25 Sep 2011

Berita Tidak Berintegriti, BERNAMA Didesak Tarik Balik Laporan

Guan Eng mahu Bernama tarik balik laporan, minta maaf

KUALA LUMPUR, 25 Sept ─ Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mahu Bernama menarik balik laporannya kelmarin mendakwa beliau telah mensabotaj Johor menerusi satu temu bual dengan Radio Australia baru-baru ini dan memohon maaf.

Lim (gambar) akan mengambil tindakan undang-undang jika agensi berita nasional itu enggan memohon maaf.

Dalam surat yang dihantar kepada Ketua Pengarang Bernama Datuk Yong Soo Heong hari ini, Setiausaha Akhbar Lim, Wong Kim Fei berkata ketika ditemu bual Lim tidak menyebut langsung nama Johor, sebaliknya hanya menyentuh isu perjanjian berkaitan pertukaran pencari suaka, cadangan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Pulau Pinang.

“Tidak bila-bila masa beliau ada menyebut satu patah perkataan pun mengenai Johor dan merujuk situasi di negeri-negeri lain di Malaysia ketika temu bual dengan Radio Australia.

“Dua pembantu yang mengiringi Lim, Jeffrey Chew dan Yap Soo Huey, hadir ketika temu bual, boleh mengesahkan fakta bahawa Lim tidak menyebut Johor langsung,” katanya.

Lim telah ditemu bual oleh Radio Australia pada 20 September oleh Cameron Wilson.

Wong menambah, laporan paslu dan pembohongan membawa kepada serangan buas pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli Umno termasuk Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Lim mahu mensabotaj Johor.

“Oleh kerana laporan anda berkenaan Lim dengan Radio Australia tidak benar, palsu dan penuh dengan pembohongan, Bernama harus menarik balik dan memohon maaf tanpa syarat kepada Lim dengan segera dan menyiarkan (kandungan surat) ini dalam Bernama, jika gagal Ketua Menteri Pulau Pinang akan mengambil tindakan perundangan ke atas Bernama,” katanya.

Katanya, Bernama pernah memohon kepada Lim yang juga Setiausaha Agung DAP pada 14 Mac 2008 ekoran satu laporan yang tidak benar.

Wong berkatan pihaknya berharap Bernama akan terus mempertahankan standard integriti kewartawanan yang profesional dan yang ada kebenaran.

Semalam, Lim menafikan laporan dikeluarkan oleh Bernama berhubung kenyataannya memburuk-burukkan Johor ketika temu ramah berkenaan.

“Ini kerana saya ada saksi iaitu dua pegawai yang turut bersama saya ketika ditemu ramah tempoh hari,” kata Lim.

Kelmarin, Muhyiddin berkata, Lim tidak sepatutnya memandang rendah dan mensabotaj negeri lain semata-mata untuk menarik pelabur asing ke negeri yang dipimpinnya.

Muhyiddin berkata tindakan Lim memburuk-burukkan Johor dengan menyatakan negeri berkenaan tidak sesuai untuk pelaburan akan memberikan gambaran yang tidak baik kepada Malaysia dan turut memberi kesan kepada negeri lain.

“Jangan memandang rendah, jangan sabotaj dengan perkataan-perkataan jahat, yang niatnya tidak baik untuk menyekat atau menghalang... ini memberi gambaran yang tidak baik kepada Malaysia. Ini (memburuk-burukkan Johor) satu tindakan yang tidak sepatutnya,” kata Muhyiddin yang juga bekas menteri besar Johor.

Kenyataan Muhyiddin turut disusuli dengan pandangan pelbagai pihak dari Johor mengecam Lim.

Lim didakwa berkata, Johor bukanlah negeri yang selamat kerana penuh dengan jenayah dan peluang untuk diculik sangat mudah berbanding Pulau Pinang.

Lim didakwa membuat kenyataan itu sebagai cubaan untuk mengalihkan pelaburan Australia di Johor ke Pulau Pinang.

Sebelum itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed dilaporkan mendakwa Lim telah memburukkan Johor di luar negara.

Mustapa dilapor berkata beliau dimaklumkan bahawa Lim ketika dalam satu majlis telah mempertikaikan keadaan keselamatan di Johor jika dibandingkan dengan Pulau Pinang dan kenyataan itu tidak mencerminkan perkara yang sebenar. -TMI

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Potong ayam kalau BERNAMA (Berita Najis Malaysia) sanggup tarik balik kenyataan dan mohon maaf.

Kalau najis tetap najis, mana mungkin sanggup untuk membersihkan diri daripada bergelumang dengannya. Soal integriti dan akauntabiliti tiada dalam kamus BERNAMA kerana mereka adalah kalangan yang celik mata tapi buta hati dan bercelaru minda.

Awan Network berkata...

media pun dipolitikkan

[Klik Sini]Oh Suamiku Kaki Lucah

Tanpa Nama berkata...

En lim Guan Eng saman saja, jangan nk tangguh-tangguh lagi. Berita dari media milik kerajaan hanya nak memburuk-buruk PR saja sekarang ni kerana PRU 13 sudah hampir,tengok isu mat sabu, tak ada pun mat sabu sebut perkataan komunis tapi lihat lah berapa ramai pecacai buat laporan polis. Saman terus jangan bagi peluang kepada pecacai2 ni.

Tanpa Nama berkata...

Kalau BN selama ini memandang rendah, sabotaj dengan perkataan jahat, yang niatnya tidak baik untuk menyekat atau menghalang... ini memberi gambaran yang tidak baik kepada Malaysia. Ini memburukkan kerajaan pakatan terutama Kelantan satu tindakan yang tidak sepatutnya. Apakah BN tak sedar perbuatannya selama ini terhadap kerajaan pembangkang. Bila kena batang hidung sendiri baharu terasa sakitnya. Sedarlah perbuatan jahat diri sendiri terhadap orang lain.