20 Jul 2011

Labuh Muka Pak Him, Cadangan Anugerah Ditolak

Impak terlepas pandang, anugerah hanya cadangan'

UiTM belum membuat sebarang keputusan berhubung cadangan presiden PERKASA supaya Anugerah Ibrahim Ali diberikan kepada pelajar universiti itu yang membuktikan komitmen dan sumbangan mereka dalam memartabatkan bangsa Melayu.

Menurut naib canselornya, Datuk Profesor Sahol Hamid Abu Bakar UiTM tidak memilih nama ataupun membuat sebarang cadangan anugerah berkenaan.

“Anugerah dicadangkan oleh Datuk Ibrahim Ali sendiri tetapi sebelum (sesuatu) anugerah boleh diberi, ia perlu dibawa ke Senat dan Lembaga. Saya hanya minta membawanya untuk diputuskan.

“(Jika) setuju baru bawa untuk endorsement Lembaga. Proses bukan mudah dan mengambil masa (yang lama),” kata Sahol Hamid dalam laman Facebooknya.

Menurut beliau senat UiTM adalah badan yang kuat dan berkecuali dan mereka yang bakal menentukan sebelum sesuatu anugerah boleh diberikan,

“Di senat ada 60 orang professor, dekan-dekan dan rektor-rektor kampus. Masing-masing bertindak secara individu. Tidak boleh lobi. (Ia) satu badan yang kuat dan independent di UiTM,” katanya.

Menurut naib canselor itu, isu itu berlaku kerana Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (Impak) UiTM terlepas pandang dan membuat hebahan mengenainya di laman web mereka.

“UiTM prihatin tentang keadaan semasa dan tidak akan terima Anugerah tersebut tanpa kelulusan Senat dan Lembaga Pengarah. Dengan penjelasan ini, saya berharap isu ini tidak akan dibesarkan lagi,” kata Sahol Hamid.

Isnin lalu, Impak pada laman webnya membuka pencalonan bagi Anugerah Ibrahim Ali kepada pelajar universiti itu yang membuktikan komitmen dan sumbangan mereka dalam memartabatkan bangsa Melayu.

Anugerah itu menawarkan RM5,000 yang ditaja oleh presiden PERKASA itu sendiri .

Selain mesti mempunyai prisip yang jelas dan konsisten, pelajar UiTM yang layak memohon juga mesti mematuhi empat kriteria.

Antaranya membantu merangsang pelajar bagi mengikuti program dan aktiviti berkaitan dengan peningkatan maruah dan martabat bangsa pelajar.

Kriteria lain adalah:

• Menjadi pemimpin persatuan yang berdaftar dengan Bahagian Hal Ehwal Pelajar & Alumni seperti persatuan kebudayaan, kesenian Melayu atau persatuan kebangsaan lain yang dianggap cemerlang dan berkesan di dalam atau di luar kampus
• Menjadi pemimpin atau jawatankuasa yang memperjuangkan bangsa dan budaya di luar kampus seperti GPMS, ABIM, PERKASA, GAPENA.
• Mendapat pengiktirafan dari badan-badan di luar UiTM

Bagaimanapun tindakan menamakan anugerah itu sempena nama pemimpin yang kontroversial itu menimbulkan rasa tidak senang hati di kalangan pelbagai pihak. -mk

BERITA SEBELUM INI




11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tok Him jangan putus asa, Tok Him boleh syorkan anugerah tersebut untuk diberikan kepada majlis sukan malaysia contohnya....anugerah acara lompat katak terjauh......

UMproNO berkata...

Aku setuju..buat anugerah lompat katak atau buat suara katak terlunak...hahahaha...

UiTM punya naib canslor terbangang, sepatutnya dari awal2 lagi tak payah nak layan katak ibrahim tu...malang sungguh pelajar2 UiTM dapat Naib censlor.

Tanpa Nama berkata...

x baik korang mengata Pak Him, mmg patut diberikan anugerah tu sbb kat msia ni rekod lompatan katak tertinggi mmg Pak Him yg pegang....apa parti Pak Him x penah lompat cuba citer,ceciter hahaha...

Tanpa Nama berkata...

ermmm..saya tak buleh nak komen ape dah le...lucu tengok komen2 sebelum ni...taip ni pun tengah gelak2 sampai keluar air mata..

Tanpa Nama berkata...

layak ke...lebih ramai orang yang lebih layak dari beliau...

waksab berkata...

Kesian Pak Him..x baik korang menuduh dia pelompat katak terbaik tau..dia tetap seorg insan yg suci dan syumul serta berani..buktinya masa BERSIH dia ikut kata Agong..duduk diam2 kat Tasik TT...

http://waksab.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

ha ah berendam kat tasik TT..almaklum ler...katakkk....

Tanpa Nama berkata...

kuang kuang kuang .... klakau

Tanpa Nama berkata...

aper lah korang nih mempersendekan anugerah bertaraf dunia nih....cuba lah blajo hormat skit.

dgn penuh hormatnya sy mencadangkan...anugerah ini diberikn kpd katak terbangang sekali di dunia.

memandangkan kategori ini tiada calon yg sesuai...ia patut diberikan kpd al_kataki sendiri secara tetap dan tanpa bertanding di atas sebab dialah maharaja dari segala kebangangan di negara ini.

Tanpa Nama berkata...

salam...

"UiTM punya naib canslor terbangang,"

"...malang sungguh pelajar2 UiTM dapat Naib censlor."

-UMproNO/JULY 20, 2011 4:16 PM....

"anda hebat sangat kah hingga mengatakan VC UiTM sedemikian rupa...sebenarnya anda hanyalah seorang yang tidak beretika....jikalau marah kan seseorang....jgn lah org yang tidak sepatutnya dipersalahkan....berfikirlah dahulu sebelum melontarkan kemarahan anda...seorang muslim tidak berkata begitu terhadap saudara muslimnya yang lain...sekian..renung2kan dan selamat beramal..
p/s: perkataan "canselor" itu salah ejaan nya..

mr.smith...

JAKA berkata...

bagus IMPAK terlepas pandang dan hebahkan cadangan katak ini.

biar dia rasa. org yg celupar ckp banyak tapi pengecut memang patut kerja bodoh dia ni terlepas awal dgn kuasa Allah.

biar dia malu sendiri dan tengok muka kat cermin.

kalau tk cukup hensem jgn ckp pasal perjuangan la katak ! golii den