24 Apr 2011

Integriti Polis Dipertikai Lagi, RPK Belum Bagi Kenyataan

Raja Petra belum beri kenyataan, peguam tikai motif polis

Raja Petra Kamarudin belum memberikan sebarang kenyataan kepada polis Malaysia di Bangkok ekoran pertikaian mengenai tujuan siasatan polis ke atas blogger kontroversial itu, kata peguamnya hari ini.

Malam tadi, polis mahu mendapatkan keterangannya di Kedutaan Malaysia di Bangkok.

“Tiada kenyataan diberikan kepada polis setakat malam tadi,” kata peguam Haris Ibrahim kepada The Malaysian Insider menerusi kenyataan SMS sebentar tadi.

Dalam pada itu, maklumat diperoleh dari portal Malaysia Today pagi ini menyebut polis mahu menyiasat Raja Petra berhubung aduan bahawa dia telah berbohong dalam temu bual disiarkan TV3 dua minggu lalu.

Oleh itu, entri ringkas Malaysia Today hari ini berkata wujud ‘kebuntuan’ dan peguam-peguamnya meminta polis yang mahu bertemu dengan Raja Petra menunjukkan salinan aduan dibuat ke atasnya.

“Nampaknya polis mahu mengambil keterangan Raja Petra di bawah Seksyen 203, satu jenayah membuat kenyataan palsu berhubung temu bual dengan TV3 di Perth, Australia.

“Satu laporan polis dibuat terhadap Raja Petra mendakwa dia berbohong dalam temu bual TV3,” kata tulisan itu. -TMI


Permintaan Bukit Aman untuk ambil keterangan RPK di Bangkok

KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar mengesahkan bahawa pengendali portal berita Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin (RPK) telah dipanggil memberi keterangan di Kedutaan Besar Malaysia di Bangkok, Thailand.

Khalid berkata keterangan itu diambil oleh pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) dari Bukit Aman yang ditugaskan untuk bertemu RPK di negara itu.

Beliau berkata keterangan itu diambil selepas satu laporan polis yang dibuat oleh Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mengenai pengakuan RPK bahawa beliau tidak pernah menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

“Kita yang meminta beliau untuk memberi keterangan dan beliau bersetuju untuk membantu pihak polis,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Walaubagaimanapun, Khalid berkata RPK tidak ditahan setelah memberi keterangan berkenaan.

“Tiada sebab untuk kita menahan beliau kerana beliau telah berikan kerjasama dalam memberi keterangan,” katanya. - Bernama


Ulasan GB

Mabuk kepala rakyat baca dua berita berbeza untuk hal yang sama.

GB nak tanya polis, kenapa kalau UMNO & PERKASA buat laporan polis pantas betul polis buat kerja dan jika laporan polis dibuat oleh Pakatan Rakyat, polis bertindak seperti pondan tua malah ada laporan polis terus tak siasat lansung?

1 ulasan:

Ismi Azraf berkata...

RPK kata tidak.
Polis kata ada keterangan.

Jalan mudah adalah beranggapan bahawa tidak ada keterangan PRK beri, kalau video ucapan pon diorang boleh diedit ikan sekadar tulisan dan kata2.

Wacana SiswaRakyat : Tolak Politik Jijik (Video)

FARISZ@AZ.Com