26 Jan 2011

Nurul Terlepas Hukuman Gantung

George Town – Seorang bekas pekerja kilang dibebaskan daripada tuduhan membunuh bayi yang baru dilahirkannya dengan cara mengepamnya ke dalam lubang tandas tempat kerja.

NURUL SYUHADA dicium oleh bapanya, Shamsudin selepas dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi George Town semalam.

Nurul Syuhada Shamsudin, 21, yang berasal dari Parit Buntar, Perak dibicarakan atas tuduhan membunuh bayinya dalam tandas wanita di sebuah kilang di Bayan Lepas, di sini antara pukul 3.30 dan 7 pagi, 30 Disember 2009.

Hakim Datuk Zamani A. Rahim pada penghakimannya berkata, tiada bukti yang menunjukkan bayi tersebut hidup semasa dilahirkan dan kes pihak pendakwaan dilemahkan selepas sebab sebenar kematian tidak dapat dipastikan.

Beliau menambah, keterangan Pakar Patologi Hospital Pulau Pinang, Datuk Dr Bhupinder Singh yang menjalankan bedah siasat ke atas mayat bayi itu menyatakan terdapat kemungkinan bayi itu hidup semasa dilahirkan.

“Bagaimanapun, dalam pemeriksaan balas, beliau mengakui terdapat kemungkinan bayi itu boleh meninggal dunia sebelum bukaan rahim ibunya penuh akibat sebab semula jadi seperti kekurangan oksigen,” katanya.

Beliau juga berkata, tiada bukti yang menunjukkan unsur lemas.

Oleh itu, Zamani berkata, mahkamah perlu membuat kesimpulan yang memihak kepada Nurul Syuhada.

Nurul Syuhada dilihat menangis semasa gari di tangannya ditanggalkan oleh seorang anggota polis wanita dan megucapkan terima kasih kepada hakim.

Sebaik sahaja prosiding mahkamah selesai, ibu bapanya, Shamsudin Yahya, 50, dan Misbah Rabudin, 44, yang berada di galeri awam mahkamah meluru ke arah kandang tertuduh.

Kesemua mereka dilihat menangis.

Shamsudin turut memeluk peguam E. Gnasegaran yang mewakili anaknya sebelum membawa Nurul Syuhada keluar dari mahkamah. -mstar

Tiada ulasan: