10 Jan 2011

Polis Bantuan Belasah Jurugambar BERNAMA

Dipukul Dan Digari Polis Bantuan, Jurugambar Buat Laporan Polis

Gambar: Jurugambar BERNAMA, Hairul Nizam Baharin, 37, menunjukkan bekas pergelangan tangannya yang cedera akibat digari oleh polis bantuan selepas mengambil gambar di Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) di sini hari ini.

Seorang jurugambar membuat laporan polis terhadap beberapa anggota polis bantuan yang didakwanya telah memukul, menggari serta mengugutnya berhampiran Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS), di sini Ahad.

Hairul Nizam Baharin, 37, dari Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) berkata beliau diperlakukan sedemikian selepas menjalankan tugas mengambil gambar di persekitaran terminal tersebut kira-kira-kira pukul 11.30 pagi.

"Sekumpulan lelaki yang memakai ves polis bantuan meminta saya memberhentikan motosikal selepas saya selesai ambil gambar di situ, tapi saya enggan kerana tidak tahu tujuan mereka," katanya ketika ditemui selepas membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun Razak di sini.

Hairul Nizam berkata beliau bagaimanapun terpaksa memberhentikan motosikalnya apabila kumpulan itu terus mengekori dan menghalangnya daripada meneruskan perjalanan.

"Mereka kemudian merampas kunci motosikal saya dan apabila saya tanya kenapa mereka cuma diam. Seorang daripada mereka minta kad pengenalan namun saya enggan serahkan kerana tidak tahu tujuan mereka.

"Polis berpangkat sarjan itu kemudian menyentuh badan saya dan saya kata padanya yang dia tidak boleh menyentuh saya. Dia kemudian bertindak menumbuk saya," katanya.

Hairul Nizam berkata kepalanya juga diketuk dengan topi keledar meskipun berulang kali meminta dilepaskan.

"Salah seorang daripada mereka kemudian mengarahkan saya digari sebelum dibawa ke balai polis TBS-BTS. Di situ anggota yang bertugas mengarahkan gari saya dibuka dan saya dibebaskan," katanya.

Hairul Nizam berkata tindakan kumpulan polis bantuan itu adalah tidak profesional selain memperlakukannya seperti penjenayah sedangkan beliau hanya menjalankan tugas yang diarah majikannya. -Bernama

8 ulasan:

kembara putih berkata...

Ni negara Korea Utara ke?

Tanpa Nama berkata...

ape ke dhsyat polis tu..org xbrslah pn kne gari...tgkp tnpa sbb..truk btul.

Tanpa Nama berkata...

biar lebih ramai wartawan/jurugambar media arus perdana kena belasah dgn polis suapaya mereka insaf sebenarnya sudah berapa ramai rakyat lain yg x berdosa yg sudah kena belasah.

zaid ampang berkata...

Maafkan je polis tu dia bukabbya cerdik pun. Aci tanya dia punya sekolah tinggi mana ? Institusi keluarga dia macam mana ? Siapa dia semasa zaman sekolah dulu ? Aku jamin hampeh...... sebab tu jadi macam tu !

Tanpa Nama berkata...

aku setuju anon January 10, 2011 11:21 PM

biar semua orang / wartawan media pembohong lahanat rasa apa yang orang ramai / wartawan pembangkang rasa selama ni.

Tanpa Nama berkata...

dasar pemerintahan BN?

Fidodido berkata...

tu la dikatakan rakyat didahulukan, dh rasa kn, sedap, nyam3...

Tanpa Nama berkata...

Dah nama Polis Bantuan baru bagi pakai uniform polis..berlagak macm Polis Regular @ PVR...padahal pak gard jer..