5 Mei 2011

Fenomena "Kepala Air" Punca Tragedi Kanak-kanak Lemas Di Ulu Bendul

TRAGEDI: Pasukan penyelamat menjalankan operasi mencari Norshaza Alisa dan Norshaza Azira (atas dan bawah dalam gambar sisipan), yang kemudian ditemui maut, dan adik mereka, Norshaza Shakinah, yang masih hilang. Gambar ihsan BH

Kuala Pilah - Fenomena kepala air dipercayai menjadi punca tiga kanak-kanak perempuan dihanyutkan arus deras ketika mereka sedang mandi-manda di kawasan perkelahan Hutan Lipur Ulu Bendul dekat sini, petang kelmarin.


Dalam kejadian kira-kira 5 petang itu, Nur Syaza Alisa Said Ahmad, 5, dan dua adiknya, Nur Syaza Azira, 4 serta Nur Syaza Sakinah, 2, hanyut dibawa arus deras.
Bapa ketiga-tiga mangsa, Said Ahmad Ibrahim, 28, dan kenalan wanitanya, Alwani Abu Hassan, 20-an, berjaya diselamatkan oleh orang ramai yang berada di lokasi kejadian.

Fenomena yang dianggap luar biasa itu berpunca akibat kewujudan takungan air di puncak Gunung Angsi semasa hujan lebat mengakibatkan kawasan perkelahan terkenal itu dikejutkan dengan arus deras.

Kejadian sama dikatakan pernah berlaku di kawasan rekreasi Lata Kijang, Jelebu, Januari lalu serta di kaki Gunung Berembun
berhampiran Jalan Pantai, Seremban, kelmarin.

Pada mulanya Said menegah anaknya mandi di situ kerana cuaca mendung.

Bagaimanapun, kerana tidak mahu menghampakan hasrat anaknya yang bersungguh-sungguh, Said Ahmad Ibrahim, 28, akhirnya mengalah dan membawa anak kesayangannya itu untuk mandi di lokasi perkelahan berkenaan.

“Anak-anak saya beriya-iya hendak mandi di Ulu Bendul walaupun sudah ditegah kerana hari mulai mendung.

“Ketika sampai di sana, cuaca masih elok. Tidak lama kemudian, barulah hujan renyai-renyai. Saya ingatkan anak-anak saya supaya tidak mandi kerana hujan dan akan datang semula pada hari lain, tetapi mereka bertiga tetap mahu mandi.

“Untuk tidak mahu menghampakan mereka bertiga, saya bawa mereka mandi di bahagian tengah. Ketika itu saya pegang anak perempuan nombor dua dan bongsu. Manakala yang sulung, rakan wanita saya pegang,” katanya.

Menurutnya, ketika itu mereka tidak mengesyaki apa-apa sebelum tiba-tiba dengar deruan air kuat dari arah belakang lalu menghanyutkan mereka berlima.

Dalam keadaan tidak sedar, katanya, dia terlepas kedua-dua anak perempuannya kerana air sangat deras, selain kedua-dua belah kakinya terhantuk batu.


“Semasa kepala air datang ke arah kami, saya memang pegang kuat kedua-dua anak saya supaya tidak terlepas dari pelu­kan. Tetapi, air sangat laju dan menghanyutkan saya, anak-anak serta rakan wanita saya.

“Memang ketika itu, saya tidak dapat berfikir apa-apa dan anak-anak sudah hilang dari pandangan mata. Rakan wanita saya sempat berpaut kepada akar pokok dan berjaya diselamatkan pengunjung di situ. Manakala saya pula, tersangkut di akar-akar pokok diselamatkan oleh orang ramai,” katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Ampuan Najihah, di sini, semalam.

Said cedera di kedua-dua kakinya menganggap ini satu dugaan hidup, bagaimanapun dia bersyukur kerana dapat memenuhi permintaan terakhir arwah anaknya.

“Anak-anak saya sempat bergurau dengan atuknya sebelum pergi ke Ulu Bendul, walaupun sebelum ini tidak pernah berbuat demikian,” katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 petang kelmarin, Nur Syaza Alisa Said Ahmad, 5, dan dua adiknya, Nur Syaza Azira, 4, serta Nur Syaza Sakinah, 2, hanyut dibawa arus deras.

Manakala, Said dan kenalan wanitanya, Alwani Abu Hassan, 20-an, berjaya diselamatkan orang ramai yang berada di lokasi kejadian.

Mayat Nur Syaza Alisa dan Nur Syaza ditemui sekitar 500 meter dan 2.5 kilometer dari lokasi mereka dihanyutkan, sementara sehingga malam tadi, gerakan mencari Nur Syaza Sakinah masih diteruskan. -SH


Dua adik-beradik maut, seorang lagi hilang

KUALA PILAH (Negeri Sembilan): Tiga adik-beradik hilang sekelip mata dihanyutkan air deras akibat fenomena 'kepala air' di Sungai Ulu Bendul, dekat sini, kelmarin.

Kejadian itu berlaku sekitar 5 petang ketika Norshaza Alisa, lima tahun; Norshaza Azira, empat tahun; dan Norshaza Shakinah, dua tahun, mandi di sungai itu bersama bapa mereka, Syed Ahmad Ibrahim, 28 tahun, dan seorang rakannya, Cik Alwani Abu Hasan, 20-an tahun.

Mayat Nurshaza Alisa dan Nurshaza Azira ditemui awal pagi semalam, sementara usaha mencari Nurshaza Shakinah masih diteruskan.

Kelima-limanya tidak sempat naik ke tebing apabila air sungai dari kawasan Gunung Angsi tiba-tiba melimpah lalu menghanyutkan mereka.

Seorang saksi yang sedang menyertai program perkhemahan di situ, Encik Turiman Bostam, 40 tahun, berkata beliau nampak air sungai melimpah dengan deras dan terkejut apabila melihat beberapa orang terkapai-kapai di sungai itu.

Menurut beliau, seorang lelaki dan dua kanak-kanak kelihatan tenggelam timbul dan berpusing- pusing dalam limpahan air deras.

'Seorang wanita juga kelihatan hampir lemas. Mujur dia dekat dengan tempat saya berdiri dan tanpa membuang masa saya tarik rambutnya lalu membawanya ke tebing sungai. Lelaki dewasa itu pula diselamatkan orang lain.

'Namun, saya kesal kerana kanak-kanak itu tidak sempat diselamatkan dan hilang dibawa air deras,' kata Encik Turiman.

Lelaki dan wanita yang diselamatkan itu kemudian dikenal pasti Syed Ahmad dan Cik Alwani.

Syed Ahmad telah bercerai dengan ibu tiga anaknya itu, Cik Wan Azlela Wan Abdullah, 33 tahun, yang berada di Senawang, Seremban, ketika kejadian itu.

Beliau bergegas ke tempat kejadian selepas diberitahu tentangnya dan menangis tanpa henti serta pengsan beberapa kali.

Syed Ahmad dan Cik Alwani cedera ringan dan dikejarkan ke hospital.

'Kepala air' ialah permulaan atau penghabisan air bah. -BH




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

fenomena kepala batu pemimpin UMNO menyebabkan rakyat lemas harga minyak dan barang naik