25 Sep 2011

Kanak-kanak Maut Jatuh Dari Tingkat 5 Kuarters Polis Marang

Marang - Seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun maut selepas terjatuh dari tingkat lima kuarters Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Marang di sini semalam.

Gambar: Bangunan kuarters IPD Marang tempat Ahmad Safuan terjatuh dari tingkat 5.

Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Supritendan Ahmad Mazlan Yahaya berkata, mangsa, Ahmad Safuan Syafik Afandi yang mengalami sindrom down dan hiperaktif dipercayai terjatuh kira-kira pukul 7.45 pagi.

"Mangsa meninggal dunia di tempat kejadian selepas tangan dan kaki kirinya patah dan mengalami kecederaan parah di kepala.

"Sebelum kejadian, ada seorang anggota polis terserempak dengan mangsa di tingkat enam di kuarters berkenaan dan bertanya kepada mangsa, dia hendak ke mana, tetapi mangsa terus berlari ke tingkat bawah," katanya kepada pemberita. -kosmo

Budak maut jatuh 6 tingkat

MARANG: “Walaupun masih terkejut dengan apa yang berlaku, saya reda dengan pemergian arwah,” kata Koperal Shafik Afandi Ahmad, 44, bapa kepada seorang kanak-kanak berusia enam tahun yang maut selepas dipercayai terjatuh dari tingkat lima kuarters kediaman Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Marang, semalam.

Dalam kejadian jam 7.50 pagi, Ahmad Safuan Shafik Afandi (gambar) dipercayai terjatuh dari tingkat lima sebelum ditemui anggota polis wanita, Koperal Marina Jaafar, 37, yang dalam perjalanan menghantar anaknya ke rumah pengasuh yang tinggal di blok sama dengan mangsa.

Mangsa dipercayai meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di belakang kepala, patah tangan dan kaki kiri sebelum jenazahnya dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HNSZ), Kuala Terengganu untuk pemeriksaan lanjut.

Jelas Shafik Afandi yang bertugas di Bahagian Trafik dan Ketenteraman Awam IPD Marang, kejadian dipercayai berlaku jam 7.50 pagi selepas arwah kali terakhir dilihat berada di lif tingkat enam sebelum turun melalui tangga ke tingkat lima, 10 minit sebelum ditemui jatuh di tingkat bawah kuarters.

“Saya tidak pasti bagaimana kejadian berlaku. Ketika kejadian, isteri, Roslina Mohd Yusof, 44, memasak manakala tiga anak lain menonton televisyen sebelum isteri dikejutkan dengan kejadian yang menimpa arwah,” katanya ketika ditemui di Surau An Nur, IPD Marang, di sini, semalam.

Ketika ditanya sikap arwah di rumah, Shafik Afandi berkata, arwah tidak menunjukkan sikap pelik selain manja dan rapat dengan keluarga.

“Walaupun arwah anak istimewa yang menghidap Sindrom Down dan hyperaktif, dia tidak menyusahkan dan faham jika kita menyuruh dia melakukan sesuatu.

“Ketiadaannya pasti memberikan kesan mendalam terhadap kami sekeluarga,” katanya yang tiga tahun menetap di tingkat lapan kuarters berkenaan.

Sementara itu, Marina berkata, dia menyedari kejadian itu ketika mendukung anaknya berusia tiga tahun untuk dihantar ke rumah pengasuh yang tinggal di blok sama dengan mangsa.

“Ketika itu saya terdengar bunyi kuat dan menyangka ia sampah yang dibuang memandangkan tidak mendengar bunyi jeritan.

“Sebaik menjenguk ke dalam longkang, saya tergamam melihat seorang kanak-kanak berlumuran darah sebelum memaklumkan kejadian itu kepada seorang rakan berhampiran yang kebetulan menghidupkan enjin motosikal.

“Saya tidak pasti mangsa masih bernyawa atau tidak, cuma matanya ketika itu tertutup sebelum orang ramai mengangkat mangsa ke atas kerusi berhampiran,” katanya yang bertugas di Balai Polis Marang.

Ketua Polis Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya berkata, berdasarkan maklumat awal, mangsa ditemui di tingkat enam jam 7.40 pagi dan mungkin jatuh sama ada dari tingkat enam, lima atau empat yang mana siasatan lanjut mengenai kejadian ini akan dijalankan bagi mengetahui punca kejadian,” katanya. -hm



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Al fatihah
Takhziah buat keluarga
adik Safuan..
Buat En Shafik Afandi dan Puan Roslina,allah lebih menyanyangi Arwah.

Tanpa Nama berkata...

tuhan lebih sayangkan arwah cuba bayangkan kalau arwah mati di tembak lagi mengharukan....