14 Feb 2011

Suruhanjaya Bebas Siasatan Teoh Sebenarnya Tidak Bebas

Pakar patologi forensik Dr Pornthip Rojanasunand bukan merupakan salah seorang saksi yang akan dipangggil oleh suruhanjaya siasatan, yang hari ini mula mendengar prosiding kematian Teoh Beng Hock.

Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo yang mewakili keluarga Teoh berkata, Dr Pornthip tidak dinamakan sebagai saksi meskipun penemuan beliau akhir 2009 menunjukkan adanya tanda-tanda kecederaan prakematian bekas pembantu Exco Kerajaan Negeri Selangor itu.

Sekiranya kita adakan siasatan bebas... nama pertama (pada senarai) seharusnya (mendapat perhatian ialah) Dr Pornthip,” kata Gobind hari ini.

Sebelum ini Dr Pornthip menyuarakan pendapat terdapat 80 peratus kemungkinan bahawa Teoh mati akibat dicekik dan didera. Ia membawa kepada bedah siasat kali kedua oleh Ketua Unit Patologi Hospital Sungai Buloh, Dr Shahidan Md Nor pada 22 November lalu.

Teoh ditemui mati pada 16 Julai 2009 di tingkat lima, Plaza Masalam selepas memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang terletak di tingkat 14 bangunan sama.

Pornthip, sebelum ini menimbulkan kontroversi dengan mendakwa hasil pemerhatiannya mendapati kemungkinan 80 peratus kematian Teoh adalah kerana dibunuh manakala 20 peratus lagi akibat bunuh diri.

Suruhanjaya itu juga menerima pegawai-pegawai pengendali dari Jabatan Peguam Negara meskipun dibantah peguam-peguam Teoh mengenai kemungkinan elemen bias.

Gobind berkata pegawai-pegawai pengendali, yang dipertanggungjawabkan untuk mengemukakan bukti ketika inkuiri, mempunyai konflik kepentingan memandangkan Jabatan Peguam Negara didakwa memohon penemuan menyentuh soal bunuh diri dalam permohonan semakan mereka terhadap keputusan terbuka dalam inkues Teoh awal bulan lalu.

“Sehingga dan apabila kita ada sebab untuk meragui sikap berkecuali mereka, kami akan terima bantuan mereka,” kata pengerusi suruhanjaya Tan Sri James Foong pada permulaan inkuiri.

“Kami rasa selesa kerana kesemua pihak yang mewakili, bukan sahaja akan menyediakan elemen semak dan seimbang, tetapi juga akan membantu membawa maklumat dan bukti yang relevan dalam mencapai terma rujukan,” kata beliau. -TMI


RCI tolak permohonan singkir pengendali suruhanjaya



Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat punca kematian pembantu politik, Teoh Beng Hock hari ini menolak permohonan keluarga si mati itu untuk menyingkirkan timbalan pendakwa raya yang mengendalikan prosiding berkenaan.

Suruhanjaya berkenaan turut menetapkan supaya prosiding itu diteruskan walau semakan inkues yang difailkan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail pada awal bulan lalu belum diputuskan.


Keputusan itu disampaikan oleh Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen yang mempengerusikan suruhanjaya tersebut.

Terdahulu, peguam yang mewakili keluarga Teoh antara lainnya membangkitkan isu berhubung kedudukan dua timbalan pendakwa raya dalam suruhanjaya itu.

Timbalan perndakwa raya berkenaan, Awang Armadajaya Awang Mahmud dan Amarjeet Singh didakwa tidak dapat bertindak secara bebas disebabkan semakan kehakiman itu
.

Turut dipertikaikan ialah kedudukan seorang lagi pegawai pengendali suruhanjaya itu, Kwan Li Sa atas alasan sama.

Peguam Gobind Singh Deo, Karpal Singh dan Malik Imtiaz Sarwar mewakili keluarga Teoh dalam prosiding suruhanjaya diraja yang bermula hari ini.

Gobind dalam hujahnya berkata, pegawai pengendali dalam suruhanjaya itu perlu bertindak tanpa memihak sedangkan peguam negara merupakan pegawai yang berkuasa ke atas timbalan pendakwa raya berkenaan.

Dalam kenyataan balasnya, Amarjeet menjelaskan, autoriti mereka ditetapkan oleh Yang di-Pertuan Agong berdasarkan surat pelantikan yang diterima dan bukannya daripada pejabat peguam negara.

Dalam pada itu, Foong pula memberi jaminan ketiga-tiga timbalan pendakwa raya itu akan bertindak dengan bebas.

Katanya lagi, keputusan untuk menyingkirkan timbalan pendakwa raya berkenaan tertakluk kepada budi bicara suruhanjaya berkenaan.

Prosiding yang dijalankan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini akan disambung semula pada hari Rabu. -mk


Ulasan GB

Daripada senario diatas jelas bahawa Suruhanjaya yang dikatakan bebas itu sebenarnya tidak bebas.

Ia dilantik oleh kerajaan berdasarkan kepada "telunjuk" Peguam Negara.

Dan kita sudah tahu sikap Peguam Negara yang sebenar di dalam kes Teoh Beng Hock ini iaitu sentiasa cuba melindungi Polis dan SPRM.



1 ulasan:

Amuraria berkata...

DEMI MENJAGA TEMBOLOK,PERUT,KUASA DAN CARI MAKAN !