7 Sep 2011

Kenyataan Bercanggah, Siapa Yang Berdusta, Najib Atau Ketua Hakim?

Najib: Saya dijemput Ketua Hakim lawat Istana Keadilan

Datuk Seri Najib Razak menegaskan pentadbirannya komited untuk mempertahankan kebebasan kehakiman sambil menjelaskan, beliau hanya bersetuju untuk melawat Istana Keadilan hari ini selepas diberi jaminan isu campur tangan oleh eksekutif tidak timbul sama sekali.

Dalam ucapannya, Perdana Menteri berkata, “saya terpaksa berfikir dengan mendalam” sama ada perlu mengadakan lawatan kerja ke Istana Keadilan hari ini kerana bimbang tentang persepsi negatif yang mungkin timbul.

“Saya hanya bersetuju untuk lawat selepas ketua hakim menjemput saya< dan memberi jaminan kepada saya bahawa tiada masalah,” kata Najib.

Najib berkata, pentadbirannya komited kepada kebebasan kehakiman yang sangat penting sebagai ramuan penting dalam mana-mana usaha membina negara yang berjaya.

“Hubungan tidak semestinya baik, ia harus dilihat baik,” kata beliau petang ini. -TMI


Ketua hakim pertahan pertemuan hakim - PM

Pertemuan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dengan para hakim hari ini tidak akan menjejaskan kebebasan badan kehakiman, kata Ketua Hakim yang akan bersara, Tun Zaki Azmi.

Tujuan pertemuan tersebut, katanya kepada pemberita, adalah untuk memberi taklimat kepada perdana menteri mengenai bagaimana dana kerajaan persekutuan digunakan untuk menambahbaik sistem penyampaian mahkamah.

Zaki, 66, yang akan bersara Isnin ini, berkata pertemuan tersebut tidak akan mengganggu pentadbiran keadilan seperti yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu.

Beliau juga berkata, pertemuan seumpama itu bukanlah sesuatu yang baru, tetapi juga pernah diadakan sebanyak dua kali dengan Tun Dr Mahathir Mohamad sewaktu beliau menjadi perdana menteri.

Badan kehakiman telah memohon peruntukan sebanyak RM130 juta untuk mahkamah bagi rakaman transkripsi dan sistem e-filing.

"Tiada apa yang luar biasa seperti yang didakwa (oleh pihak-pihak tertentu) kerana persidangan hakim-hakim telah dirancang enam bulan lalu dan perdana menteri memaklumkan kepada kami hendak melawat mahkamah, hanya minggu lepas," tegasnya.

Sejumlah 130 hakim Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan akan menghadiri pertemuan dengan perdana menteri di Istana Kehakiman petang ini.



Ulasan GB

Istana Keadilan masih mengikut telunjuk eksekutif. Itulah persepsi rakyat.

Bagaimanakah hakim-hakim boleh bertindak dengan adil dan saksama jika mereka kini sedang tidak dapat membebaskan diri dari rasa "terhutang budi" kepada Perdana Menteri dengan menjemputnya untuk bersama-sama di dalam satu pertemuan di Istana Keadilan?

Muslihat apa yang ada disebaliknya? Malah rakyat berpendapat lawatan Najib dilihat cuba untuk memanipulasi institusi kehakiman. Hakim-hakim hendak dijadikan pak angguk-pak angguk kepada kehendak PM? Kedatangan Najib ke Istana Keadilan dilihat untuk "membeli" minda para hakim supaya mudah untuk diperlembukan.

Sementelah lagi kita lihat di atas bahawa terdapat percanggahan teramat nyata dmana Najib menyatakan beliau dijemput Oleh Ketua Hakim Negara untuk melawat istana Keadilan sementara kenyataan Ketua Hakim pula adalah bertentangan iaitu beliau menyatakan "perdana menteri memaklumkan kepada kami hendak melawat mahkamah, hanya minggu lepas".

Salah seorangnya adalah PENDUSTA.

Istana Keadilan tidak wajar dicemari dengan campurtangan eksekutif. Ia adalah tempat rakyat mengharapkan pengadilan yang adil, bersih dan telus. Tetapi dengan senario yang ada, ia telah pun tercemar.

Institusi kehakiman bukan hanya perlu berlaku adil tetapi ia juga perlu dilihat berlaku adil dan berkecuali kerana ia menjadi benteng terakhir rakyat dalam mendapatkan keadilan menerusi sistem perundangan yang dijamin oleh Perlembagaan.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cekap GB cari percanggahan tersebut. syabas.

Awan Network berkata...

korek kubur sendiri mcm nie la kan?..hehe

Entri Terhangat!! :
Memang Nikmat - Onani Oh Onani
Peminat Bola Sepak Pasti Hidung Berdarah Selepas Baca Ini!!

yes berkata...

Saya garu belakang dia, dia garu belakang saya. Lu tolong gua , gua tolong lu.

Tanpa Nama berkata...

walau apa pun alasan persepsi umum adalah negatif. Mengapakah perlu najib dan zaki mengheret begitu ramai hakim kakancah persepsi yang tak baik itu, kalau pun hendak memaklumkan kemajuan yang dicapai oleh badan kehakiman. Sabenarnya ada tujuan tersembunyi. Ramai hakim yang taksetuju, tapi kena tarik hidung