28 Dis 2010

Bot Karam Di Kuala Dungun, 3 Beranak Nyaris Maut

Bot karam, 3 beranak nyaris maut

KUALA DUNGUN - Tiga beranak yang juga nelayan berdepan saat getir dan nyaris maut dalam kejadian bot karam yang berlaku di muara Sungai Dungun lewat petang semalam.

Kejadian berlaku jam 6.30 petang membabitkan sebuah bot nelayan tempatan.

Ia dipercayai berlaku ketika tiga nelayan berkenaan yang menaiki sebuah bot pukat tunda dalam perjalanan pulang setelah keluar menangkap ikan sejak 25 Disember lalu.

Sebaik menghampiri jarak 200 meter dari muara, tiba-tiba tali kemudi bot terputus menyebabkan bot hilang kawalan sebelum dipukul ombak, lalu terlangkup.

Tiga mangsa dalam bot terbabit adalah Yaakob Oth-man, 54, dan dua anaknya, Nur Afzalizam, 26, serta Nur Asrul, 23, berasal dari Kampung Rhu Batil, Dungun.

Nur Afzalizam bagaimanapun berjaya diselamatkan sebuah bot fiber ketika berpaut pada tong air.

Nur Asrul dan Yaakob terpaksa meredah ombak besar untuk berenang ke tepian.

Yaakob bagaimanapun berjaya mendarat di Pantai Teluk Lipat, manakala Nur Asrul berhampiran sebuah sekolah Cina.

"Kejadian berlaku terlalu pantas. Sebaik bot terlingkup, saya cuba berpaut pada satu tong air manakala adik dan ayah masing-masing berusaha menyelamatkan diri.

"Dalam keadaan cemas, saya menguatkan semangat dan berserah kepada Tuhan. Beberapa ketika kemudian, datang sebuah bot fiber menyelamatkan saya," kata Nur Afzalizam ketika menceritakan detik cemas itu.

Menurutnya, kejadian itu menjadi satu detik hitam dalam hidupnya dan dia bersyukur kerana terselamat dalam kejadian yang hampir meragut nyawanya, termasuk bapa dan adiknya.

Menurutnya, sebelum kejadian, tali kemudi bot yang dinaikinya mengalami masalah lalu putus menyebabkan botnya hilang kawalan.

Dalam keadaan cemas itu katanya, dia gagal melakukan apa-apa kerana ombak besar terus menghempas bot dinaikinya menyebabkan ia terlingkup dalam air.

"Saya bersyukur kerana selamat. Sebaik sampai ke darat, saya difahamkan adik dan bapa juga berjaya menyelamatkan diri," katanya.

Ketiga-tiga mangsa dihantar ke Hospital Dungun untuk rawatan lanjut dan mereka dilaporkan stabil.

Sementara itu, Yaakob ketika ditemui berkata, dia hanya berpaut pada sekeping papan bot yang pecah dan mengerah keringat berenang ke tepi sebelum sampai ke Pantai Teluk Lipat.

Menceritakan detik cemas itu, katanya, sebaik bot karam, dia terperangkap di bawah bot yang terlangkup.

"Ombak besar menghempas bot menyebabkannya pecah. Bila pecah, baru saya berjaya keluar dari bawah bot yang terlingkup dan terus berenang menyelamatkan diri.

"Masa berenang ke darat saya panggil nama dua anak beberapa kali. Ketika itu, walaupun saya berusaha untuk menyelamatkan diri, namun saya tetap bimbangkan keselamatan mereka," katanya.

Bagaimanapun, menurutnya, setibanya di hospital, dia lega bila diberitahu keduanya berjaya diselamatkan.

Bapa kepada tujuh anak ini menjadi nelayan sejak berumur 16 tahun lagi dan kejadian ini kali pertama berlaku dalam hidupnya.

1 ulasan:

A.N.K.I.A. berkata...

Sy nk minta Izin Share gmbar bot kt fb sy...(Ibnu Kamaludin)