3 Jun 2011

[Bergambar] Pengundian Memilih Barisan Kepimpinan Telah Bermula

Perwakilan PAS mula undi, diramal saji barisan kanan kuat

ANALISIS, 3 Jun — Sejurus selepas menyampaikan ucapan dasar Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan berlainan jurusan antara kepimpinan ulama dengan kepimpinan profesional tidak bermakna PAS dikatakan sudah berpecah. Menurut presiden PAS itu, pertembungan antara kumpulan ulama atau profesional bukan perkara baru dalam parti.

“Istilah ulama dan profesional bukan benda baru. PAS menganggap kepimpinan ulama dan profesional sebagi satu kolektif.

“Islam itu luas. Bukan hanya melibatkan agama semata-mata tetapi turut termasuk cara hidup dan bidang jurusan yang diambil pemimpin,” katanya kira-kira empat jam menjelang proses pengundian sempena Muktamar Tahunan Ke-57.

Proses pengundian yang disertai sekitar 1,000 perwakilan bermula sekitar 4 petang ini dengan keseluruhan tumpuan adalah ke atas jawatan timbalan presiden dan naib presiden.

Kira-kira sejam sebelum pengundian, seorang pemimpin pusat parti memberitahu The Malaysian Insider bahawa perwakilan akan menghantar pemimpin yang kuat ke peringkat timbalan presiden dan naib presiden dengan personaliti bercampur-campur di peringkat jawatankuasa kerja pusat.

Hadi juga berkata, istilah ulama dan profesional sebenarnya lebih kurang sama, yang berbeza hanya latar belakang jurusan mereka.

“Dulu kita pernah ada Datuk Asri (Muda) sebagai Menteri Besar Kelantan. Beliau juga merupakan seorang ilmuan,” katanya yang mempertahankan isu ini tidak sesekali memecahbelahkan PAS.

Nasharudin Mat Isa yang menjadi timbalan kepada Hadi sejak 2005 berhadapan dengan cabaran Mohamad Sabu dan Datuk Tuan Ibrahim Tun Man.

Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub juga mempertahankan kerusi naib presiden masing-masing tetapi berhadapan dengan cabaran daripada Datuk Paduka Husam Musa, Datuk Mohd Amar Abdullah, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan Idris Ahmad.

Beberapa hari lalu, seorang pemimpin kanan yang bertanding menegaskan, sekiranya PAS mahu lebih kuat, maka jawatan nombor dua parti Islam itu perlu diberi kepada individu yang berani dan lantang bersuara.

“PAS memerlukan kuda hitam, kita perlukan penggempur yang berani dan lantang bersuara selain boleh membantu presiden.

“Dan, dalam pertandingan kali ini hanya Mat Sabu sahaja yang boleh membantu memperkuatkan PAS, kita sudah tidak boleh bergantung pada imej sahaja... kita perlu lakukan perubahan dan perlu pemimpin yang berani,” katanya.

Ditanya sama ada Mohamad berpeluang untuk menang selepas mencuba buat kali pertama dua tahun lalu, pemimpin itu berkata: “Kalau kita lihat undi golongan ulama akan pergi kepada Tuan Ibrahim atau mungkin akan berpecah dengan Nasharudin tapi undi golongan profesional akan kekal bersama Mat Sabu.”

“Ketiga-tiga ini saya akui memang banyak perbezaan dan kalau hendak dibandingkan dengan Mat Sabu, beliau jauh mengatasi calon-calon lain.

“Mungkin dari segi personaliti Mat Sabu ini tidak setanding Nasharudin dan Tuan Ibrahim sebab beliau ini agak selekeh, tapi Mat Sabu ini popular dan ramai orang termasuk bukan Melayu menyukainya,” katanya.

Pada pemilihan kali ini, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengekalkan jawatan presiden yang disandang sejak 2002.

Sejak pemilihan 2005 sehingga 2009, jawatan timbalan presiden menyaksikan pertandingan. Pada 2005, Nasharudin menewaskan Allahyarham Datuk Hassan Shukri diikuti pada 2007 mengalahkan Datuk Harun Taib.

Pada 2009, Nasharudin menempuh pertarungan sengit apabila berhadapan dengan dua pemimpin yang dikatakan ‘cukup ampuh’ dalam PAS iaitu Mohamad dan Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa.

Sementara itu, penganalisis politik Prof Dr A Aziz Bari berkata, PAS akan menjadi lebih kuat dan kukuh sekiranya Mohamad dipilih untuk jawatan nombor dua itu dan pada masa sama dapat membantu Hadi.

Ini kerana jelas beliau, Mohamad adalah seorang pemimpin yang paling layak untuk memegang jawatan itu buat masa sekarang selain telah membuktikan kemampuan diri.

Justeru kata Aziz, fokus utama perwakilan yang akan memilih barisan kepimpinan PAS pada hujung minggu harus melihat lebih jauh ke hadapan iaitu kesan daripada keputusan yang bakal mereka buat.

Aziz sebelum ini pernah mengatakan kepimpinan PAS perlu berubah terutama Hadi yang kini dilihat sebagai liabiliti kepada komponen Pakatan Rakyat itu.

Justeru tegas beliau, untuk memastikan cita-cita Pakatan Rakyat menawan Putrajaya PAS perlu meletakkan Mohamad sebagai timbalan presiden selain memilih Husam untuk jawatan nombor tiga parti itu.

“Selain itu Mahfuz dan Salahuddin perlu kekal sebagai naib presiden kerana mereka telah menunjukkan prestasi amat cemerlang, baik sebagai naib presiden atau sebagai ahli Parlimen.

Pada pemilihan kali ini seramai 983 perwakilan akan memilih barisan kepimpinan PAS pusat manakala 750 perwakilan untuk sayap-sayap parti Islam itu.

Pengarah Eksekutif dari Merdeka Center Ibrahim Suffian yang ditanya perkembangan terakhir menjelang pengundian berkata, “bagi PAS, pemilihan kali ini merupakan penentu kepada kedudukan parti itu dalam arena poliitik negara ini.”

Mengambil kira perkembangan keputusan kedua-dua sayap Pemuda dan Muslimat PAS semalam, kata beliau, keputusan pusat sedikit sebanyak akan ada kesan.

Muslimat memperlukan penyertaan golongan profesional manakala Pemuda PAS pula masih dikuasai kumpulan konservatif dan berlatarbelakangkan agama.

“PAS sebenarnya memerlukan barisan kepimpinan yang berani dalam mengetengahkan isu-isu Melayu, untuk berdepan dengan Umno yang kelihatan menonjol,” kata Ibrahim yang berharap perwakilan akan mengambil kira senario politik semasa negara ini.

“Kini PAS dan Pakatan Rakyat nampak lesu... jadi, PAS kena ada kepimpinan untuk mengisi ruang ini,” katanya yang turut mengakui siapa antara tiga calon timbalan presiden yang dapat memenuhi keperluan itu masih tidak jelas.

Dalam ucapan dasar pagi tadi, Hadi menekankan bahawa ahli-ahli PAS perlu mengambil tindakan “membersihkan politik” negara ini daripada perilaku dan gejala politik jijik fitnah dan perkauman sempit dibawa Umno-BN, dan komponen Pakatan Rakyat (PR) itu perlu memainkan peranan utama ke arah itu.

“Marilah kita memurni dan membersihkan siyasah atau politik sebagai satu bidang dan juzu penting dalam kehidupan umat Islam khasnya, dan rakyat seluruh rakyat amnya, dengan membersihkan bidang politik dari perilaku dan gejala politik jijik, fitnah dan perkauman sempit yang diamalkan Umno-BN di waktu ini.

“PAS mesti mengambil peranan utama dalam menjayakan usaha murni ini untuk menamatkan fahaman dan amalan politik matlamat menghalalkan cara seolah-olah politik adalah bebas dari ketentuan dan bimbingan syariat Allah,” kata beliau.

Pengumuman rasmi keputusan rasmi dijangka diketahui awal pagi Ahad ini. -TMI


Abang Mat popular di kalangan perwakilan PAS

GOMBAK: Barangkali Mohamad Sabu merupakan calon Timbalan Presiden PAS yang paling popular di kalangan perwakilan Muktamar Tahunan PAS ke 57 di Taman Melewar di sini, pada kali ini.

Sebahagian besar mengambil kesempatan bersalam dan bergambar dengan tokoh popular PAS itu selepas majlis perasmian oleh Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang pagi tadi.

Dan bekas Naib Presiden dan kini Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat itu tidak menghampakan mereka dengan senyuman.

“Yang bersalam ini, semua tidak boleh mengundi,” katanya Mohamad sambil berseloroh.

“Saya harap abang Mat menang. Saya datang dari jauh nak tengok Abang Mat,” kata seorang pemuda berusia 30an di pintu masuk Pusat Tarbiyah PAS di Taman Melewar.

Rakannya menambah, ”Tidak syak lagi abang Mat yang popular. Macam tokoh Islam yang lain.” Sekali lagi Abang Mat tersenyum kali ini dengan lebih lebar.

Ketika ditanya peluangnya, Mohamad berkata, “Ada peluang yang baik. Begitulah kedudukan terakhir.”

Selepas itu beliau kelihatan bertemu dan bersalam dengan penyandang jawatan Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa. Dan ketika itu beberapa penyokong PAS mengambil gambar mereka berdua yang sedang beramah mesra.

Seorang lagi calon jawatan Timbalan Presiden ialah Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, yang ketika ini menjawat Naib Presiden parti.

Pengundian bagi pemilihan jawatan-jawatan dalam PAS sedang dijalankan ketika ini dan keputusannya akan diumumkan pagi esok. -FMT


Kredit Foto kepada Team IT











5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semoga yang menang jangan jadi barua UMNO, berhabisan menetang UMNO musuh dulu, kini dan selamanya?

Tanpa Nama berkata...

kalau nak perintah malaysia, PAS kena tumangkan UMNO, bukan bekerjasama

Tanpa Nama berkata...

Sokong penuh perwakilan pilih mat sabu, menang sebagai timbalan presiden PAS

Tanpa Nama berkata...

sokong Mat Sabu timbalan Presiden Pas.

pengundi PAS PRU 12 berkata...

saya suka mat sabu
saya suka husam
saya suka nizar

kalau 3 orang ni ditakdirkan jadi calon di DUN/Parlimen di tempat saya. insya allah saya akan pangkah atas nama dia.