beli belah itu berpunca daripada tangki gas di tingkat bawah bangunan itu.

Empat aras letak kereta, dua aras ruang kedai dan restoran, dan juga block A bangunan itu mengalami kerosakkan besar. Blok pangsapuri dan pejabat bersebelahan bangunan itu juga rosak.

Seramai 300 penginap sebuah hotel berhampiran bangunan terpaksa di pindahkan atas sebab keselamatan.

Perkarangan kompleks itu masih ditutup dan berada di bawah kawalan pihak bomba.

Empat pekerja yang cedera di dalam letupan itu berjaya diselamatkan.

Mereka adalah Tan Wern Fang, 24, Chua Chin Hong, 27, Surendran Kris Krishnan, 33 dan Chhring Dawak Sepa, seorang warga Nepal.


Seorang wakil pejabat ADUN Subang Jaya Hannah Yeoh tampil menyampaikan makanan tengahari kepada petugas yang bertungkus lumus menjalankan operasi menyelamat sejak awal pagi.

Yeoh sendiri tampil melawat tempat kejadian sekitar jam 6.45 pagi.

Penolong pengarah operasi Bomba Selangor Mohd Sani Harun menjelaskan letupan itu dipercayai berpunca daripada kebocoran gas di aras bawah, dia berkata.

“Setakat ini kami masih menjalankan siasatan dan kawalan, kami membawa empat unit forensik, kimia, siasatan dan penyelamat yang kesemuanya 50 anggota,” Mohd Sani berkata ketika di temui.-tvsnews



Ulasan GB

merenung-renung mencari makna....

EMPIRE runtuh...
empayar siapa yang bakal runtuh???

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Wahai Tuhan kami! Tidaklah engkau menjadikan semuanya ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.Ali-Imran: 191

Tiada ulasan: