9 Feb 2011

Obama Akhirnya Berhenti Merokok

Presiden AS Barack Obama akhirnya dapat mengakhiri kecanduannya pada rokok. Isterinya, Michelle, menyatakan sangat bangga bahawa mantan "panglima penghisap asap" itu dapat memandang mata anak-anaknya dan berkata ia tak lagi merokok.

Perjuangan Obama untuk mengalahkan kecanduannya telah menjadi pusat perhatian yang sangat besar buat media AS selama kempen kelilingnya tahun 2008 dan dalam dua tahun pertama masa jabatannya.

Namun, Ibu Negara Michelle Obama, Selasa (8/2), mengatakan kepada wartawan bahwa Obama sudah tak mengepulkan asap selama satu tahun terakhir. Michelle mengatakan, ia "sangat bangga" Obama telah berhasil dalam mengalahkah apa yang telah menjadi "tantangan peribadi buat dia", demikian laporan USA Today.

"Ketika seseorang melakukan tindakan yang benar, jangan mengacaukannya," kata Michelle Obama sebagaimana dikutip USA Today. Ia menambahkan, Obama akhirnya berhenti merokok sebab ia mau memberitahu puteri-puterinya, Malia dan Sasha, bahawa ia tak merokok lagi.

Ibu Negara Amerika Serikat itu berbicara kepada wartawan untuk menandai peringatan kempen "Let’s Move" guna mengakhiri kegemukan pada anak-anak.

Obama telah didesak doktornya pada Februari tahun lalu agar berhenti merokok demi kebaikannya setelah pemeriksaan kesihatan pertamanya sebagai presiden. Pada pemeriksaan itu, Obama dinyatakan "memiliki kesihatan yang sangat bagus" dan "cocok untuk menjalankan tugas", tetapi doktornya mendesak dia untuk berhenti merokok.

Jurucakap Rumah Putih Robert Gibbs mengatakan, beberapa pembantu dekat Obama telah bergabung dengan presiden tersebut dalam usaha untuk berhenti merokok. Gibbs menambahkan, dirinya yakin pengaruh Ibu Negara telah membantu. "Saya fikir ketika seseorang memutuskan untuk berhenti merokok ... mereka melakukannya bukan sekadar kerana mereka mau, tetapi kerana orang lain juga mau mereka melakukannya," kata Gibbs.

1 ulasan:

Syukie berkata...

JOM cuba berhenti merokok secara semulajadi dengan mengunakan produk i-quit.
Terbukti berkesan , hanya dalam 7 hari kesannya boleh dirasai.

Like kami di :
https://www.facebook.com/jomhenti