21 Ogo 2011

Pegawai SKMM Sudahlah Aju Soalan Bodoh, Berlagak Samseng Pula

Soal siasat SKMM: Jurugambar Suara Keadilan diaju soalan ‘bodoh’

KUALA LUMPUR: Yuisriah Yusof (gambar), Ketua Jurugambar Suara Keadilan – sebuah akhbar rasmi KEADILAN, berdepan pelbagai soalan tidak munasabah dan ‘bodoh’ sepanjang Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil keterangannya.

“Adakah patut SKMM tanya: Adakah kamu yang muat naik gambar dalam portal Malaysian Insider? Adakah gambar itu diubah suai?

“Saya jawab, kerja saya hanya tangkap gambar, tidak tahu nak adobe (ubah suai),” katanya yang tidak mahir menggunakan photoshop, malah komputernya juga tidak ada perisian itu.

Beliau ditanya kira-kira lapan soalan ketika memberi keterangan di pejabat SKMM di sini, petang ini ditemani peguam dari Lawyer For Liberty (LFL), Fadiah Nadwa Fikri.

Yuisriah atau lebih mesra dipanggil Kak Yuis dipanggil SKMM kerana membantu siasatan berhubung gambar kecederaan pengawal peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Fayyadh Afiq Albakqry.


Pada Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu, Fayyadh cedera teruk di muka dan hancur tulang pipi selepas terkena kanistes gas pemedih mata di laluan bawah KL Sentral.

Lima plat besi terpaksa dimasukkan di tulang pipi Fayyadh manakala Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad yang turut berada di lokasi sama, pula cedera di kepala hingga menerima enam jahitan.

Gambar kecederaan Fayyadh yang berlumuran darah dan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang cedera, sempat dirakam Yuisriah yang membuat liputan di kawasan itu sebelum tersebar luas di internet.

Ketika ditemui di lobi pejabat itu, Fadiah menyatakan kekecewaannya dengan gelagat pegawai penyiasat SKMM kerana mengugutnya keluar dari bilik siasatan sedangkan beliau ada tanggungjawap terhadap anak guamnya.

“Apabila saya masuk ke dalam, sua pegawai itu menjerit, suruh keluar. Mereka ugut mahu panggil polis tapi bila saya tanya nama, mereka cuma kata – jangan bercakap soal undang-undang.

“Ini melanggar undang-undang dan mengancam saya selaku peguam. Saya kecewa kerana tidak menghormati saya sebagai peguam,” katanya. -KD


‘MCMC officers behaved like thugs’

LFL lawyer is outraged over MCMC's insinuation that it is above the law.

PETALING JAYA: The Malaysian Communication and Multimedia Commission (MCMC) today questioned a journalist over a picture she had taken during the Bersih 2.0 rally.

But according to Lawyers For Liberty (LFL) coordinator, Fadiah Nadwa Fikri (pic), the officials had behaved like thugs in their intimidation and harassment of both her and her client.

Fadiah had accompanied her client, Yusriah Yusof, a photographer with opposition mouthpiece Suara Keadilan, to the MCMC headquarters earlier this afternoon.

Yusriah was being questioned over her picture of Anwar Ibrahim’s bodyguard, Fayyadh Afiq Albakqry, taken after he was hit in the face with a tear gas canister while shielding Anwar.

The picture of his bloodied face were among the many circulated online in the aftermath of the rally as evidence of police brutality.

When the investigating officer (IO) met them at the entrance, Fadiah introduced herself and said that she was accompanying her client into the investigation room. The IO denied her entry and an argument ensued.

“He said that lawyers were not allowed to be present during the questioning,” she told FMT. “I told him that under the Federal Constitution my client had the right to have her lawyer present and asked him what his basis was in disallowing that right.”

“I even asked him why she was being questioned and whether there was a report made against her. The IO said of course there is a report but he wasn’t going to divulge it to me.”

When Fadiah pointed out that even the police released reports to lawyers, the IO apparently shot back, “That is the police, we are MCMC.”

Shouting match

He, however, eventually reluctantly allowed Fadiah into the investigation room but then told her that he wanted to take her statement too.

“I refused and told him that I am merely accompanying my client and I’m not the party under investigation,” she said. “We continued arguing until he shouted ‘you’re a Malay, right? you’re a Muslim, right?… stop asking questions!’”

“I told him not to bring religion into this and to respect the law. He shouted back that if I wanted to talk about the law then I should go to the court because this was his office and he didn’t want to talk about it.”

Before a stunned Fadiah could respond, two more officers entered the room and shouted to her to leave. While she argued with them, the IO began taking Yusriah’s statement, disregarding the photographer’s obvious distress.

“I turned my back on the two and focus on my client,” Fadiah said. “These men were in the baju Melayu complete with the sampin and they were behaving like thugs. They were talking like the law didn’t apply to them.”

“I am shocked by MCMC’s arrogance and ignorance. Even when they called my client in for questioning they never sent her an official notice. Just a casual phone call.”

The two officers threatened to lodge a police report against her, but when she she asked for their names in return, they replied that she had no right to know as she was in their office.

Fadiah added that the line of questioning was to determine the authenticity of the picture and if copies had been distributed to other publications.

“It was obvious that they want to send out a warning that the public and journalists who take and distribute such pictures will be hauled in for quesitioning,” she said.

“It is pure harassment of journalists, particularly my client because they couldn’t even tell her the basis of the investigation or what law she had breached.”

Yusriah is the first journalist to be questioned over this picture. The Suara Keadilan editor is expected to be called in next as are the other media that have published the image. -FMT


Ulasan GB

Semakin hari semakin banyak kisah pegawai-pegawai dari agensi-agensi penguatkuasa undang-undang samada polis, SPRM dan kini SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia) berlagak samseng dan merasakan dia paling berkuasa di dalam negara ini.

Keganasan mereka yang tahapnya binatang sudah tidak terbendung lagi semenjak akhir-akhir ini.

Ini adalah akibat dari sistem pemerintahan yang bobrok dan kacau bilau - dan ia perlu dihentikan sesegera mungkin sebelum rakyat menjadi mangsa kerakusan pihak yang terlibat.

Saya ingin ulangi, jika PR memerintah, mereka ini tidak akan dilepaskan lagi... ke lubang cacing kita akan cari!



9 ulasan:

BZ berkata...

Bila pemimpinx yang bodoh dan tak ada
maruah dilantik jadi pemimpin maka
kebodohan mereka merebak ke bawah
jabatan terutama hakimx, polisx
yang terbaru tentera kini SKMM.
Jahanamnya NEGARAKU kian HAMPIR
andai merekax ini tidak disingkirkan.

Awanama berkata...

btl makin lama makin sombong polis2 dan agensi berkanun nie...dah terlalu melampau..baru2 nie sy bt laporan polis di balai polis pasal kecurian ic sy..pastue dtg sorg polis bawahan dok citer yg dia baru lps saman org..kmudian org yg kene saman tue kol balai polis tnya atas kesalahan ape dia disaman,seksyen bape...tp polis muda bawahan tue ngan sombong jer sembang ngan kwn2 dia kata ingat aku takut?mak aih sombong ngan bangang gile polis nie bcakap..mcm ko bgs sgt duk dlm tue,bangga sgt pkai uniform tue smpai ko nk bt ape2 pn blh??baru jd polis bawahan dah ckp mcm bgs sgt..ko xtau ker org dah ckup menyampah tgk uniform yg ko pkai tue?ko xtau ke yg pdrm nie rakyat duk perhatikn jer gelagat korg...smpaikn jenayah2 kebanyakan polis sndiri yg terlibat..meluat gile babi aku tgk polis muda tue!!

P011 Pendang berkata...

dah pencen tua nak mampuih baru nak insaf!! apa punya jenis manusia ntah!? baik pasukan keselamatan dan tah apa2 lagi ntah semua sama.. gila nak tunjuk kuasa.. dah laa makan gaji hasil titik peluh rakyat, lepas tu nak pijak rakyat!

nama sedap!! suruhanjaya! tapi jadi budak suruhan!! apa punya turrr daaa.

zairil berkata...

Can somebody remind them that their salary earned is people's money....tax payer's money. Hell. If they don't like the job...QUIT!

Aku tak halal duit aku bayar orang-orang ni!

Shame on Melayu! Where is your adab? Tell that menteri dahi terang to HELL with his campaign - Implement the campaign to the government department first!!!

Ceh...berani dengan orang perempuan jer!!! Banyak besar they all punya jawatan? Dasar Pencacai!!!!!

Unknown berkata...

tu la kecik2 dulu taknak belajar pandai-pandai....tu yang dah besar jadi bodoh tambah mangkuk ayun..

Entri Menarik Di Sini:
1)Download Fast Five BDRip English Hardsub MKV
2)Octove.com Bagi Hadiah Iphone 4
3)Boboi Boy Download

Awanama berkata...

BERSATULAH KITA RAKYAT MALAYSIA MEMANGKAH PKR DALAM PILIHAN RAYA UMUM AKAN DATANG, JANGAN BIARKAN NEGARA KITA DIPIMPIN OLEH MEREKA YANG BODOH. PENGUNDI HANTU JUGA DIJEMPUT MENYOKONG PRK.

Awanama berkata...

apa nak jadi dengan negaraku,orang kerajaan sendiri dah macam setan,pemimpim pembunuh,menteri kaki rasuah,askar dan polis malas nak cerita semuanya lagi teruk dari binatang......tolong hentikan semua ini....

Awanama berkata...

skmm memang bangang

kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk berkata...

Laaa skmm kompom bodoh