10 Jul 2011

Marina Mahathir Sertai Himpunan Bersih Semalam

Beberapa hari sebelum Himpunan Bersih yang berlansung semalam, blog ini ada menyiarkan kecaman Marina Mahathir yang menyatakan tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa adalah sama seperti yang digunakan oleh diktator dunia ketiga.

"Hanya mereka yang takut akan mengambil jalan keluar dengan perkara-perkara itu ... dan kita berkelakuan seperti negara dunia ketiga atau kurang," katanya pada sidang akhbar yang penuh sesak ketika itu sambil diapit oleh beberapa wakil dari Bersih.

Pemimpin pembangkang dan beberapa orang telah ditahan untuk disoal siasat kerana menyokong Bersih yang berhimpun untuk menuntut reformasi pilihan raya. Beliau berkata tangkapan besar-besaran adalah satu daripada tindakan paling keras dalam sejarah politik negara.

Marina berkata tindakan keras kerajaan tidak mencerminkan usaha-usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju.

"Kami sebuah negara membangun, kita perlu bertindak sepertinya dan bangkit di atas (semua ini) dan yakin dengan rakyat," katanya.

Marina juga mengutuk serangan peribadi ke atas Pengerusi Bersih S Ambiga, yang dipujinya kerana mempunyai rekod yang cemerlang dalam memperjuangkan hak asasi manusia.

"Serangan peribadi adalah tidak wajar. Mereka sepatutnya menggunakan hujah-hujah yang lebih baik untuk menyelesaikan isu itu dan tidak mengambil jalan keluar dengan serangan peribadi," katanya.

Semalam, Marina ditemui di perhimpunan Bersih. Tahniah dan syabas!




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

what happen to her? x kene marah dgn Papa ke?

Tanpa Nama berkata...

kita perlu melihat sesuatu itu dari 'apa isunya'. mungkin dalam lain2 hal marina berlainan pendapat dengan kebanyakan kita.

tetapi dalam hal menuntut kebersihan dan keadilan di dlm proses pilihanraya di malaysia, marina sependapat dengan kita...jadi kita harus beri pujian kpd marina. semoga marina boleh berdiri sebaris dgn kita di dlm lain2 hal yg penting kepada agama, rakyat dan negara di masa akan datang.

I DON'T RECOGNISE YOU ANYMORE GIRL...ALAS...YOU HAVE GROWN UP. TAHNIAH.