19 Mac 2011

Jumlah Mangsa Korban Dan Hilang Tsunami Jepun Cecah 18 Ribu Orang

Tokyo - Jumlah orang yang disahkan terkorban atau tercatat sebagai orang hilang oleh pihak Polis Nasional Jepang mencapai 18,000 hari ini, lapan hari setelah gempa dahsyat dan hentaman tsunami di negara berkenaan.

Gambar: DUA warga Jepun ini memeriksa senarai nama, alamat dan nombor telefon untuk dihubungi yang ditampal pada papan kenyataan di Dewan Majlis Perbandaran Natori sebagai usaha mencari ahli keluarga yang hilang dalam kejadian gempa bumi dan tsunami, baru-baru ini. - Foto Sairien Nafis

Ada kekhuwatiran angka jumlah korban jauh lebih tinggi dari bencana yang menyapu daerah permukiman yang luas sepanjang pantai Pasifik utara pulau Honshu itu.

Pihak Polis Nasional Jepun mengatakan, 7,197 orang telah sahkan terkorban dan 10,905 rasmi terdaftar sebagai hilang - jumlahnya 18,102 - hingga pukul 09.00 waktu tempatan hari Sabtu, sebagai akibat dari bencana 11 Mac itu.

Harapan untuk menemukan lebih banyak korban di tengah puing-puing telah berkurang di tengah musim dingin yang melanda timur laut Jepun, meliputi sebahagian besar wilayah bencana dengan salji pada awal minggu ini.

Mangsa korban telah melampaui angka korban gempa 7.2 SR yang melanda kota pelabuhan Jepun barat Kobe pada tahun 1995, yang menewaskan 6,434 orang. Gempa 11 Mac adalah bencana alam paling buruk Jepun saat ini sejak gempa bumi besar Kanto pada 1923, yang mengorbankan lebih dari 142 ribu orang.

Angka-angka terbaru polis untuk orang hilang itu tidak mencakupi laporan tempatan dari sepanjang pantai yang terkena tsunami terbesar yang sebahagian besar orang belum ditemui.

Tiada ulasan: