9 Jan 2011

Hangat Mengenai Kes Adukataruna

Blogger dakwa dipukul depan masjid

MASJID Rusila tempat AdukaTaruna mendakwa dia dipukul.

KUALA TERENGGANU – Blogger yang terkenal dengan kontroversi kerana menghina institusi kesultanan Johor, AdukaTaruna menghadapi saat cemas dikepung dan dipukul oleh sekumpulan lelaki dipercayai penyokong sebuah parti politik di hadapan Masjid Rusila, Marang kelmarin.

Kejadian itu berlaku selepas blogger yang nama sebenarnya Khairul Nizam Abdul Ghani, 29, menegur Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada pukul 2.20 petang.

AdukaTaruna dalam entri blognya itu semalam menjelaskan, niatnya hanya mahu menemubual Hadi.

Bagaimanpun sebaik menegur Abdul Hadi, dia mendakwa muncul seorang lelaki yang terus merentap bajunya kerana dikatakan tidak puas hati dengan tindakan mangsa menghalang pemimpin Pas itu yang mahu menghadiri satu majlis. -kosmo


Gua tolak untuk ditemuramah media perdana.
Oleh : AdukaTaruna

Semasa gua medical checkup (betul ke istilah ni Hanz?), Dr Ilyana (cun siot), telah memastikan gua ok. Sebab telinga gua mengeluarkan sejenis cecair, telinga gua pun dia teropong. Cuma, mata gua masih kabur sebelah kanan, akibat pukulan curi tu terkena anak mata gua. Kalau tak pulih, gua akan buat pemeriksaan lanjut di KB.

Then, satu Dr perempuan, senior kot, datang dan meminta Dr Ilyana memasang penyokong leher. Ala macam Ketua Putera UMNO pakai tu. Gua dah mula alert dah. Gua rasa, gua ok.

"Nanti kamu kena pakai ni, dan kena baring. Kita akan tolak ke bilik X-ray."

"Eh... takpa lah. Gua ok nih. Gua boleh jalan ke bilik X-ray."

Gua takut, ada motif politik. Jap lagi, time gua baring dan diusung ke bilik x-ray, wartawan media perdana pun tangkap gambar. Gua enggan berada dalam media perdana sebab itu bacaan / tontonan Melayu Hutan. Diorang takan dapat pemberitaan seimbang. Kerja2 macam ni, biar gua berada dalam medium internet sahaja lah. Media perdana nak petik, petik dari blog. At least dapat memperkenalkan Melayu Hutan dengan medium internet.

"Ini, prosedur, En Khairul."

"Jap. Kes gua adalah kes politik. Tapi gua tak mahu urusan perubatan gua dipolitikkan."

"Politik2 kita tak campur, tapi ni prosedur kerja kita." Sampuk sekor Dr lelaki.

Akhirnya gua mengalah, dan ternyata Dr di situ betul. Gua salah. Alhamdulillah. Gua tidak menjadi mangsa manipulasi. Dan terbaru, gua dihubungi oleh seorang awek yang mendakwa dirinya wartawan Kosmo!. Sebelum awek tu publish perbualan gua, gua publish dulu dalam blog. Ngeee...

"Bro.. ada satu awek minta no tepon gua. Dia kata dia dari Kosmo! Edisi Terengganu. Dia nak adjust gua untuk sesi temuramah. Tapi gua tengah adjust dia untuk second wife."

"Babi lu!"

"Jangan marah bro. Maybe kelayakan untuk bertanya soalan pada TGHA adalah poligami."

Today
[Manirah Othman]
6:51pm
salam
Manirah is online.6:51pm
[You]
6:51pm
salam
[Manirah Othman]
6:52pm
en aduka ada kat mana sekarang?
[You]
6:52pm
kat rumah la. nape?
[Manirah Othman]
6:53pm
saya di terengganu
boleh saya berjumpa dengan en aduka. nak interview sikit berkenaan kejadian di rusila semalam
[You]
6:53pm
perkenal dulu awak siapa. dari mana.
[Manirah Othman]
6:54pm
sorry.. saya manirah dari Kosmo! Terengganu
saya terbaca blog aduka mengenai kejadian di rusila..
[You]
6:56pm
oic... Kosmo Terengganu. Jauh ma.. gua kat Kelantan.
[Manirah Othman]
6:56pm
ooo.. kelantan area mana?
[You]
6:56pm
Pengkalan Chepa
[Manirah Othman]
6:58pm
kita ada reporter di sana.. kalau boleh nak minta alamat atau nombor telefon.. atau appointment untuk berjumpa dalam masa terdekat..
[You]
7:02pm
maaflah cik Manirah (dok Manir kot. Haha). Saya menolak untuk berada dalam medium media perdana. Ada sebab2 dia. Gua sedaya upaya gua, hanya akan berada dalam medium internet sahaja bagi kerja2 seperti ini. Perselisihan dalam jemaah.
harap lu boleh faham. apa pun, gua ucapkan terima kasih. Semoga sukses dalam kerjaya anda. Amin.
[Manirah Othman]
7:03pm
begini en aduka
[You]
7:03pm
yup
[Manirah Othman]
7:04pm
kita cuma ingin tahu lebih lanjut mengenai kes yang sudah dijelaskan dengan terpeincinci dalam blog en aduka yang rasanya lebih elok sekiranya kami dapat menemuramah secara berdepan..
[You]
7:05pm
saya hanya berada dalam medium internet saja dalam benda2 melibatkan Barisan Rakyat ini, Cik Manirah. Insyaallah. Kalau Cik Manirah nak petik, petik dalam blog saya jer la.
[Manirah Othman]
7:06pm
ooo.. tapi boleh saya tanya.. apa soalan yang en. aduka nak tanya TGHA semalam?
[You]
7:06pm
ok lah Cik Manirah. Saya nak mandi nih. Dah nak magrib.
Mana boleh bagitau Cik Manirah. haha. Tu soalan saya pada TGHA.Tapi bukan pasal Kerajaan Perpaduan. Pasal penipuan.
[Manirah Othman]
7:09pm
kalau boleh bagi hint sedikit penipuan apa? kalau tak boleh detail mungkin boleh secara general
[You]
7:09pm
Kalau Cik Manirah terjah jugak gua nak temuramah gua kat Kelantan ni, silakan lah. Gua akan rampas handphone, belasah depan masjid, kurung dalam bilik. Muahahaha. Takda lah gurau jer. Yang nyata, saya tolak. Terima kasih.
Assalamualaikum
[Manirah Othman]
7:10pm
waalaikumussalam... -adukataruna



Kronologi Kejadian - versi mangsa

Gua akan jumpa Hadi di Rusila lagi, insyaallah.
Oleh : AdukaTaruna

"Kamu ni berani sampai jadi bodoh, Aduka."

"Nombor pangkal, berapa, En?"

"Berapa diorang bayar?"

Itu antara soalan yang ditanya oleh pihak polis kepada gua. Mereka hairan, kenapa gua ke lubuk 'ganas' untuk bertanya soalan yang tidak disukai oleh 'orang yang ganas'. Sampai gua sendiri dianggap polis sebagai SB. Tu yang tanya nombor pangkal tu. Memula gua tak faham. Teringat pembaca gua Al Mansur dari Sabah dulu. Dia pun tuduh gua SB gak.

"Takkan kamu sanggup buat begini saja-saja kalau takda apa-apa?"

Macam biasa, siasatan polis akan bermula dari di mana gua berada. Latar belakang kumpulan. Soalan nilah yang sukar gua nak jawab.

"Rokok tu racun, En. Tapi En hisap. Mustahil kalau En sanggup masukkan racun dalam badan sendiri, dalam badan anak-anak sendiri di rumah, kalau takda apa-apa? Tu jer la yang saya mampu jawab dengan soalan En ni."

Sebenarnya, seburuk mana pun manusia itu, penagih dadahkah dia, kutu rayaukah dia, penunggu hukuman matikah dia, semuanya mempunyai hubungan peribadi dengan Allah sendiri. Hubungan peribadi dengan Penciptanya sendiri. Hubungan Allah dengan hamba2nya bukan dengan ulama sahaja.

Inilah asas yang membuatkan gua ke lubuk ganas, bertanya soalan kepada orang ganas. Dan demi Allah, bergantungkan sepenuhnya kepada kemampuan yang Allah akan berikan kelak, GUA AKAN CUBA BERTEMU DENGAN PRESIDEN PAS SEKALI LAGI.

Kronologi gua setakat sebelum gua ke balai polis.

Kepada pembaca, bacalah dengan semua sumber. Anda mempunyai hak untuk menilai sendiri. Gua tak pernah paksa. Sokong gua ikut tajuk supaya gua tidak musnah kemudian hari.

Ini adalah kronologi alternatif dari rakan yang turut serta : C++

Dan ini pula kronologi dari pihak gua.

Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Demi Allah, gua bersumpah, apa yang gua tulis ini adalah benar, dari pemahaman gua sebagai manusia. Jika gua tidak benar dari pemahaman gua sebagai manusia, moga Allah jatuhkan laknat buat diri gua.

Sedikit asas permulaan cerita gua di Kelantan. Gua berhadapan masalah dengan handycam. Gua merayu di internet supaya ada yang memberi pinjam gua handycam. Semuanya kerana Allah.

Gua dihubungi Pink Turtle. Dia ada handycam. Tapi chargernya ada pada kawan. Masa semakin suntuk. Gua serahkan semuanya kepada Allah. Hujan lebat. Nak ambil charger, nak jemput bini, nak jemput adik ipar sekolah. Seorang dermawan drive dalam hujan lebat dari Kuala Krai, bertemu di Masjid Taman Uda, memberi pinjam handycam. Gua lulit dengan mengatakan gua bertolak paling lewat Isyak. Tapi sebenarnya plan bertolak pagi esok. 9.30pg.

9.20 sms dari rakan yang mengatakan dia dan rakan tidak dapat hadir. Tapi beri gua kereta. Gua pasrah dan menyerahkan kepada Allah. Semua orang jahat dan baik mempunyai hubungan peribadi dengan Penciptanya. Gua kol member lain. Sorang tak dapat, 2 lagi tak angkat. Jumaat. Tidur lagi mungkin. Kol sorang lagi. Angkat. Dan ajak dia ke Terengganu dengan bagitau serba sedikit. Member bukan jenis politik. Jadi gua faham keberanian dia adalah tahap biasa. Walaupun dia seronok akan dapat jumpa Tuan Guru Presiden PAS di Terengganu.

12.30 - Gua sampai. Gua jumpa C++ di Restoran Lempeng (seingat gua). Berdekatan dengan Masjid Rusila.

12.50 - Gua bersiap2 menunaikan solat Jumaat. Tukar selipar, etc. Dan masuk ke perkarangan masjid. Ambil wuduk dan terus ke saf beberapa di depan (tak ingat). Lepas solat sunat, gua sempat ambil gambar mimbar.

Tak ingat masa - Solat Jumaat habis. Gua solat sunat. Dan tunggu TGHA habis wirid dan solat sunat. Member gua (bukan C++) dah 'takut2' (pada tafsiran gua) dan berkata dia mahu ke tandas. Mungkin dia dapat agak situasi sebenar bukan seronok apabila bersembang sambil makan di Restoran Lempeng tadi (tafsiran gua). Pada hal dia ditugaskan sebagai kameraman 1, manakala C++ adalah kameraman lulit.

Tak ingat masa - TGHA beredar dari tempat solat menuju ke pintu keluar, bahagian depan, sebelah kanan jika kita mengadap kiblat. Terdapat ramai yang serbu berpusu-pusu bagi mencium tangan. Member gua tak tau mana. Gua turut bangun, bagi isyarat kepada C++, dan terus merapati TGHA. Gua telah berjanji, gua akan berbahasa dengan baik.

(Seingat gua, inilah dialog gua dengan TGHA)

"Assalamualaikum, Tuan Guru."

Melihatkan muka gua, muka TGHA terus berubah (tafsiran gua terhadap perubahan air muka).

"Saya AdukaTaruna dari Kelantan, ingin bertanya kepada Tuan Guru (selepas ini gua guna istilah TG), beberapa soalan."

"Saya sibuk. Saya ada program lain."

Ketika ini gua risau jika tiada rakaman. Gua keluarkan handphone China, dan on videocam. Setiap manusia mempunyai hubungan peribadi dengan Penciptanya (tafsiran gua).

Selesai on videocam, TGHA telah berada jauh sedikit. Gua terus mendapatkannya, tanpa memakai selipar. Seingat gua, inilah dialog gua :

"TG, saya mohon 5 minit sahaja untuk bertanya soalan."

Gua merayu sehingga berada di dalam dan di depan tangga rumah TGHA.

Seingat gua (tiada rakaman video pada gua), inilah dialog TG.

"Saya sibuk. Saya sibuk. Saya ada program lain."

Ketika inilah muncul Lelaki 1 dan merentap baju gua. Seingat gua, dia memarahi gua. Dan menggugut untuk mencederakan gua. Gua menjelaskan tujuan gua datang, untuk bertanya soalan. Dalam keadaan videocam masih ON.

Lelaki 1 minta rampas handphone gua. Dan muncul Lelaki 2 (budak kurus berkopiah) merampas handphone gua dengan bantuan Lelaki 1 dan beberapa lelaki yang gua tak sure berapa jumlahnya. Semua kejadian ini berlaku di hadapan THGA; dalam dan di hadapan rumah TGHA; malah seingat gua, gua dan lelaki 1 berada di atas simen rumah TGHA. Dianggarkan 50 lelaki berada di situ.

Mungkin isyarat TGHA (tafsiran gua), gua kemudiannya ditarik oleh beberapa lelaki, dibawa ke hadapan Masjid Rusila, kira2 semeter dari sempadan meletak selipar. Gua dikerumuni oleh lebih 100 orang. Mereka berkata inilah AdukaTaruna. Salah seorang dari mereka mengambil gambar gua, gua sempat buat aksi 'peace'. Mereka memaki, mengugut dan mencadangkan gua dicederakan.

Terdapat ramai dari mereka yang memiliki handycam dan kamera digital. Menandakan bahawa kehadiran gua sebenarnya memang diketahui. Mustahil datang solat Jumaat membawa handycam (tafsiran gua). Mereka merakamkan ucapan gua di situ, ketika gua pasrah kepada Allah kerana bimbang tiada rakaman bagi pihak gua. Setiap hamba mempunyai hubungan peribadi dengan Penciptanya.

Ketika gua bercakap hak-hak gua sebagai rakyat yang berada dalam kerangka demokrasi, gua dipukul dari belakang sebanyak 2 kali, seingat gua. Semua ini, dirakam oleh jemaah Rusila. Gua tak sure sama ada mereka akan upload perkara itu demi Allah atau menyembunyikan perkara itu demi kasta ulama. Dan gua tak sure sama ada, ada rakaman video bagi pihak gua, atau tidak.

Berkali-kali gua menyatakan hak gua untuk beredar ke balai polis bagi membuat report rampasan handphone, tetapi tidak dibenarkan Lelaki 3. Gua cam lelaki 3 sampai sekarang. Insyallah. Ketika gua dikepung oleh lebih 100 orang, tiada satu pun pihak yang tampil memperkenalkan sebagai Batu Api atau Songkok Putih.

Kemudian, Lelaki 3 dan beberapa lelaki yang gua tak sure jumlahnya, menarik tangan dan baju gua ke tingkat 1. Gua merentap kembali tangan gua dan membuat bahasa tubuh supaya jangan 'seret' gua. Gua boleh jalan sendiri. Tak lari dan bersumpah atas hubungan peribadi setiap hamba dengan Penciptanya, sedikit pun gua tidak takut.

Gua ditahan dalam sebuah bilik di Tingkat 1. Pintu ditutup. Ada kira2 15 lelaki di dalam. Siap membuat rakaman video lagi. Di luar bilik terdapat ramai lagi lelaki dan anak-anak lelaki. Mereka meinjau2 dicelah2 tingkap. Gua diberikan hak buang air dan disuruh duduk.

Berkali-kali gua menjelaskan hak gua untuk beredar dan membuat laporan polis, tetapi ditahan. Seorang lelaki Melayu tua dipercayai bernama Wahab berkutbah kepada gua, TGHA adalah ulama yang diiktiraf antarabangsa. Melawan masuk neraka. Kita semua mati, etc. Kejadian dirakamkan oleh pihak mereka.

Sepanjang gua ditahan secara salah itu, tiada siapa pun memperkenalkan diri sebagai Batu Api atau Songkok Putih. Gua menjelaskan bahawa, gua difahamkan oleh Terengganukite, di bawah Lajnah IT PAS Dungun (seingat gua), dan laman blog Batu Api yang dipercayai di bawah Suhaimi Embong (seingat gua), telah memaklumkan kehadiran gua; dan pihak Rusila tahu kehadiran gua. Lelaki separuh tua yang gua percayai sebagai pengerusi Masjid Ruslia menafikan. Sehinggalah gua menjelaskan bahawa penahanan mereka ke atas saya adalah salah, dan boleh dianggap satu penculikan, barulah mereka 'cuak' (tafsiran gua).

Lelaki yang gua percaya sebagai Pengerusi Masjid Rusila mendakwa, dia boleh lepaskan gua. tetapi jika berlaku apa-apa, mereka tidak bertanggungjawab. Lelaki 3 membantah. Gua setuju dan bangun. Terus bersalaman dengan semua, termasuk lelaki yang merakamkan dengan handycam. Tiada rakaman bagi pihak gua. Kalaulah EdyesDotCom ada (tafsiran gua).

Gua keluar dan bersalam dengan ramai lelaki yang berada di luar pintu. Termasuk beberapa kanak-kanak. Gua turun tangga dengan diringi oleh beberapa lelaki yang gua tak sure jumlahnya. Gua menuju ke pintu besar. Kereta gua parking di depan HPA. Setengah sampai ke pintu besar, gua dikejar dan dipanggil oleh lelaki yang gua percaya bernama Wahab. Dia meminta kad pengenalan gua.

Gua menjelaskan pakcik tiada hak meminta kad pengenalan gua. Tapi gua sedia berikan butiran diri gua. Gua berikan kertas (sejenis kad). Dia tulis, tapi tak boleh sebab tangan dia gua lihat menggigil (tafsiran gua). Pakcik Wahab suruh gua tulis, on the way nak tulis, gua ambil keputusan, lu nak gua, bukan gua nak lu. Ini berkaitan dengan tindakan bodoh UG Selangor dulu. UMNO nak bagi tawaran, UMNO kena datang, bukan PAS yang datang. So, gua suruh kanak-kanak yang mengekori gua tu tulis. Diambil pakcik Wahab dan dia tulis butiran gua. Nama penuh, no KP, dan alamat Kelantan dalam keadaan tangan gigil.

Selesai dari tu, gua didatangi oleh lelaki yang memperkenalkan diri sebagai cybershot. Dia menjelaskan dia sedih dengan apa yang berlaku. Dia meminta gua menjelaskan dakwaan gua terdapat kenyataan Songkok Putih di bawah Bicara Webmaster. Gua mengajak dia minum di seberang jalan. Tapi tak boleh lama, kerana gua perlu membuat laporan polis. Gua bertanya dia jam supaya kelak gua boleh ingat (jam gua takda). cybershot menjawab sekarang pukul 2.45.

Lelaki yang mendakwa Cybershot menawarkan khidmat menghantar di mana-mana sahaja gua nak pergi. Gua menolak dengan baik, dan gua nak ke balai polis dengan kereta gua (yang dipinjam dari Man). Cybershot membantu dengan menunjukkan arah ke Balai Polis Marang.

Gua menuju ke Balai Polis Marang dalam keadaan semua nombor telefon yang gua boleh hubungi tiada. Gua tak ingat nombor, sebab gua berpandukan nama phonebook. Kalaulah gua mahir kaedah Mokhdar..

Sekian dulu, gua akan sambung lagi. Gua bersumpah atas hubungan peribadi setiap hamba dengan Penciptanya, gua akan datang untuk bertanya soalan kepada Presiden PAS sekali lagi. Mungkin selepas tarikh bicara gua. 15 Mac. Insyaallah. Dan wallahualam. -adukataruna


Ulasan GB

Imej PAS cukup tercemar dengan "insiden" di atas. Yang berakal mampu memikirkan hikmah kejadian.

Kisah-kisah di zaman Rasulullah saw:

“Rasulullah saw.bukanlah orang yang keji, beliau tidak membiarkan kekejian, tiada mengeluarkan suara keras di pasar-pasar dan tidak membalas kejahatan orang lain dengan kejahatan. Beliau suka memaafkan dan berjabat tangan.”(Diriwayatkan oleh Muhammad bin Basyar, dari Muahammad bin Ja’far, dari Syu’bah, dari Abi Ishaq, dari Abi `Abdullah al Jadali, yang bersumber dari `Aisyah r.a.)

Rasulullah saw. tidak pernah memukul sesuatu dengan tangannya, kecuali tatkala beliau berjihad fi sabilillah. Beliau pun tidak pernah memukul pembantu dan wanita.”
(Diriwayatkan oleh Harun bin Ishaq al Handzani, dari `Ubadah, dari Hisyam bin `Urwah, dari bapaknya, yang bersumber dari `Aisyah r.a.)

“Aku mendengar Jabir bin `Abdullah r.a. berkata: `Tak pernah kudengar
Rasulullah saw. dimintai sesuatu, kemudian beliau berkata “tidak”.

(Diriwayatkan oleh Muhammad bin Basyar, dari `Abdurrahman bin Mahdi, dari Sufyan,yang bersumber dari Muhammad bin al Munkadir r.a.)


Kisah Umar Al-Khattab, petikan

Begitu juga sebelumnya, Umar lah yang mempertahankan Rasulullah apabila ada seorang badwi menyentap rida’ Rasulullah, hingga leher baginda menjadi merah. Umar hendak memenggal kepala arab badwi itu, dan Rasulullah SAW menghalang.

Begitulah juga ketika Abdullah ibn Ubay ibn Salul menjadi amat melampau dalam kemunafikannya, Umar menawarkan diri untuk menebas kepala Ketua Munafik itu, namun Rasulullah juga menghalangnya. Sedangkan Umar, adalah manusia terpantas dalam mempertahankan Rasulullah SAW.


Mungkin berkaitan

Anak Lembu Mati Dibedal Anjing-anjing Liar Di Terengganu

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Budak tu kelihatan bertujuan untuk merosak reputasi PAS. Orang jenis ini memang ada dalam jemaah atau mana-mana pertubuhan.

Tanpa Nama berkata...

salam GB,

saya menyokong kenyataan GB, walau sejahat mana aduka taruna tidak sepatutnya dilayan sedemikian rupa.
tidak menjadi suatu penghinaan kepada tok guru atau ulama atau seumpamanya melayan makhluk Allah dengan baik hatta syaitan sekalipun.
patut la pas ditrengganu tak kemana, muhasabah diri sebelum terlambat.

wassalam.

Tanpa Nama berkata...

memalukan sahaja jemaah Rusila ini. AT datang nak bertemu Haji Hadi dah dibelasahnya.

Inilah akibat dari ketaksuban melampau terhadap pemimpin.

Tanpa Nama berkata...

Salam. Sebaiknya dengar dan teliti maklumat daripada kedua belah pihak dahulu. Jangan ikut stail UMNO.....Aduka Teruna juga harus muhasabah diri....peradaban UMNO jangan dibawa kalau benar ahli PAS. Bagi orang Rusila seorang dua yang terlebih emosi tu harus minta maaf pada budak muda kurang akal ni sebab sama-sama kurang akal.

assalam berkata...

anon 10:08

Jangan ikut stail UMNO?
pala hotak hang

itu jemaah rusila yang ikut stail umno, malah ikut stail yahudi lagi kenapa hang tak pergi tegoq?

Bila masa Rasulullah benarkan umat Islam bantai/belasah orang yang nak jumpa baginda?

Tanpa Nama berkata...

bilamasa pula AT tu jadi ahli PAS wahai anon 10.08?

Pak Bakaq berkata...

JIKA dah tahu budak aduka ada problem awat tak guna kaedah nabi layan perempuan tua yg suka buang sampah atas keaatas nabi ketika nabi lalu depan rumah dia...

sampai mana satu hari dia sakit nabi pulak pie ziarah...

bab aduka nie simple sahaja... jika dah tau dia datang rusila awat tak jemput dia elok2 masuk rumah..dan bercakap dengan dia...org mcm nie kalau kena tiung dia lembut aihhh lidah dia tuuu..tambah2 lagik bawak kaedah ISLAM...

malangnya kita jgk nak tunjuk gedebe apahalnya...hebat sangatkah kita nie...

Tanpa Nama berkata...

Kalau dibaca tulisan Aduka Taruna seperti diatas dalam blog ini....

Peristiwa yang digambarkan itu adalah sikap kurang ajar dari seorang pemimpin yang dihormati.

Siapa Tuan Guru Haji Hadi...? Seluruh rakyat Malaysia yang membesar dalam negara ini pasti kenal orang tua itu walau pun tidak pernah bersua muka.

Taraf yang diberikan oleh ahli PAS kepada orang tua itu adalah ulamak. Dan pengetahuan ulamak semestinya melampaui pengetahuan orang biasa-biasa dalam bab agama, kebudayaan, peraturan dan undang-undang.

Sikap dan tindakan yang dilakukan oleh TG Hadi sebagai ulamak terhadap anak muda Aduka Taruna yang berbudaya lucah sebagai tanda bahawa ulamak yang dilantik menjadi pemimpin PAS perlu tarbiyyah semula.

Ulamak jenis TG Hadi adalah ulamak yang mengutamakan nafsu daripada ilmu. Dan ulamak ini lebih mudah dipengaruhi oleh orang yang berada disekelilingnya daripada dia sendiri yang mempengaruhi orang yang berada disekelilingnya.

Ulamak jenis ini juga tidak layak dijadikan pemimpin parti politik kecuali sebagai bilal di masjid Rusila.

Sikap tidak mahu melayan kerenah tetamu yang ingin berkata sesuatu menunjukkan keegoaan seorang yang tidak berilmu. Tindakan TG Hadi itu adalah bacul sebagai seorang ulamak.

Persoalannya mengapa mesti takut berhadapan dengan Aduka Taruna itu sedangkan tanggongjawab seorang presiden parti amat besar bersangkutan dengan negara melampaui ketakutan berhadapan dengan seorang anak muda...?

Pepatah melayu mengatakan 'berani kerana benar, takut kerana rasa bersalah...'

Apa yang ditakutkan oleh TG Hadi sehinggakan kelakukannya itu memalukan seluruh ahli PAS..?

Hikmah yang ditonjolkan dalam peristiwa di Rusila adalah menunjukkan bahawa ahli PAS keseluruhannya terdiri dari golongan buta, pekak, bisu dan bangang dalam memilih pemimpin mereka.

Pertanyaan untuk ahli PAS yang wala'...

..jika TG Hadi meninggal duniam, apakah ahli PAS akan jadi kafir..?

zuraimi berkata...

:) hebatnya hujah org2 yg diatas...

yat berkata...

telah ku katakan, UMNO=PAS, samseng dua2, satu ada unit amal, satu lagi ada Pekida..beza dia satu kuasa besaq, satu kuasa kecik (kalao besaq sama ja perangai)...

apa nak heran..no surprising la this story...

kembara putih berkata...

Mamat Aduka tu tiap saat mengutuk TG Hadi dan seluruh ulama' Melayu. Bencinya beliau kepada ulama' Melayu tiada batasannya umpama puak Syiah membenci Abu Bakar. Mungkinlah puak2 yg pukul dia tu hari2 duk baca apa yang ditulis Aduka, dan kesabaran mereka tiada batas lagi. Kerana mulut, badan lebam.

bunbinban berkata...

jadi jika aduka taruna kutuk, anak buah TGHH boleh belasah mcm tu je. TGHH atau anak buah dia ni yg tak cukup tarbiyah. Kalau anak buah tak leh nak displin jgn harap TGHH nak perintah dunia. Ulamak apa ke jadah kalau biarkan tetamu di belasah oleh anak buah. TGNA pautu tarbiyah lagi THH ni....TGHH dan anak buah dia ni dah masuk dlm kategori takbur dan lupa diri. Patut pun kalah PRU12, perangai ngalahkan melayu kebangsaan, ptuihhhh