2 Feb 2011

PKR Nak Jelajah Bersihkan Imej Parti?

Program jelajah pimpinan PKR bermula hari ini - selepas pemilihan parti itu tahun lalu yang dianggap kontroversi dan mencalarkan imejnya.

Jelajah itu akan dimula di Galeri Empire, Subang Jaya jam 4 petang ini oleh naib presiden yang juga ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar serta pengarah komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad yang juga ADUN Seri Setia.

Kajian yang dijalankan oleh Pusat Pengajian Demokrasi dan Pilihan raya Universiti Malaya (UM) menunjukkan populariti PKR tercalar ekoran laporan media mengenai krisis dalaman parti itu.

Lebih separuh daripada responden dalam kajian tersebut menyuarakan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Program tersebut yang bertujuan untuk memperbaiki ikatan antara kepimpinan pusat parti dengan cabang-cabangnya, dijangka diadakan di 30 lokasi yang ditandingi PKR dalam pilihan raya serta kawasan yang dianggap 'strategik'.

Mengumumkan perkara itu hari ini, ketua penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty berkata kaunter pendaftaran juga akan dibuka untuk keahlian baru.

Menurutnya, jelajah itu penting kerana ini adalah kali pertama ibupejabat PKR memainkan peranan langsung dalam menyusun program ini dengan pihak cabang - yang akan berjalan selama tiga bulan sehingga akhir April. -mk

Ulasan GB

Imej parti nak dibersihkan dengan menjelajah satu Malaysia. Itu satu langkah yang baik. Setidak-tidaknya dari perspektif kekuatan PR sendiri supaya PKR tidak terus-terusan menjadi liabiliti kepada PR.

Tetapi pemulihan imej tidak hanya dapat dilakukan dengan sekadar menampal make-up di wajah yang telah hodoh sedangkan tak ambil langkah positif perbetulkan kelemahan yang menyebabkan PKR ditolak dan imejnya tercalar.

Ini zaman IT. Ini zaman orang berilmu, ini era twitter, era blogging, zaman orang berfacebook! Orangramai tidak semudah itu boleh menerima kata-kata ucapan retorik lagi.

Sampah tidak boleh di bawah karpet lagi.

Anda tidak boleh menampal karat kereta yang bocor dengan hanya menyapu selapis cat untuk menipu pelanggan.

Dan anda tidak boleh menyembur spray pewangi untuk badan yang telah berlengas hanyir untuk memikat kekasih yang telah mulai bosan.

4 ulasan:

Unknown berkata...

SOKONG GB.

Tanpa Nama berkata...

PKR PERLU DITENDANG KELUAR DARI PAKATAN RAKYAT.

Tanpa Nama berkata...

buang masa dan buang duit saja. bila PKR buat benda begini dan masih tidak membuat siasatan pemilihan dulu, masyarakat akan berfikir yg memang ada kesalahan yg telah berlaku dan memang PKR cuma menyapu ke bawah karpet.

saya tak faham kenapa PKR sekarang ni bersikap begini. nampak samada terlalu angkuh....atau terlalu desperate.

Sang Kancil Guru berkata...

Marilah kita memulau PKR ni yang sungguh tidak tahu malu. Lagi nak buka kaunter pendaftaran ahli baru!!! Tak payahlah, suruh ilmu sihir ala 'Harry Potter' dari si Azmin Ali ni untuk mencipta 1000 ahli baru PKR macam di Sandakan!!!