14 Feb 2011

[Bergambar] Lagi Bas 2 Tingkat Kemalangan, Langgar 2 Kenderaan Didepannya

Sebuah bas dua tingkat yang membawa kira-kira 20 penumpang merempuh dua kenderaan di hadapannya di Kilometer 273 Lebuhraya Utara Selatan berhampiran Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Seremban di sini, Isnin.

Kejadian pada pukul 9.30 pagi yang membabitkan bas dari Seremban ke Kuala Lumpur itu menyebabkan penumpang sebuah daripada kenderaan yang dirempuh bas itu cedera di kaki akibat tersepit di tempat duduk.

Anggota Bomba dan Penyelamat mengambil masa kira-kira 10 minit untuk mengeluarkan penumpang kenderaan pacuan empat roda yang tersepit itu. Kesemua penumpang bas selamat.

Jurucakap polis berkata kejadian dikatakan berpunca daripada pemandu bas terbabit tidak sempat memberhentikan kenderaan apabila menyedari terdapat kesesakan jalan raya di hadapannya.

"Bas itu merempuh sebuah kereta sebelum merempuh sebuah lagi pacuan empat roda sebelum berhenti di tengah jalan," katanya.

Kemalangan itu menyebabkan kesesakan teruk sejauh beberapa kilometer.

Seorang penumpang bas, Muhammad Hazwan Zulkifli, 23, berkata keadaan di dalam bas kelam kabut apabila berlaku rempuhan kuat menyebabkan ada penumpang tercampak dari kerusi.

"Beberapa penumpang menjerit ketakutan kerana terkejut. Walaupun ada yang tercampak dari kerusi, saya nampak penumpang bas tidak mengalami kecederaan yang serius.

"Saya tidak pasti bagaimana kemalangan itu berlaku, mungkin pemandu bas tidak nampak berlaku kesesakan di depan kerana keadaan jalan yang agak berbukit," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Muhammad Hazwan yang duduk di tingkat atas bas itu, berkata ketika kejadian bas berkenaan dipandu mengikut kelajuan biasa.-BERNAMA









Tiada ulasan: