26 Jul 2011

Alasan Najib Terlalu Lemah Halang Himpunan BERS✔H

Najib: Tugas k'jaan lindungi nyawa, harta benda rakyat

Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan bagi melindungi kepentingan dan harta benda masyarakat umum, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam blognya, www.1Malaysia.com.

Beliau berkata perhimpunan BERSIH 2.0 di ibu negara baru-baru ini telah menunjukkan rakyat menolak sebarang tindakan yang boleh menjejaskan keselamatan negara.

"Insiden terbaru di Kuala Lumpur baru-baru ini telah menyagikan kita dengan ujian penting.

"Keputusan kita sebagai kerajaan adalah untuk melindungi kepentingan dan harta benda masyarakat umum yang bergantung mata pencarian mereka di Kuala Lumpur," katanya.

Najib berkata dengan membenarkan satu kumpulan mengadakan demonstrasi, maka ia akan memberi peluang kepada pihak lain menggunakan kaedah sama untuk menimbulkan peristiwa menggemparkan atau isu kontroversi yang mendapat perhatian awam.

"Tanpa menghiraukan janji-janji untuk demonstrasi aman, ia hanya mengambil sebilangan kecil kumpulan yang terlampu ghairah untuk mencetuskan keadaan bertambah buruk dengan menyerang penonton tidak berdosa atau merosakkan harta benda.

"Adakah berbaloi untuk kita mengambil risiko? Oleh itu, sebagai Perdana Menteri, ia menjadi tanggungjawab saya untuk melindungi segera kepentingan masyarakat umum berbanding kepentingan sekumpulan kecil penentang," katanya.

Najib berkata baru-baru ini Malaysia menduduki ranking ke-19 negara paling selamat dalam dunia dan pertama di Asia Tenggara.

"Selama beberapa dekad kita telah membina sebuah negara berbagai budaya dan etnik atas dasar toleransi bersama dan saling menghormati," katanya.

Katanya pengalaman peribadinya semasa insiden 13 Mei, 1969 telah membentuk pemahanannya mengenai kepimpinan apabila beliau melihat ayahnya, Allahyarham Tun Abdul Razak, ketika itu menjadi Perdana Menteri, menangani krisis tersebut.

"Sebagai pengarah Majlis Gerakan Negara (MAGERAN), Allahyarham mempunyai kuasa Kabinet dan Parlimen dalam tangannya.

"Ayah saya takut dengan kuasa mutlak dan tidak boleh menunggu untuk hari yang beliau boleh menyerahkan kuasa kepada rakyat menerusi Parlimen dan memulihkan demokrasi berparlimen," katanya.

Ketika Malaysia melalui transformasi secara besar-besaran, Najib mengesa rakyat supaya tidak tunduk kepada gesaan bagi tindakan yang hanya memenuhi kepentingan segelintir untuk memecahbelahkan negara.

"Biar kita tidak tunduk kepada cita rasa mereka yang menuntut balasan yang hanya akan mengakibatkan semangat muhibah dan kerja keras yang dibina sejak sekian lama lenyap begitu sahaja.

"Biar kita semua bersama-sama menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara harmoni," katanya. - Bernama

Ulasan GB

Rakyat ingin menyuarakan kepda Najib, PM Malaysia bahawa usah berdalih dan menggunakan alasan keselamatan kerana rata-rata peserta perhimpunan yang hadir tidak berhajat untuk merosakkan apa saja harta benda, atau menyerang sesiapa saja atau menimbulkan sebarang kekacauan.

Yang NYATA, yang merosakkan harta benda, yang menyerang orang awam dan yang menimbulkan kekacauan ialah pihak polis sendiri sehingga ramai yang tercedera dan ada yang mati lantarannya.

Tembakan gas pemedih mata secara rambang merupakan bukti kukoh bahawa merekalah yang melakukan kesemua yang dimaksudkan itu.

Apa yang dilakukan oleh pihak polis hanyalah untuk "menyelamatkan" kerajaan UMNO BN bukan untuk menyelamatkan rakyat atau harta benda.

BUKTIKAN jika ada peserta-peserta BERSIH yang datang membuat kekacauan atau ada apa-apa harta benda orang awam atau harta negara yang rosak disebabkan oleh perlakuan peserta-peserta BERSIH. Hampir tidak ada.

Loceng telah berbunyi bebberapa kali, bahawa rakyat tidak lagi boleh diperbodohkan dengan alasan-alasan superficial sedemikian rupa dan masa telah tiba untuk BN bergerak pergi.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hospital pun najib tembak, nanti guna kapal selam pula tembak rakyat?

Tanpa Nama berkata...

teruskan BERSIH 3 kami pemuda Malaysia sokong, buat hari jumaat pula, lepas solat jumaat, baru polis tak mampu sekat

Tanpa Nama berkata...

jom himpun BERSIH lagi, perhimpunan baru-baru ni hanya pemanas badan

Tanpa Nama berkata...

sokong penuh bersih 3.0 barua punya SPR

Tanpa Nama berkata...

Sampai bila hang nak kelentong?