19 Jan 2011

Waspada: Popia Segera Berinti Lalat Di Negeri Johor

Popia segera berinti lalat

KOTA TINGGI – Seorang peniaga kedai makan terkejut selepas mendapati popia segera yang baru dibelinya di sebuah pasar raya di Kota Tinggi di sini, mengandungi lalat selepas popia itu siap digoreng untuk hidangan keluarga.

Norazlina Elias, 32, dari Bandar Seri Perani berkata, sebaik saja pulang dari berniaga dia terus singgah ke pasar raya terbabit sebelum teringat membeli popia segera di situ kerana mendapat tempahan daripada salah seorang pelanggannya.

Menurutnya, dia yang pertama kali membeli popia segera itu pada awalnya terkejut kerana popia itu dijual dengan harga yang jauh lebih rendah dan tidak mempunyai jenama serta nama syarikat pengeluar produk berkenaan.

“Sejurus tiba di kedai itu, saya terus membeli popia segera sebelum membawanya pulang, namun agak menghairankan tiada logo halal pada plastik pembungkusan popia terbabit.

“Bagaimanapun saya nekad juga beli popia itu kerana beranggapan bahawa popia itu dikeluarkan syarikat Bumiputra dan berkemungkinan baru menceburi sektor pembuatan makanan segera,” katanya kepada Sinar Harian.

Bagaiamanapun Norazlina terkejut selepas salah seorang anaknya memberitahu popia yang baru digorengnya itu mengandungi lalat selepas menjumpai serangga itu di dalam kulit popia terbabit.

“Sebaik saja menggoreng popia terbabit saya menghidangkannya kepada anak-anak dan alangkah terkejutnya apabila seorang daripada anak saya memberitahu dia menemui lalat selepas mengupas kulit popia berkenaan,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu menyebabkan kesemua popia yang dibeli pada harga RM8 sebungkus itu dibuang ekoran bimbang ia boleh membawa jangkitan penyakit sekiranya mereka terus memakannya.

“Selera kami semuanya terbantut selepas menjumpai lalat itu, mujur juga kejadian ini dapat disedari lebih awal sebelum popia goreng ini diserahkan kepada pelanggan kami yang menempah popia terbabit,” katanya.

Norazlina turut menasihati pengguna lain agar tidak mudah terpedaya dengan mana-mana produk makanan segera yang dijual dengan harga yang murah serta tidak mempunyai label pembungkusan logo halal dan nama syarikat pengeluar.

“Biar kita beli mahal sedikit asalkan mutu kebersihan makanan terjamin dan jika kita mahu beli sekali pun pastikan cara atau teknik pembungkusan lebih teratur agar kualitinya terjamin,” katanya.

Ulasan GB

Berwaspada penduduk Tenang: Sudah ada cerita tak bagus dari negeri Johor ni serentak dengan pengumuman nama calon UMNO BN di Tenang.

Hal yang serupa pernah berlaku di Galas: banyak kisah-kisah sebelumnya.

1) Ada coklat berulat
2) Isu Helikopter: Seperti Ada Perancangan Untuk BN Menang Majoriti Besar Di Galas
3) Eletrik Terputus Di Parlimen, Petanda "Kegelapan"
4) Tiang Gol Padang Pilihanraya Juga Akan Patah (updated)



Tiada ulasan: