26 Jan 2011

Hudud Tidak Dikenakan Jika Mencuri Disebabkan Kemiskinan

PAS Tukar Agenda, Hudud Bukan Lagi Fokus Utama - Mustaffa

LABIS: PAS menegaskan hukum hudud dan isu negara Islam bukan agenda utama dalam dasar bersamaan Pakatan Rakyat sekiranya pakatan pembangkang berjaya memerintah negara ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustaffa Ali berkata, sekiranya parti itu mendapat kuasa mutlak untuk memerintah negara hukum hudud tidak akan dilaksanakan sehingga rakyat di Malaysia benar-benar dapat menikmati keadilan ekonomi dan peluang pekerjaan yang secukupnya.

"Hudud bukan agenda bersama Pakatan Rakyat, mana-mana negara nak laksanakan hukum hudud kena ikut prasyarat... kalau tidak, tidak boleh (laksanakan).

"Antara prasyarat adalah keadilan ekonomi, gaji minumum, kalau mencuri sebab miskin tidak boleh laksanakan (hukum hudud), pemerintah yang perlu dipersalahkan.

"Hudud tak termasuk dalam agenda Pakatan Rakyat, kalau PAS mempunyai kuasa mutlak... dapat dua pertiga majoriti dalam Parlimen perkara pertama yang akan dilakukan PAS bukan hudud," katanya pada sidang media di sini pada Rabu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu negara Islam yang dibangkitkan dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang kali ini.

Beliau mengulas dakwaan sekiranya pengundi di Tenang memberi sokongan kepada PAS maka DAP menjadi rakan komponen dalam Pakatan Rakyat tidak mampu menghalang PAS daripada meneruskan dasar negara Islamnya.

Mengulas lanjut, Mustaffa yang juga bekas Pesuruhjaya PAS Terengganu mendakwa perkara itu sengaja ditimbulkan bagi menimbulkan rasa benci pengundi Cina dan India terhadap PAS.

"Ini politik perkauman, sebab pihak lawan kata DAP akan turut serta apa yang akan PAS akan buat iaitu hudud, terus terang saya cakap Islam adalah dasar PAS dan tidak berganjak sejak dulu.

"Islam adalah dasar PAS, ia mesti diterima oleh semua baik PAS atau Umno... tapi kalau Umno nak guna separuh separuh ikut dialah," katanya.

Justeru, beliau meminta supaya semua pihak menghentikan politik perkauman ketika berkempen kerana ia boleh memberikan suasana yang kurang senang dalam masyarakat berbilang kaum.

Pada pilihan raya kecil DUN Tenang ini, Pakatan Rakyat meletakkan Normala Sudirman, Ketua Muslimat PAS Labis sebagai calon manakala BN pula diwakili bekas Penolong Pentadbir Tanah Daerah Kecil Rengit, Mohd Azahar Ibrahim.

Pilihan raya kecil ke-14 ini diadakan bagi mengisi kekosongan berikutan kematian penyandang Datuk Sulaiman Taha, wakil rakyat BN, pada 17 Disember lepas.

Ia pilihan raya kecil pertama di Johor sejak Mac 2008 dan yang pertama sejak 1989. Hari pengundian akan diadakan pada 30 Januari ini.

Tiada ulasan: