3 Feb 2011

[Video & Bergambar] Selepas Banjir, Queensland Dilanda Siklon Yasi

Belum pun reda selepas dilanda banjir, Queensland kali ini dihentam pula dengan siklon Yasi. Perdana Menteri Queensland, Anna Bligh berkata, mereka sedang berhadapan dengan bencana alam yang dikategorikan taufan peringkat kelima iaitu selepas banjir besar melanda di negeri itu.

Badai Yasi dilaporkan telah menerjang Queensland, Australia, Rabu (2/2). Badai kategori lima ini memporak-porandakan ratusan rumah warga dan pepohonan. Belum ada laporan korban jiwa akibatnya setakat ini.

Badai dengan kecepatan 300 kilometer per jam itu menusuk daratan hingga radius ratusan kilometer dari Pantai Timur Laut Australia. Sektor-sektor penting, seperti pertambangan, jalur kereta api, dan pelabuhan ditutup. Suara badai sangat dahsyat.

Dentumannya menyerupai suara kereta api. Konon, kekuatannya setara dengan badai katrina yang menghancurkan New Orleans, Amerika Serikat, 2005 silam.


Badai Yasi Landa Queensland

Pusat penempatan sementara penduduk di timur laut Australia kini semakin sesak, semalam berikutan ancaman taufan siklon Yasi dan terbesar dalam sejarah negara itu .

Tiupan angin kencang pertama melanda pesisir Queensland menyebabkan penduduk berpindah ke tempat yang lebih selamat iaitu beberapa jam sebelum Siklon Yasi melanda negara itu.

Jurutera turut mengeluarkan amaran kelajuan angin boleh mencapai sehingga 300 kilometer sejam, sekali gus akan menyebabkan kemusnahan harta benda yang teruk.

Perdana Menteri Queensland, Anna Bligh berkata, mereka sedang berhadapan dengan bencana alam yang dikategorikan taufan peringkat kelima iaitu selepas banjir besar melanda di negeri itu.

Seramai 400,000 penduduk tinggal di sekitar bandar pelancongan terkenal seperti di Cairns, Townsville dan Mackay yang menjadi laluan taufan Siklon Yasi tersebut.
























Tiada ulasan: