10 Jun 2011

Syukur, Bernikah Juga Mereka Akhirnya..

Akhirnya kasih bertaut

KANGAR: “Jika sudah jodoh tidak akan ke mana...saya bersyukur apabila semua (kemelut) sudah selesai dan tidak mahu lagi perbalahan antara keluarga saya dengan keluarga isteri berpanjangan.”

Begitu kata jurujual kereta, Rohaizat Abdullah Sani, 37, yang pernikahannya dibatalkan pada saat akhir pada Ahad lalu, akhirnya selamat diijab kabul dengan isterinya, Yuni Amira Jab, 20, di Masjid Simpang Empat, dekat sini, malam kelmarin.

Majlis pernikahan Rohaizat dan Yuni Amira disempurnakan Penolong Pendaftar Nikah, Salim Shari, dengan dihadiri keluarga terdekat, kira-kira jam 9.45 malam. Seorang abang Yuni Amira dikenali sebagai Jusri, 42, bertindak sebagai wali.

Persetujuan pernikahan pasangan itu tercapai apabila baki bayaran wang hantaran berjumlah RM4,000 akan dijelaskan secara ansuran dalam tempoh enam bulan oleh Rohaizat.

Rohaizat berkata, dia bersyukur apabila majlis pernikahannya berjalan lancar walaupun sebelum ini berdepan dengan masalah dan akan berusaha membimbing Yuni Amira menjadi isteri yang baik. Menurutnya, susulan pernikahan tu, dia dan keluarga akan mengadakan majlis kenduri di kampung halamannya di Perak dalam tempoh terdekat.

“Sebenarnya saya mengalami masalah kewangan dan pada waktu sama pengantin perempuan mendesak perkahwinan kami disegerakan menyebabkan saya gagal mengumpul wang secukupnya untuk menjelaskan bayaran wang hantaran seperti ditetapkan.

“Masalah itu menyebabkan saya menjadi buntu bagi mencari wang dalam tempoh singkat sehingga timbul salah faham menyebabkan keadaan menjadi kusut, tapi kini saya boleh menarik nafas lega apabila perkara ini sudah diselesaikan dengan baik.

“Justeru, saya akan menarik semula laporan polis berhubung pembatalan akad nikah yang dibuat di Balai Polis Kangar dan berharap keluarga isteri juga berbuat demikian terhadap laporan polis mereka,” katanya ketika ditemui Harian Metro selepas majlis akad nikah itu,.

Turut hadir, ibu Rohaizat, Mariam Mohamed, 63.

Difahamkan, Rohaizat memandu kereta untuk mengambil Yuni Amira bersama ibu mentuanya di Kampung Kepala 10, Sungai Baru, untuk hadir ke majlis akad nikah itu.

Sementara itu, sebelum diijab kabulkan, Salim turut bertanya mengenai wang hantaran RM4,000 daripada RM7,662 yang ditetapkan pihak perempuan.

Bagaimanapun, Rohaizat memberi jaminan akan menjelaskan baki bayaran wang hantaran dalam tempoh enam bulan dan ia dipersetujui pihak keluarga pengantin perempuan.

Dia turut menjelaskan membelanjakan lebih RM1,400 untuk membeli barangan kemas termasuk cincin dan gelang tangan untuk isterinya bagi majlis pernikahan itu.

Pengantin lelaki menyediakan lima dulang hantaran, termasuk cincin, kain telekung, al-Quran, sejadah, buah-buahan dan kek.

Muka depan Harian Metro pada Isnin lalu, melaporkan kekecewaan Rohaizat apabila menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada Yuni Amira yang mahu majlis akad nikah dibatalkan kira-kira 11 jam sebelum dilangsungkan berikutan keengganan seorang abangnya menjadi wali.

Berikutan itu, dia membuat laporan polis dan bercadang memfailkan saman terhadap keluarga pengantin perempuan kerana didakwa memalu dan mencemarkan maruah keluarganya, manakala keluarga pengantin perempuan tetap meneruskan majlis kenduri perkahwinan.

Bagaimanapun, sehari selepas laporan didedahkan di akhbar, pihak keluarga pengantin perempuan bersetuju supaya pernikahan pasangan itu segera dilangsungkan.

Sementara itu, Yuni Amira ketika ditemui enggan mengulas lanjut tetapi berterima kasih kepada seorang abangnya yang bersetuju mewalikan pernikahannya.

“Saya amat menyayangi Rohaizat dan tidak menghadapi sebarang masalah dengannya. Sebelum ini, saya menyerahkan kepada keluarga untuk menentukan masa depan saya,” katanya. -HM

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kahwin kerana sunnah nabi ke atau kahwin untukjual anak!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

macam UMNO guna segala media yang ada nak pecahkan PAS, PKR dan DAP, tapi alhamdulillah usaha gagal, malahan UMNO yang berpecah sebab tu tak berani nak buat PEMILIHAN UMNO, terpaksa tangguh.