3 Jan 2011

Apakah Rakyat Bakal Ditipu Lagi?

Harga minyak masak kekal

Gambar: TIADA...Pemilik Kedai Runcit Datuk Keramat, Abdul Samad Hamzah, 58, mengangkat tangannya sebagai tanda stok minyak masak di kedainya sudah habis dijual di sini, hari ini. Menurutnya, sudah hampir dua minggu tidak menerima stok minyak masak untuk dijual kepada pelanggan. ehsan Bernama

PETALING JAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan memberikan jaminan bahawa harga minyak masak tidak akan dinaikkan buat masa ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe, berkata jaminan itu dibuat kerana bekalan minyak masak mencukupi dan tindakan diambil termasuk menyelaras dengan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) untuk mempercepatkan bekalan kepada semua kedai.

Beliau berkata, kekurangan minyak masak disebabkan pembelian panik berikutan khabar angin bahawa harga barang keperluan ini akan dinaikkan.

"Minyak memang mencukupi untuk negara kita. Saya harap pengguna jangan dengar khabar angin sebegini.

"Kabinet belum mencadangkan untuk menaikkan harga (minyak masak), jadi tidak akan ada kenaikan harga buat masa ini melainkan ditentukan oleh Kabinet," katanya kepada pemberita selepas melawat Tesco Mutiara Damansara di sini, hari ini.

Minyak masak adalah salah satu barang kawalan yang disenaraikan oleh kementerian itu.

Tan berkata, kementerian memantau keadaan semasa dan memberi amaran bahawa peniaga yang menaikkan harga barang ini akan menghadapi risiko untuk didakwa mengikut Akta Anti-Pencatutan.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata sokongan pengguna terhadap usaha mengurangkan penggunaan beg plastik adalah penting dan janganlah hanya mengadu mengenai larang itu pada setiap Sabtu.

"Adalah amat wajar kita sedar akan perlunya mengurangkan penggunaan beg plastik demi alam sekitar dan masa depan," katanya.

Katanya, secara purata Malaysia menggunakan lapan juta beg plastik setiap tahun.

"Purata, kita gunakan seliter petroleum untuk mengeluarkan satu plastik beg dan beg itu akan mengambil masa 500 tahun itu reput. Mengambil kira harga tenaga tidak diperbaharui ini, kita hendaklah mengurangkan penggunaannya," katanya. - BERNAMA


Cooking oil shortage is serious

PETALING JAYA: Small retailers fear the cooking oil shortage will worsen if manufacturers do not increase production, said the Federation of Sundry Goods Merchants’ Association.

Its president Lean Hing Chuan described the current situation as serious.

“Cooking oil in 1kg packets have already sold out in most shops. The 3kg and 5kg bottles are also in short supply,” he said in a telephone interview.

Lean said there was concern that the 3kg and 5kg bottles would be sold out within the next two to three weeks if manufacturers don’t increase production.

“Perhaps hypermarkets may still have stock but small retailers, especially groceries are already facing a bad situation,” he said.

He urged Deputy Domestic Trade, Cooperatives and Consu­merism Minister Datuk Tan Lian Hoe to go down to the ground to see the real situation.

Lean said the minister should not just conduct random checks on cooking oil stock in some hypermarkets.

“Tan should see the real situation small retailers are in now.

“The ministry should advise manufacturers to supply enough cooking oil to traders,” Lean said.

Lean also added that hawkers would soon grab all existing stock and make the situation even worse.

Seremban Kee Mei Siew Pow bakery owner, who only wanted to be identified as Yong, said he found it difficult to buy a 5kg bottle of cooking oil.

“The short supply is serious. Retailers have no stock to sell even though we have placed orders earlier.

“Some desperate hawkers who are willing to pay more are also unable to get cooking oil,” Yong said.

Yong is afraid that the shortage would seriously affect his business soon if nothing is done. -thestar


Ulasan GB

JANJI.. tetapi belum pasti dapat ditunaikan. Rakyat masih ingat bagaimana Kementerian yang sama berjanji untuk tidak menaikkan harga minyak RON95 tetapi tidak sampai 3 minggu, kerajaan mengumumkan kenaikan harga RON95 di malam hari untuk menipu rakyat.



Tiada ulasan: