3 Jan 2011

Foto Berita Terbaik Dunia 2010 Versi National Geographic

Foto Berita Terbaik Dunia 2010 Versi National Geographic

Berikut ini adalah penemuan-penemuan yang paling menarik perhatian umum sepanjang 2010 menurut National Geographic.

1) Lubang Besar Guatamela Akibat Taufan Agatha

Kejadian munculnya lubang besar ini merupakan satu peringatan kepada kita yang hidup di dunia. Dalam bencana yang berlaku di Guatemala pad tahun lalu akibat ribut taufan Agatha, sekurang-kurangnya 115 orang mati dan beribu orang lagi cedera.

Lubang besar ini adalah hasil dari limpahan air yang banyak di bawah tanah dan mengakibatkan mendakan tanah lalu membentuk sebuah lubang gergasi.





2)Ikan Bertangan

Ikan ini merupakan salah satu jenis terbaru dari ikan bertangan lainnya. Ikan ini ganjil karena tidak berenang dan itu menjelaskan kalau kenapa lokasi ikan ini adanya di dasar lautan. Yang anehnya ikan ini menggunakan "tangannya" yang menggantikan sirip untuk berjalan. Lokasi ditemukan ikan tersebut ada di daerah Tasmania, Pulau Australia




3) Survei 10 Tahun Soal Kehidupan Laut

Lautan dan samudera di bumi ternyata lebih kaya dan beragam daripada perkiraan dari para ilmuwan. Hasil sebuah survei mengenai kehidupan laut juga mengungkapkan masih banyak misteri yang ada di samudera.

Kajian tersebut juga mendapatkan beberapa penemuan yang tidak lazim selama 10 tahun termasuk "White Shark Cafe" (kafe hiu putih) dan tempat bermain ikan yang menghasilkan telur di Pasifik begitu juga bakteri raksasa serta moluska atau kerang.




4) Spesis Ganjil Di Greenland

Beberapa spesies Ikan ganjil yang ditemui di perairan Greenland. 'Iceland Catshark'. 'Portuguese dogfish' ini biasanya hanya ditemui di perairan Greenland




5) Kilat Menambahkan Cahaya Letupan Gunung

Pancaran kilat ke volkano Eyjafjallajökull di Iceland. Abu dari letupan itu Eyjafjallajökull have meliputi trafik udara Eropah hapir seminggu lamanya.




6) Gambar Dari Udara Evolusi Tumpahan Minyak Di Teluk Mexico

Ini adalah tumpahan minyak terbesar dalam sejarah. ... dengan kapal barang tenggara Galveston Mimosa Entrance di Teluk Mexiko. .... kebanyakan bersifat khas hutan bakau karena telah melewati proses adaptasi dan evolusi.




7) Spesis Baru Ditemui

Beberapa spsis kehidupan baru ditemui di Papua New Guinea. 2 di bawah ini adalah diantara penemuan 200 spesis yang jarang kali ditemui di mukabumi dan dijumpai semasa ekspedisi saintifik yang dijalankan di Papuan New Guinea.




8) Buaya Serang Gajah

Satu lawatan rutin di kawasan berair tiba-tiba dikejutkan dengan satu perjuangan hidup-mati sepasang gajah Afrika yang diserang oleh seekor buaya lapar.





Tiada ulasan: