13 Nov 2010

Setakat Mana Kesedaran Najib Selepas Keluar Hospital?

Najib cerita detik cemas kejadian malam 4 November

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menceritakan detik cemas pada malam 4 November lalu apabila beliau mula diserang komplikasi akibat penyakit cacar di kediamannya dan pada masa sama, gembira menerima berita kemenangan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas dan kerusi Parlimen Batu Sapi di Sandakan, Sabah.

Pada masa itu Perdana Menteri yang berada di bilik air diselamatkan, dan dibantu isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, dibawa ke katil sebelum dirawat dengan lebih lanjut.

Doktor kemudian memberitahu, saya tiada pilihan lain dan masukkan saya ke dalam wad ICU (Unit Rawatan Rapi). Pengalaman di ICU bukanlah sesuatu pengalaman yang kita hendak sangat (pun)," katanya, yang dibenar keluar dari wad orang kenamaan Hospital Kuala Lumpur, Ahad lalu.

Najib berkata demikian pada majlis jamuan kesyukuran dan doa selamat yang diadakan di Wad Diraja Hospital Kuala Lumpur di sini, semalam.

Pada majlis itu, Najib turut mengumumkan bahawa Kabinet semalam meluluskan peruntukan RM5 juta untuk membaiki keadaan di ICU Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini agar dapat memberi perkhidmatan lebih baik kepada rakyat.

Perdana Menteri yang mempengerusikan mesyuarat Kabinet apabila memulakan tugasnya semalam berkata, beliau melihat sendiri keadaan yang daif di wad berkenaan ketika menerima rawatan di situ.

Katanya Kementerian Kesihatan juga diminta membeli peralatan menaik taraf unit itu secepat mungkin supaya boleh memberikan perkhidmatan lebih baik kepada rakyat selaras slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.


Najib yang menyifatkan pengalaman di wad berkenaan sebagai pengalaman manis turut mengucapkan setinggi terima kasih dan penghargaan kepada semua warga Kementerian Kesihatan yang membantu merawatnya sehingga dapat pulih dan mula bertugas dengan mempengerusikan mesyuarat Jemaah Menteri, semalam.

Dalam ucapannya itu, Najib mengingatkan rakyat supaya jangan mengambil mudah terhadap nikmat dikecapi hasil keamanan, keharmonian dan kemakmuran negara.

Perdana Menteri berkata dalam banyak perkara, manusia mengambil mudah perkara tertentu dan hanya akan merasakan ia sangat bernilai sekiranya ia tiada lagi di sisi mereka.

Ini satu peringatan yang saya ambil iktibar daripada pengalaman (saya di hospital) bahawa banyak perkara dalam kehidupan kita yang kita anggap perkara biasa.

Tetapi sebenarnya apabila Tuhan menarik balik nikmat itu daripada kita, pada masa itulah kita rasa perkara itu bernilai, katanya, sambil menjelaskan bahawa analogi berkenaan diperoleh hasil pengalaman dirawat dan dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur.

Ujian endoskopi dilakukan ke atas Najib menunjukkan ada tanda-tanda ulser dan gastritis ringan.

Sementara itu, Najib yang tiba di pejabatnya di Putrajaya pada 9.20 pagi semalam, kelihatan tersenyum dan menyapa petugasnya sebelum memasuki Bilik Mesyuarat 10 minit kemudian.

Beliau disambut dengan tepukan oleh menteri-menteri Kabinet yang terlebih awal menunggu. BERNAMA

Ulasan GB

Bahagian 1

PM, Datuk Seri Najib mengumumkan bahawa Kabinet semalam meluluskan peruntukan RM5 juta untuk membaiki keadaan di ICU Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini agar dapat memberi perkhidmatan lebih baik kepada rakyat.

Ini bererti Najib sendiri merasai kedaifan mutu perkhidmatan hospital awam di negara ini. Itu di wad VVIP. Bagaimana jika PM, TPM, Menteri kabinet dan lain pegawai-pegawai kerajaan division A dan bersuperskel tinggi-tinggi supaya merasikan tinggal di kwad-wad kelas dua dan tiga yang menempatkan rakyat marhaen?

Bertahun-tahun lamanya BN berkuasa, kini baru PM menyedari tentang keperluan pembelian peralatan menaik taraf unit ICU secepat mungkin supaya boleh memberikan perkhidmatan lebih baik kepada rakyat supaya slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan tidak hanya menjadi momokan dan slogan kosong.

Bahagian II

Najib mengakui "saya ambil iktibar daripada pengalaman (saya di hospital) bahawa banyak perkara dalam kehidupan kita yang kita anggap perkara biasa.

Tetapi sebenarnya apabila Tuhan menarik balik nikmat itu daripada kita, pada masa itulah kita rasa perkara itu bernilai, katanya, sambil menjelaskan bahawa analogi berkenaan diperoleh hasil pengalaman dirawat dan dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur."


GB pernah menulis di SINI sewaktu Tun Dr Mahathir dimasukkan ke hospital sebaik saja pulan dari Perhimpunan PERKASA di Kota Bahru. Petikan:

Seseorang insan apabila disayangi Allah, Allah akan mengurniakan sedikit masa di zon umur subsidi. Pengalaman ramai yang menghidapi penyakit samada kronik atau pun tidak sehingga sudah terlantar di ICU pun, kemudian tiba-tiba seperti muncul satu keajaiban di dalam hidup, mendapati diri disegarkan semula oleh s.w.t. untuk satu jangkawaktu yang ditentukan olehNya.

Ia adalah satu zon waktu yang amat singkat, pemberian Allah s.w.t. kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dan di waktu inilah sepatutnya dipergunakan untuk membersihkan diri serta memuhasabah diri agar kita dapat diterima kembali ke sisiNya.

Seandainya kita lalai untuk melakukan penghisaban diri sendiri sewaktu di zon berkenaan, alangkah ruginya kita, kerana selepas itu, kita kembali ke rahmatNya dan tidak akan datang-datang lagi ke dunia fana ini.


Justeru, pangkat sebesar mana, jawatan setinggi mana, umur selanjut mana... segala nikmat itu perlu digunakan sebaik-baiknya untuk mensyukuri nikmatNya dengan tidak melakukan penganiayaan terhadap orang lain.

Sebagai Pedana Menteri, beliau bukan sepatutnya menjadi PM kepada orang UMNO BN semata-mata tetapi perlu memfokuskan kepada kebenaran dan keadilan untuk seluruh rakyat sekalipun terhadap pihak pembangkang.

Apa yang berlaku ialah dalam banyak hal, di bawah pemerintaan UMNO BN, rakyat marhain menanggung penderitaan dan kesengsaraan.

GB ingin membawa beberapa contoh: Pertama isu pemerintahan di Perak. Mengapa tergamak seorang PM mengatur rencana merampas sebuah kerajaan yang didirikan secara sah oleh rakyat negeri Perak? Kemudian mengkayakan dua tiga orang wakil rakyat yang dibeli dengan membelakangkan prinsip asasnya iaitu konsep demokrasi yang menjadi tunjang utama Perlembagaan?

Kedua, mengapa tergamak PM menafikan hak rakyat Kelantan terhadap royalti minyak yang sepatutnya dinikmati oleh mereka tetapi sebaliknya kerajaan UMNO BN merampasnya kemudian menyerahkan pula kepada sebuah jawatankuasa dibentuk untuk menyaingi kerajaan negeri, JPP namanya untuk digunakan sebagai cara kotor merebut dan memenagi hati rakyat supaya menyokong UMNO BN? Mengapa konsep federalisma dicabuli dengan tidak memperakui kerajaan yang dibentuk dan dipilih secara sah oleh rakyat melalui pilihanraya?

Itu diantara beberapa iktibar besar yang sepatutnya diambil perhatian oleh PM yang mana Allah boleh mencabut nikmat yang dikurniakan apabila kita melulu bertindak zalim ke atas rakyat.

Demam campak itu baru sekilas cahaya untuk PM membuka mata hatinya supaya akur, wang sebanyak mana pun beliau ada, ia tidak berguna apa-apa apabila menyedari tiba-tiba terlantar di katil hospital.

Semua penyakit di luar adalah bermula dari penyakit dari dalam hati, tompokan di dalam hati akhirnya keluar menjadi tompokan bisa di kulit zahir dengan nama cacar atau campak.

Semuga PM terus dilimpahi hidayah dan dipandukanNya untuk bekerja dengan mengutamakan "kebenaran dan keadilan" sekalipun kadang-kala terpaksa menyalahkan kelompok sendiri.



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ameen, Ya Rabbal Alamiin.

Tanpa Nama berkata...

Dari pengelaman PM di Hospital ia telah memberi satu pertujuk betapa besarnya niktmat allah kepada umatnya. Bertolak dari situlah segala kerja buat yang akan dilakukan dimasa akan datang dengan kerana allah. Insyaallah

Tanpa Nama berkata...

Najib masuk ICU... ICU naik taraf. Jangan la pulak lepas ni , Najib Xsiden dapat naik taraf jalan baru, Najib jatuh laut, dapat naik taraf jeti baru, Najib tak cukup duit, kakitangan awam dapat naik gaji baru......Tak kan kot !