9 Feb 2011

Kes Sosilawati: 21 Feb, Keputusan Semakan & Rayuan Pekerja Ladang Lupuskan Mayat

Keputusan Semakan Dan Rayuan Pembunuhan Banting 21 Februari

Gambar: ANGGOTA Polis Penjara membawa dua pekerja ladang yang didakwa melupuskan mayat jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, K. Sarawanan (dua dari kiri) dan U. Suresh (tiga dari kiri), ketika hadir pada keputusan tarikh rayuan dan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi, Shah Alam, hari ini. - Foto Abdullah Yusof

SHAH ALAM: Rayuan dan semakan kehakiman terhadap dua pekerja ladang yang dihukum penjara selama tujuh tahun kerana melupuskan bahan bukti pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya akan diketahui pada 21 Februari ini.

Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Wira Mohtarudin Baki menetapkan tarikh tersebut kerana memerlukan masa untuk meneliti hujahan dan nas undang-undang yang dikemukakan oleh pihak yang terlibat dalam permohonan itu.

K. Sarawanan, 20, dan U. Suresh, 27, dihukum penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting, di sini, selepas mengaku salah melupuskan bahan bukti pembunuhan Sosilawati dan tiga individu yang turut hilang bersamanya.

Sosilawi, 47, hilang bersama pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamal Abdul Karim, 32, dan pemandu Kamaruddin Shamsuddin, 44, selepas dilaporkan menuju ke Banting untuk berjumpa seorang peguam bagi berbincang urusan jual beli tanah.

Tidak lama selepas itu, peguam N. Pathmanabhan, 42, dan tiga pekerja ladang, T. Thiyalagan, 19, R. Matan, 20, dan R. Khatavarayan, 31, masing-masing mengaku tidak bersalah atas pertuduhan melakukan pembunuhan tersebut.

Pada 15 Oktober lalu, Majistret Hurman Hussain menjatuhkan hukuman penjara terhadap Sarawanan yang mengaku bersalah atas tuduhan membakar mayat mangsa, manakala pengakuan Suresh direkodkan bagi kesalahan membuang abu mayat ke dalam Sungai Panchau.

Sementara itu, pada prosiding Rabu, Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainudin memohon supaya mahkamah mengekalkan hukuman penjara tersebut kerana majistret telah membuat keputusan yang betul dengan mengambil kira fakta dan peruntukan undang-undang.

“Prinsip satu transaksi dan prinsip keseluruhan bukanlah sesuatu yang mutlak apatah lagi di dalam kes ini melibatkan pembunuhan yang kejam terhadap empat individu yang tidak berdosa di mana mereka dibunuh, mayat mereka dibakar sehingga menjadi abu.

“Tertuduh bagi memastikan ketiadaan kesan ke atas perbuatan rakan mereka, telah menghapuskan bukti dengan membuang abu mayat ke dalam Sungai Panchau bagi menggagalkan siasatan polis,” katanya. Turut mewakili pihak pendakwaan ialah Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff dan Idham Abd Ghani.

Sementara itu, peguam A. S. Dhaliwal pula menghujahkan agar pengakuan salah tertuduh diketepikan dan tertuduh dianggap sebagai tidak bersalah sehingga kes tersebut dipulangkan semula ke Mahkamah Majistret.

Terdahulu, usaha Dhaliwal untuk membawa Suresh berjumpa dengan pesuruhjaya sumpah selama 10 minit bagi mengingkrarkan afidavit gagal kerana permohonan tersebut ditolak oleh Mohtarudin.

“Saya tidak melihat mengapa afidavit diperlukan kerana Suresh tidak memfailkan rayuan dan hanya terlibat dalam prosiding melalui semakan oleh saya. Saya tidak memerlukan afidavit dalam semakan saya,” kata Mohtarudin. -mstar

Tiada ulasan: